onsdag 7 februari 2018

SM på Mälaren 10-11 Feb.

Nu på Lördag åker jag till Stockholm för att deltaga på årets pimpel SM.
Lördag individuellt 10-14
Söndag lagtävling 9-13 (Jag Peter Pistol Ove Rosén)
Tävlingen hålls på en mindre fjärd av Mälaren mellan Sigtuna och Upplands Väsby med utgång från Steningeviken i Märsta. Tävlingsområdet är ca 10km långt och fjärden är delad längs mitten så det finns bara ett fastland att fiska efter per dag vilket gör det hela knepigare. Det kommer att bli trångt med 671 pimpelfiskare där alla kommer att söka sig till de grundare partierna under 5 meter och de ställena är få om du inte stannar i "starten" de 2 första kilometrarna. Att stanna så nära är inte min grej så det kommer att promeneras ett antal kilometrar på Lördag men frågan är hur många för man har ju hört att det är sämre fiske om man går långt. Viktigast är nog ändå att försöka plocka ett antal hundra fisk i minst 3 timmar, att sitta på fisk i 4 timmar blir nog omöjligt med så mycket folk samt att det är så lättgått "ännu". Jag skall väl försöka luska till mig något tips innan start och bestämmer mig inte vart jag skall förrän jag står i startfållan på morgonen (inte en vinnande strategi enligt "experterna"). Mälarfiske är inte min starkaste grej då det varken kommer krävas mormyskor eller tafsar, inte heller att gå runt och fiska i gammelhål vilket jag tycker är givande. Det kommer nog att bli rent pirkfiske med trekrok på 2-4m där det gäller att fånga 350-450 abborrar som snittar straxt under 20gr styck. Räknar med 50st per kilo och kan jag komma upp i över 6kg så är jag mycket nöjd för jag har inga större förhoppningar om att stå på pallen under lördagen. På Söndagens lagtävling har jag lite större förhoppningar på åtminstone en topp 10 placering om vi fiskar jämt i laget och hamnar på fisken. Vi lyckades ju ta ett SM brons 2011 på Görväln som ligger precis utanför denna fjärd så Ingenting är omöjligt
SM sidan
Deltagarlistor SM ind/lag