torsdag 30 maj 2019

Så gick det i Arboga

Idag så genomförde vi vår andra DM-tävling i Internationellt mete och vi var mitt inne i Arboga och fiskade i ån nedanför herrgårdsbron. Vi blev totalt bara 8 gubbar (5 i begränsat och 3 i elit) så det var ett par avhopp i elitklassen.
Åkte mot Arboga i god tid på morgonen och det var tur det för jag hamnade på fel sida av ån för bron var avstängd pga bygge så jag fick ta en vända runt ån och hamnade då på motorleden som gick mot Örebro igen och fick därför åka en extra bit innan jag kunde vända bilen igen. Jag var ändå framme vid parkeringen som 2.e man och hade god tid på mig att blanda mäsk. Idag blev det swedbaits braxenpanka med brasem, pepparkaka och sand så bollarna skulle sjunka extra fort i strömmen. När alla anlänt och vi inte trodde på fler deltagare så blev det lottdragning av platser. Förra året så satt jag på övre kant och vann då på 12kg braxen så plats nr 5 ville jag gärna få idag. Lovén var förste man att dra och han lyckades hitta 5.an på en gång så där var det redan kört så nu fick man hoppas på att dra nr 1 och nedre kanten. Mina helt okänsliga fingrar fiskade upp en 4.a ur tygpåsen långt ifrån vad jag önskade mig :(
Lottningen blev så här....
Elit
1. Patrik Dahlström
2. Marcus Claussen
3. Jesper Dyberg 
Begränsat
1. Thomas Larsson
2. Kurt-Arne Larsson
3. Nisse Ekbom
4. Jan-Erik Stange
5. Nils Lovén
Konkade ut grejerna på bryggan som vi skulle sitta på och plockade ihop metestolen och dess alla fästen för bekvämligheten. Tacklade 8m med ett 6gr tackel som jag gjort speciellt för denna tävling. Sedan tacklade jag 7m med feeder i änden och 2 rullspön ned feeder och slider. Mäsket preparerade jag med 2 burkar majs klippt mask och frysta maggots så det fanns väldigt mycket med mat åt storbraxarna som jag ville fånga idag. Grundmäskade med 10 bollar på 8m sedan var jag klar för fiske. När det blev dax så började jag direkt med 8m betat med en mask och det blev en fin björkna direkt. Nästa utlägg en ny björkna som behövde håvas och så höll det på i de 10 första utläggen. Riktigt fina björknor på 150-300gr och ibland någon mört i samma storlek. Lovén fick minst lika bra medans det gick lite sämre neråt på bryggan. Första braxen som jag fick vägde bara 1 hg och nästa runt 2hg och när jag fick den så trasslade blyhaglen ihop sig och gick genom maskorna i håven som är grovmaskig och tillverkad av nylontrådar. Blev tvungen att klippa sönder mitt tackel inte kul så här tidigt i tävlingen. Tog då mitt 7m med feeder istället och betade med mask igen och efter 30 sek  så satt där en riktigt fin björkna runt 4hg smällfet runt buken riktigt vacker fisk. Fick 3-4 fisk till innan det fisket dog så jag fick prova rullspöt med slider och fick då en mört direkt, kastet efter det hände inget alls och när jag vevade upp så såg jag att tacklet trasslat sig och jag lyckades inte få upp det så jag slet av skiten och svor lite. Tog då rullspöt med feeder och provade lyckan men det hände inte ett skit för mig men mina medtävlande på plats 1 och 2 drog brax på brax med sina feederspön. Jag fick då snällt leta fram ett nytt tackel till 8m och nu blev det ett 5gr och sedan börja loda djupet igen. Nappade ganska så omgående med nya tacklet även om björknorna var väldigt små. Fisket med mask hade helt dött ut för mig och nu var det bara maggots som fisken ville ha 2 röda 1 vit var melodin i den hårda strömmen. Jag plockade nog 20 björknor i storleken 50gr/st och jag var nu den ende som fick fisk på långspö. Fick ett bottennapp och drog av tafsen när det gick som allra bäst, typiskt när man väl får igång fisken. Nisse Ekbom drillar också fisk nu först en gädda runt 2kg sedan får han en kilosbraxen. Jag mäskar och mäskar men inte får jag några braxar men när jag väl får någon så är de på 1hg. Nils Lovén på övre kant fick jäkligt bra i början men sedan dog fisket helt för honom. En som däremot får bra är Thomas på nedre kant han drog 4 storbraxen på 4 kast där ett tag. När fisket är som sämst de sista 30 min så får jag 3 braxar på 2-3 hg och ett par mörtar. När det återstår 5 min så får jag äntligen på en av åns bättre braxar och det går fint att håva den. En braxen runt 6hg och mina sänken trasslar ännu en gång in sig i håvnätet så jag får slita av skiten igen :( Provar snabbt med 7m och feedern sista stunden men det blev inget mera. Ekbom kommer och säger grattis till segern, börjar fundera om han tagit till flaskan :) Jag är helt övertygad om att Thomas vinner och Lovén blir 2 Kurt-Arne 3.a och Nisse och jag slåss för att inte bli sist. Jag har ju bara 1 riktig brax och Nisse 2 medans Thomas nog har 10st i sitt keepnet.
Börjar väga på övre kanten  ....
5. Nils Lovén 7380gr
4. Jan-Erik Stange 10 600gr
3. Nisse Ekbom 7560gr
2. Kurt-Arne Larsson 5940gr
1. Thomas Larsson 10 440gr
Helt sjukt att jag vinner med min sista fisk som jag fångar idag och med allt jäkla trasslande som jag har råkat ut för denna dag :)
Elitklassen som sitter längre ner i ån där det är betydligt mycket mera sjögräs och oftast bara är feederfiske fick följande.
3. Jesper Dyberg 11 240gr
2. Marcus Claussen 12 580gr
1. Patrik Dahlström 16 700gr
Nu har vi sommaruppehåll i DM serien fram tills september då vi kör de 2 sista deltävlingarna. Nästa tävling för mig är nu på söndag DM traditionellt mete både indv och lag nere i Svartån Örebro.
Efter 2 deltävlingar 
Elit
1. Patrik Dahlström 2+1=3  (21 220 gr)
2. Jesper Dyberg     1+2=3   (19 120 gr)
3. Conny Larsson 3+X =3
4. Emir Nastic 4+X=4
5. Harald 5+X=5
Begränsat 
1. Jan-Erik Stange 1+1=2
2. Thomas Larsson 2+2=4
3. Lovén 3+4=7
4. Nisse Ekbom X+3=3
5. Kurt-Arne X+5=5