måndag 27 juni 2016

KM1 Båtmete igår

Knoppen och jag åkte till Nora igår för att deltaga på första KM i båtmete som gick på Norasjön. Tävlingen låg på kvällstid 16-20 för då brukar fisken vara mer nappvillig men till kvällens ära lovades det en del regn och åska så hur fisken skulle reagera på det fick vi vänta och se.
Det bestämdes att det skulle bli lottning om vilka platser vi skulle fiska på i sjön och det är ju tacksamt för då spelar inte motorstyrka någon roll när de släpper iväg båtarna. Vi lånar alltid handikappbåten som har 14 slöa hästkrafter så den går inte så fort vill jag lova men den är suverän att meta ifrån och fram kommer vi även om det tar lite tid. Knoppen drog lott nr 8 och fick bestämma plats sist av alla så vi hamnade på baksidan av Alntorpsön där inte vinden var så hård under kvällen. Väl framme dunkade jag i 10 bollar mäsk och vi började fiska direkt efter det. Tiden gick och efter 25 min hade vi inte haft ett napp så vi beslöt oss för att byta plats till något mer vindstilla för det blåste lite för mycket här också. Vi tuffade ner bakom käringudden vilket tydligen inte var tillåtet för den informationen snappade vi inte upp när vi lottade på trängbo. Vi ankrade utanför ett näckrosbälte och bombade i några bollar med fiskgodis och började fiska och det tog inte lång stund innan flötet sjönk. Fina mörtar och en lite brax fick vi ganska fort på platsen så vi fortsatte att mäska och fick några bättre braxar på rad men det var inget ösfiske. Ös blev det sista timmen när himlen mörknade och vinden tilltog och regnet började smattra hårdare och hårdare. Vinden vände helt och nu satt vi och gungade med båten och håller hårt i våra metspön mot vinden medan vattnet strilade längs ryggraden, fisken försvann för vi fick inte ett napp när vädret var som värst. Det vart någon brax och ett gäng mörtar sista kvarten men då var ju tävlingen över och lika skönt för det för jag satt och skakade i mina regnkläder. Väl iland efter lite problem med gasreglaget till motorn kunde vi ännu en gång konstatera att vi varit på fel ställe i sjön. Jesper och Nisse drog upp 23 kg brax och en stor gös neråt Hammarby och Thomas och Jessica drog 19 kg sedan dök det neråt i listan men vi blev tillslut sist av alla ändå. Bara ta nya tag till nästa helg då det är dax igen och då hoppas vi på sommarväder .