söndag 27 januari 2019

Järfällamästerskapet idag

Målet hela veckan har varit tävlingen som Stäket arrangerade idag då gårdagen var vigd åt min mor som fyllde 70 år. Men under gårdagskvällen så uppstod lite problem då ingen av mina trogna följeslagare tänkte åka till Mälaren på tävling och en plats i en annan bil var inte lätt att finna men det löste sig som tur tillslut. Gäddkungen hämtade upp mig straxt innan 06.00 för vidare färd till Jesper Dyberg och sedan Thomas Larsson som stod och väntade vid Reimes. Bilfärden mot Stockholm flöt på bra och vi var framme vid Ängsjö redan klockan 08.00 men vi var långt ifrån först på plats, tror det redan var 5 bilar där bla. chefen och hustrun Annelie som bilat från Linköping där de tävlade under gårdagen. Under veckan har jag kollat djupkartan och försökt få lite tips från Robin Hall, Björne och Sundberg men ingen tycktes veta något om det aktuella tävlingsvattnet, om det skulle vara bra fiske eller som förra året när de vann på endast 2,3kg. Min plan var att dra ända upp runt ön och in på förra årets tävlingsvatten eftersom Sveg satt och vann SM just där uppe. Men med samrådan av just mästarn själv Thomas rosa mössan så var det vänster som gällde för där var fisken större sa han så bäst att lyssna på honom. Efter genomgången av reglerna så var det utgång från parkeringen och direkt ut på isen och där hamnade jag sist i flaskhalsen som blev i skogen, så när jag väl kom ner på isen så var alla utspridda åt både höger och vänster så vem av hemmafiskarna som gick vart vet jag inte. Jag såg att chefen gick vänster men tyckte att det blev alldeles förmånga åt det hållet så jag drog höger och trampade på allt vad jag kunde uppåt, gick förbi Knoppen och Gullstrand sedan Göransson och Tomas som sa att Robin Hall låg först i ledet som gick upp genom sundet. Väl uppåt så svängde de flesta höger genom sundet bort mot Kairo och plötsligt var jag först i ledet av de som var påväg upp mot SM vattnet. 5 min kvar till start så bestämde jag mig för några bryggor på andra sidan viken där jag hört att det nappat i veckan ( bryggorna var avstängda på tävlingen ). Jag sprang över på andra sidan och var framme till 10.00 och kunde genast börja fiska, började att borra ett hål 20 meter utanför vassen som var där. 2 meter djupt och jag fick 2 små abborrar i första hålet vilket var positivt för då finns det hopp och jag hade siktet inställt på 3kg idag eftersom det var så dåligt i fjol även om Björne gissade på att de skulle vinna på 5kg idag. Sedan gjorde jag 2 bomhål på rad samtidigt som jag såg några fiskare som drog abborre 50 meter utanför bryggorna. Jag sprang då ut och borrade mitt fjärde hål 30cm utanför bryggkanten och det högg en fin abborre direkt och sen en till, fick 14 abborrar mellan 40-100 gr i det hålet så hur svårt kan det vara ? Några bomhål till tog mig snabbt ner på jorden igen men efter dem så borrade jag mig tillbaka innåt vassen igen och hittade då ett till hål med lika fina borrar och livet var på topp igen. Jävligt själv var jag också inte en käft på flera hundra meter men jag bytte ändå snabbt till ett varpspö för att slippa få några kompisar på den lilla ytan jag hittat fisken. Jag fick några ströfiskar på 50-80 gr och sedan ett 3 e hål där det nappade bra igen innan jag fick mitt första besök av en medtävlande. Han gnällde att fisken var små på andra sidan viken bara 5-10 gr och just när han var hos mig så fick jag inget alls men han fick 2st 10 grammare innan han fortsatte vidare uppåt dit jag såg Thomas Jansson smita iväg lite tidigare. Folk började nu röra på sig runt viken så jag hoppades att det var något liknande trögt fiske som SM förra året så jag blev kvar och gnetade för jag hade ju redan efter halva tävlingen över 3kg i konten och det på bara 94 fiskar. Började borra mig omkring utanför den heta platsen men det gav bara några 15 grammare per hål men så plötsligt fick jag 2st hektosfiskar som "sa" att jag skulle fortsätta kämpa här för fisken finns här men var svårflörtade. Jag hade redan efter första timmen övergått till rent tafsfiske då jag tyckte att det högg bra på tafs agnad med 2 lyspinkies även om det ibland var större fisk framme och bara högg på pirken. När klockan var runt 12.30 så provade jag att gå runt i mina gamla hål där jag fått bra på morgonen och det blev bingo direkt utanför bryggan. I ett av hålen där jag inte fått något tidigare fick jag nu ett 30-tal fina abborrar och ett kilo till var ett faktum. I ett annat av mina bra hål drog jag 10 st "stora" och jag hade nu runt 4.5 kg. Sista tiden av tävlingen frös jag som en hund när jag blandade fisket mellan gammelhål och nyborrat, fick bara småabborre och en massa mört och slutade på 193 fisk gissade på att det var över 5 kg upp mot 6 med lite tur. Om det är lika trögt som förra året så visste jag att det lätt skulle räcka till en topplacering men jag hade ju inte en aning då jag inte pratat med en människa på flera timmar. Blev en spännande hemgång till invägningen....
Väl närmare land gick jag ifatt Dyberg som hört rykten om att det nappat bra vänster om starten ner mot öppna Mälaren (suck), Jesper hade i alla fall fått 190 fisk i närheten av mig men mina var tydligen mycket större då han gissade på 3 kg i sin kont. Vid invägningen fick man höra vikter på 8-10 kg och någon som fått 7kg med balans på klunsar men inte i vilka klasser de tävlade i. Av oss Noringar var chefen i bäst form som vanligt och hade mäktat med 6.4kg småfisk ute på 9m djup, själv vägde jag in något över 5.8kg vilket jag är nöjd med då antalet inte var så högt. Thomas Larsson hade fått många fina borrar mellan 1-4hg och sammanlagt på 5kg. Jag tror att jag var den som fick mest av alla som gick norrut idag alltid något att vara stolt över :)
Vid prisutdelnigen så var det först några extrapriser till bästa junior dam och totalt på tävlingen.
Resultatlistan från tävlingen finns att läsa HÄR
HS
1 Högberg Erik Stäkets SF 10168gr
2 Hakulinen Timo Gimo FFF 8475gr
3 Nilsson Per NGF 6445gr
4 Litholm Michael Täby PF 6262gr
5 Omang Börre Falubygdens SFK 6152gr
6 Stange Jan-Erik NGF 5828gr
7 Johansson Roger Stockholm PF 5532gr
8 Lövgren Heed Anders Södertälje SFK 5292gr
9 Larsson Thomas NGF 5020gr 
10 Tikkanen Erik Stäkets SF 4768gr
11 Ehnrenström Niklas Jakobsbergs SFK 4622gr
12 Wallin David Stäkets SF 4620gr
13 Hager Kent Täby PF 4170gr
14 Eriksson Jocke Täby PF 3728gr
15 Hall Robin Stockholm PF 3640gr
HV
1 Eldh Björn FK Forellen 6465gr
2 Pietilä Jarmo Stäkets SF 6205gr
3 Nyberg Krister Enskede SFK 5530gr
4 Jansson Thomas Gimo FFF 5210gr
5 Rosén Ove NGF 4720gr
Åker man med kungen då är man framme i god tid på morgonen :)

Över 160 förväntansfulla deltagare med på tävlingen



Startade själv en bit utanför avspärrningen lagom när solen försökte bryta igenom molnen
Där borta skymtar SM-vattnet 2018

Fick en bra start med trekroksfiske sedan övergick jag till tafsfiske

193 abborrar inte så långt upp till 7kgs kanten på burken


Noragyttorp hade bästa junior genom Ludwig Hedberg 2135gr som fick en 5-hundring med hem.
Damklassen vann Maj Pietilä Stäket 4016gr och inkasserade priset på 1250kr
och högsta vikten totalt fick Erik Högberg Stäket med 10 168gr som fick 2500kr med hem GRATTIS

Calle livesände prisutdelningen på FB finns att se på distriktet Stockholm-sportfiskarna