söndag 11 februari 2018

Pimpel SM individuellt

Ett SM på sjön Mälaren var man ganska så peppad över att ha lyckats kvalificera sig till förra säsongen och nu skulle det äntligen bli dax för årets höjdpunkt. Hela veckan som gick letade jag gamla resultatlistor kollade olika sjökort mätte gångavstånd till olika platse samt intervjuade människor som jag aldrig förr pratat med. Det tråkiga var att de allra flesta kraxade om dåligt fiske sena isläggningar och hård genomströmning av vatten inför helgens tävling. Även om nu fisket skulle vara dåligt så förmodade jag ändå att vinnarna skulle ha 6-7 kg abborre. Jag förberedde mig med att göra några SM krokar i storlek 14 och 12 i veckan samt valde noga ut 7st spön med 0.20 - 0.25 linor och knöt på pirkar från 45mm upp till 60mm. Tafsspön plockades helt bort samt alla pirkar under 40mm för att lätta skryllan så mycket som möjligt då det skulle bli långpromenad. Hade ju studerat kartan noga och valt ut min start plats Gällövsta som låg 5km neråt i viken. Men efter lite diskussioner med Möller som var helt på det torra med att han skulle över 8km neråt så blev jag också väldigt peppad och ville inte vara sämre så jag valde ny startplats igen St.Löva en liten ö 7.1km bort så det skulle bli en rejäl promenad. Lördag morgon 05.30 hämtade Ove upp mig och Peter i Örebro för vidare färd mot Stockholm. Tror vi var framme redan 07.15 bland de allra första så det fanns gott om tid och snacka med folk som man ofta bara träffar på riktigt stora tävlingar. Det blev också en oväntad kylig morgon då temperaturen krupit ner mot -10 fast prognoserna sa att det endast skulle vara någon enstaka minusgrad ute. Framåt 9-tiden blev det då dax att dra på sig tävlingskostymen som var av modell tunnklädd då jag blir så svettig av att gå och springa långt, extra kläder var nedpackade i ryggsäcken finns inge värre än att sitta och frysa på sjön. När det var dax att äntra startfållan så träffade jag på Björne som gav mig ett sista tips om en brygga vid ett vitt hus så där ändrades min start plats för 3.e gången denna vecka. Starten gick planenligt 09.30 och en språngmarsch påbörjades ut ur Steningeviken. När 20 min gått av tiden så var det fortfarande 50 personer bakom mig som var på väg åt precis samma håll, men när 25 min gått så skingrades de flesta åt och försvann in mot land. Tog mig 44 minuter att springa och gå 6.3km ner till bryggan där jag och en till började, vi gjorde ett par borrhål och det var helt fisktomt typiskt när man anstränger sig :(
Packade och gick ytterligare 500m ner till ön löva innan jag såg någon som fick en fisk (Johan Sjölén). Abborrarna gick nära land ibland ända inne i vassen vad det verkade men de var små 5-10 gr och jag skulle fiska större abborre så jag borrade mig utåt hela tiden men utan napp och vi var flera som försökte förgäves. Först när jag också borrade nära land fick jag 2 abborrar men valde då att packa ihop igen samt bytte till nya torra kläder då jag börjat frysa, gick sedan en halvkilometer till och träffade på Möller som kom nedifrån grunden som varit helt fisktoma. Möller och en annan tävlande fick ett par abborrar mitt i en vik så jag började också fiska runt där och plockade ett par fiskar då och då. 10st blev 20 och sen 30 och 40 innan vi fick sällskap av lite flera tävlande. Det var inga stora abborrar här heller men det kom någon 25 grammare direkt i hålen och sen blev de mindre och mindre. Runt halvtid kom pimpelsportgänget förbi då de varit ute och filmat de frågade oss hur det gick jag svarade dåligt har bara fått 66st fisk så här långt. Då blev det liv i luckan eftersom den näst bäste de snackat med fått 40st fisk så de sa att jag skulle kämpa eftersom jag låg riktigt bra till vilket kändes surrealistiskt med typ 8-9 hekto i skryllan på sjön Mälaren. Hela viken var nu redan uppborrad så jag fick leta efter större luckor där man kunde slå nått hål och hoppas på att det fanns någon fisk kvar. Fick ändå fisk i de flesta hålen eller kände någon som man rev men det var oftast bara 1 och de högg så otroligt försiktigt så ofta satt där en abborre på kroken redan när man gjorde ett ryck. Möller kämpade och försökte leta fisk lite djupare utan resultat medans jag satt kvar där inne och plockade några små. Tiden rann iväg fort och jag fiskade bara ihop 89 abborrar innan jag blev tvungen att packa ihop grejerna redan klockan 13.35 och hade nu nästan 8 km att gå hem till starten löpning var inte att tänka på då benen redan värkte. Möller gav upp han med och hängde på så då hade man någon att prata med påvägen hem om vart och hur man skulle fiska med våra lag. Vi anlände till målfållan med 1 minut till godo 3 personer blev diskade då de inte han in i tid. Pistol var också en av de sista som kom i mål han hade fått ihop hela 97 abborrar så vi vägde in samtidigt, mina 89st vägde 1440gr och hans 97st vägde 1136gr så det skiljde i storlek.
De högsta vikterna 3.7kg 2.9kg samt 2.6kg var alla från startviken precis utanför badet där vi startade är det inte typiskt :) Min vikt 1440gr räckte endast till en 26.e plats och jag fick hämta ett minnespris och ett par vantar. Intervjuade lite folk och de flesta hade fiskat bra med tafs idag på de små fiskarna Dyberg hade fått hela 188st som ihop visserligen bara vägde 1600gr men det nappade. Tafsarna låg ju hemma som sagt så det var bara att försöka hitta på någon mindre pirk att knyta på inför söndagens lagtävling. Själv hade jag fiskat med en 45.a hela dagen men letade rätt på en liten 38.a som minst inför Söndagen i fall det skulle krävas vassfiske :D
Resultatlistan SM Individuellt

Jämförde olika sjökort och sammanfogade djupkurvor till en helt egen karta

Planen var från början St.Löva 7,1km från starten