söndag 5 maj 2019

En kort fisketur

Gjorde en kortare fisketur på Väringen igår där jag körde lite vertikalfiske på gösarna. Åkte inte ut så långt på sjön då det var lite dåligt med bensin i tanken och jag var för lat att köra till bensinmacken på morgonen. Hittade första pelagiska ekot redan efter 1 minut, skickade ner en nyinköpt Ismojigg till ekot som stod på 6m. Fisken blev genast intresserad och steg sakta upp mot jiggen, vevade sakta uppåt det kunde inte fisken motstå. Drillade upp dagens första gös redan efter 2 minuter på sjön vilket var en bra start på dagen, ingen stor fisk 53 cm men skönt att drilla gös på första droppet. Tog inte många minuter innan nästa eko uppenbarade sig på ekolodsskärmen, droppade jiggen och fisken högg direkt men den lossnade på vägen upp. Sedan var det slut på ekon i området så jag åkte längre ut på sjön, hittade lite fiskar men de var väldigt passiva och ville inte alls hugga. Nordanvinden som var gjorde inte gösarna piggare och det blåste lite mera än lovat så det var lite problem att ligga stilla över ekona vilket också påverkar fisket negativt. Efter 4 timmars fiske så gav jag upp kall och frusen samt av tristess då jag inte känt något på väldigt länge. Gjorde ett sista stopp på vägen in till rampen vilket resulterade i ytterligare en gös, inte heller den var någon bjässe så den fick också simma vidare. Nu väntar jag nog på lite bättre och stabilare väder innan jag åker tillbaka ut igen.