söndag 4 februari 2018

Immen blev en svår nöt att knäcka

Idag så arrangerade Degerfors Afk sin serietävling på sjön Immen, en sjö som ligger belägen ute i skogen mellan Karlskoga och Grythyttan. Hade aldrig hört något gott om sjön innan tävlingen snarare tvärtom att det skulle vara en riktig sur sjö där man ibland vunnit på under kilot. Nu var det bara drygt en vecka sedan då pensionärerna körde en av sina tisdagstävlingar på sjön där de vann på över 3kg.
3kg är ju inte någon dålig vinnarvikt tänker ni för då nappar det väl ganska hyfsat ändå ? Då skall ni veta att vinnaren nästan enbart fick abborrar mellan 3-5 hg småfisk existerade nästan inte den gången. Snacket gick också innan tävlingen om att det skulle finnas väldigt gott om halvkilosborrar så ett par sådana skulle behövas för att placera sig bra idag. Bengt-Ove, Kurt-Arne och jag for i alla fall till Immen för att försöka förbättra våra platssiffror i serien som är ett SM kval här i Örebroditriktet. På plats vid sjön kunde man genast se att snömängden endast var 3-5cm och att det stöpat på sjön vilket var stor skillnad mot igår på sjön Barken. Vi blev runt 60 personer som löste startkort aningen mindre än övriga serietävlingar då flera färdigkvalade personer valde att stanna hemma eller göra annat. Väderleksförhållandet var för övrigt bra med sol och klarblå himmel och 7 grader kallt, lite nordlig snålblåst gjorde fingrarna köldstela så man fick passa sig i vinden då man ännu inte blivit van. Vandrade ut på isen tillsammans med Pistol och Hulon och frågade ut dem lite om vart fisken nappade veckan innan då båda var med på just den tävlingen. Men det var inte så svårt att lista ut vart vinnaren satt och drog sina stora den gången för det var nu minst 15 personer som trängt ihop sig på en mindre yta utanför en vik. Vi började också i närheten av klungan på en fin fryst stöpfläck som gick tvärs över hela viken. Efter att startskottet smällt så var det bara Ari Munnukka som fick en abborre övriga fiskare kammade noll och fick borra nya hål. Själv fick jag borra riktigt många hål säkert 25st innan jag fick min allra första abborre för dagen, en liten krake på 20 gram via tafspirk och han var helt ensam. Borrade nytt hål 10m bredvid och fick genast nytt hugg men den fisken snodde bara mina 2 pinkies, betade på 2 nya och en blodis och fick genast en 50 grammare följt av några mindre. Totalt 7 fisk lite snabbt vilket inte var dåligt även om det redan gått över en timme av tävlingen. Borrade mig sedan längre och längre ut i sjön fiskade mig nog 3-400m ut och djupet blev bara någon decimeter mera än där jag började ett riktigt salsgolv med andra ord. Dagens hemmafavorit Ulf Steqvist dök plötsligt upp från andra sidan sjön inte ett napp hade han fått och endast 1 person hade han sett få fisk. Där jag satt var det i alla fall 15 olika personer som fått fisk så då bestämde jag mig för att inte fladdra iväg någon annan stans. Borrade och borrade fiskade max 1 minut i hålen och fick någon fisk här och där. De flesta fiskarna högg där snölagret var som tunnast då snön låg som i vågor på sjön. Tillslut så fanns det inte mycket mer yta att borra på då vi var ganska många som letade fisk, så efter det blev det en lång dödperiod på en timme utan att hitta fisk. Hade haft ögonen en längre tid på Peo Eriksson och Dyberg som satt ensamma långt ut på sjön parkerade på en varsin blankfläck så jag bestämde mig för att gå åt det hållet jag med. Ungefär 100m innan jag kom fram till dem så hittade jag en egen stöpa med endast ett borrhål i mitten. Borrade ett hål lite på sidan av fläcken och fiskade där ett par minuter innan något nappade bryskt. Blev en tom krok så jag betade på med 2 maggotts på tafsen och fick genast en fin hektosfisk ner igen och en ny hektosfisk följt av en tredje sen var det slut. Dubblade där min totala vikt vilket kändes helt okej kanske att det fanns hopp om att sno åt sig någon hyfsad platssiffra trots allt då ingen verkade få fisk. Borrade ett par nya hål men stendött även där så jag tänkte att jag måste prova en singelmormyska i hålet som gav fisk även om det var 4 meter djupt och jäkligt blåsigt. Trädde ner myskan till botten och justerade djupet med rulle och genast så blev det tunggung i form av en ny hektosabborre följt av 3 mindre inte tokigt alls :) Borrade 10 nya hål innan nästa hugg kom på tafspirken men den ville inte hugga igen. Ett rappt hugg som jag misstänkte var förmodligen en större fisk riktigt synd för den skulle jag behöva. Provade även där att få ner en mormyska i blåsten och efter 5-6 lyft över botten så krokade jag en bättre fisk. Försiktigt drillade jag sakta men säkert upp en 3 hgs abborre ur djupet så nu borde jag ha fått ihop över kilot tänkte jag. Förra tisdagen var det inte fler än 3-4 personer som kom över kilot så det här måste vara bra idag. Fick på slutet en abborre till och sammanlagt 20 fisk idag och av alla jag snackat med så var det bara chefen som fått så många idag. Vägde min påse lite snabbt ute på sjön och blev ganska paff när vågen visade 1.8kg så fiskarna var mycket större än jag trodde. Väl iland var det inga höga vikter alls och om jag bara var över kilot så skulle jag vinna lätt då Jesper ledde klassen på 692gr.
1833gr vägde mina fiskar och straxt efter mig så vägde Per Stenqvist in ett par fina abborrar och 804gr vilket gav honom andraplatsen.
Av veteranerna så vägde Mikael Nyman Ngf in ett par riktigt fina abborrar och vann sin klass med 1146gr 2.a en av hemmafiskarna Mikael Fällman 1088gr 3.a Ulf Eriksson Ngf 1010gr.
Den äldsta klassen vann Rolf Nordqvist Ngf precis som vanligt 1019gr 2.a Leif Karlsson Ngf 1014gr 3.a Bengt Österholm Ngf 587gr.
Här har ni dagens Resultatlista serietävling nr4 Immen