lördag 12 januari 2019

KM på Usken idag

Vi blev ett 50-talet fiskare som kom till start  på vårt öppna KM på Usken idag. Jag hade inga planer klara för vart jag skulle ta vägen tänkte kolla vart Henke och Olle skulle gå men så ändrade jag mig och följde med chefen upp till den norra änden där vi var på DM förra året. Innan vi var längst upp så vek jag av så jag blev själv vid en djupbrant som jag känner till via trollingfisket. Var framme med en minut tillgodo och bestämde mig för att testa mitt rullspö, frikopplade spolen och glömde bromsa när pirken slog i botten så det blev världens overrun så det var nylonlina runt hela jäkla rullen och ett skatbo delux lagom tills de andra gubbarna anlände dit upp. Fram med saxen och klippte bort säkert 10m lina innan jag knöt om pirken igen och kunde börja fiska. Ingen fisk i första hålet men i andra så fick jag en 70 grammare men han var helt själv, sedan fick jag inget mera alls i följande hål som jag borrade på den ytan. Förflyttade mig  300m längre bort där det fanns ett 30-tal gamla hål där någon tydligen fått fisk några dagar innan. Jag fick 3 små abborrar på ett antal borrade hål ingen bra start på tävlingen, såg att fler andra fick fisk så jag gick tillbaka där jag började för en av gotlännigarna (Kenneth) drog över 10 abborrar i ett och samma hål. Borrade ett par hål innan jag kände fisk fick hugg på hugg utan att lyckas kroka något, upptäckte att kroken var bort så på med en ny igen och då gick det lättare att kroka. Fick 13 abborrar i blandad storlek 50-90gr inte det sämsta slog sedan några hål med lite ströfisk och fick någon över hektot som störst. Isen blev snabbt uppborrad men jag hittade en fläck mitt i smeten och som det högg där slaklina flera gånger när pirken skulle till botten tappade många då de satt löst men 20st fick jag och storleken var nu bättre 50-150gr sen blev det helt dött. Vi borrade och fick bara ett par tre ströfiskar på en hel timme innan jag gick tillbaka till "mitt hål" med tafspirken och då var det bara att börja ösa igen, slaklina när fiskarna jagade pirken i hålet gällde att gå fart på pirken ut åt sidorna för rakt ner högg det inte alls blev minst 20st till och och flera över hektot. Jag tror jag satt i det hålet de sista 40 minuterna och mjölkade upp någon då och då men de blev bara större och större på slutet ändå upp över 2 hg. Vet inte hur många det blev idag då räkneverket strejkade i kylan men fisken vägde 6625gr och räckte till totalseger före chefen som blev 2.a på 5632gr 3.a blev Thomas Larsson 4588gr och 4.a Gotlänningen Kenneth Björklund som var med mig han fick 3876gr.
Kontrollräknade fisken hemma var 86st varav 20st vägde över 1hg (240gr som störst)
RESULTAT