söndag 19 juni 2016

KM Internationellt mete idag

(översta bilderna) Palle och Jesper förbereder sig inför mäskningen som fastställdes att börja så sen som kl.09.55.
När klockan var slagen lade jag ut 7 bollar preparerade med mask o maggots på 7 metaren. 5 bollar på andra sidan precis vid näckrosorna och några nävar mäsk på 5.an
När starten gick så började jag direkt med 7 metaren och fick upp 2 mörtar på raken sedan krokade jag fast en stor jäkla gren som jag tillslut fick upp. Utlägg igen och krokar ytterligare en stor gren sen var fisket slut på den platsen. Provar 5:an och flötet studsar direkt utan att jag lyckas kroka något men efter ett par utlägg får jag en lite mini mört.
Blev till att fiska matchmete med fast flöte ca 20m över på andra sidan där det nappade sarv och mört på princip varje kast första timmen.
Konsentrerade mig på att fortsatta underhållsmäska med småbollar vid näckblackorna och fick efter en stund ett par hektosbraxar som svar. Jesper utövade samma metod och taktik och drillade fisk efter fisk över kanalen.
Några av deltagarna knorrade när det kom en riktigt stor segelbåt samt en husbåt och rörde upp vattnet mitt i kanalen så fisken försvann för de få som faktiskt fick fisk på långspö.
Jag varvade mitt fiske med maggots och mask om vart annat på kroken och kastmetade så gott det gick i den tidvis hårda blåsten. Vinden låg på medströms och drog med sig linan i en stor båge på varje kast så det var svårt att hålla koll på flötet och kroka ibland.
Efter halva tiden blev det äntligen stumt i mothugget och jag kunde drilla in en fin brax på över kilot i håvnätet och det kändes riktigt bra.
Det är så mycket sly efter kanten så vi inte ser varandra men jag hör att både Nisse och Jesper drillar större fisk emellanåt så nu kanske fisket kommer igång på allvar.
Har sett en sutare vaka 2 gånger precis där jag mäskat så jag övergår nu till att enbart fiska med mask resten av tävlingstiden ihopp om att fånga fler stora fiskar. Det hugger på varje kast på andra sidan men fisken är inte alltid stor ibland bara på 20-30 gr men jag får tillslut håva 2st halvkilos braxar och några finare sarvar på ett par hekto innan fisket ebbar ut den sista halvtimmen.
Vinden har nu mojnat helt och vattnet stannat upp så flötet ligger helt stilla så jag provar med att småveva in linan några cm i omgångar och lyckas då lura ytterligare en brax med endast 2 minuter kvar. Fort ut med tacklet igen samma procedur och krokar en stor sarv och en fin mört innan tiden är slut.
Några av deltagarna har plockat ihop för länge sedan pga. det dåliga fisket så det verkar ha varit lite ojämnt fiske på sträckan men alla har inte försökt med kastmete på motsatt sida vilket var melodin idag.
Vi väger in fisken nerifrån och upp på sträckan och när vi kommer upp till min peg så leder fortfarande Nille som satt på peg.1 med sina 4360gr han har också största fisken med en sarv på 640gr.
Vi väger först min största brax och den får vikten av 1200gr sedan resten av fiskarna och vågen stannar på 8080gr. Jesper väger in sin fisk näst sist på sträckan och får vikten av 8580gr och största fisk en brax på 1kg prick. Sist på kanten sitter Nisse som mäskat och håvat som en furie sista timmen och jag tror han vinner på minst 15kg men Nisse bara skakar på huvudet och väger att han inte fick något i början av tävlingen. Han väger in sin fisk till 7620gr och en brax på 700gr som största fisk. 
Resultaten blir så här i KM 
1. Jesper Dyberg 8580gr 
2. Jan-Erik Stange 8080gr
3. Nils Ekbom 7620gr 
4. Nille 4360gr 
5. Per Nilsson 3560gr 
6. Nils Love'n 2620gr 
7. Thomas Larsson 1780gr 
8. Palle 1700gr 
9. Conny 1100gr
10 . Knoppen & Skoglund 
Tävlingen störst fisk 
1. Jan-Erik Stange Brax 1200gr
2. Jesper Dyberg Brax 1000gr
3. Nils Ekbom Brax 700gr 
4 Nille Sarv 640gr