söndag 3 juni 2018

DM2 Arbogaån

Idag har vi fiskat i Arbogaån och det nappade väl lite över förväntan i det varma vädret som råder. Åkte hemifrån vid 7 tiden och var framme i Arboga straxt efter halvåtta som en av de sista att anlända till samlingsplatsen. Såg att både Enström och Claussen var där så då förstod jag att det var en öppen DM tävling. Snabbt som attan blev jag tvungen att fixa iordning mäsket innan lottning, idag blev det braxenpanka med rostad majs och caramell och tyvärr blötte jag mäsket alldeles förmycket så det blev mera som en deg av det hela men det fick stå i solen och torkade upp lite i alla fall innan tävling. Vid lottning visade det sig att vi blev 5 på begränsat och 6 på elitsträckan. Platserna 2 3 4 försvann innan det blev min tur att lotta så kvar var bara kanterna vinnarplatsen från i fjol och den näst sämsta från samma tävling. Självklart drog jag den sämsta platsen längst uppåt på bryggan fast i år strömmar det inte lika mycket så kanske att det går att hitta på något bra där uppe ändå.
Lottningen blev som följande ....
5 Jan-Erik Stange
4 Per Nilsson
3 Nils Lovén
2 Thomas Larsson
1 Kurt-Arne Larsson
Eliten
6 Marcus Enström
5 Conny Larsson
4 Marcus Claussen
3 Patrik Dahlström
2 Mattias Andrén
1 Jesper Dyberg 
Idag tacklade jag ett 6m med 4gr och 8m med 5gr att jag fiskar så tungt beror på att det brukar vara irriterande mycket med löja här i ån så jag vill försöka att slippa dem. Sen blev det ett matchspö med slider och ett feederspö så jag kunde fiska på andra sidan ån och så upp med parasollet så man kunde få lite skydd från solen som stekte bra redan på morgonen.
Vid mäskning så blev det 8-10 bollar på 8m någon boll på 6m och några kast med feedern sen fick det vara bra. Började fiska med 6m och fick genast ett par irriterande löjor påvägen ner till botten och sen en liten abborre och inget mera. Nilsson satt med 7 eller 8m nedanför mig och slet upp 2 mörtar på 2-3 hg så jag bytte spö till 8m. Efter ett par utlägg så fick jag en björkna som jag håvade och sen en brax på halvkilot. Mäskade lite till och löjorna blev som galna flötet studsade hela tiden och man fick blindhugg med jämna mellanrum. När det värsta kaoset lugnat sig så kunde jag kroka nästa braxen som var lite mindre och efter den en mycket större som gungade på ganska så bra. Nilsson fick någon björkna och abborre innan han fastnade i botten och drog av tafsen. Jag fick inte mycket mera jag så jag bytte till matchspöt och kastade över till andra sidan och fick en lite mört och på nästa kast så reste sig flötet som sig bör när det är braxen i farten. Mycket riktigt kunde jag håva min 4.e braxen och det var bra storlek på denna med. Sen började det blåsa så det inte gick fiska med flötet på andra sidan då det blev för stor linbåge att hålla koll på då jag nästa var inne på Nilssons område med linan. Bytte till feedern men det gav inget alls så då blev det att kämpa på med 8m igen. Provade fiska med mask men inte ett hugg på 5 utlägg bytte till 2 maggots och fick en 5.e braxen. Mäskade ett par bollar och fick braxen nr 6 och 7. Nilsson börjar låta uppgiven efter att ha fiskat bort 2-3 tafsar och samlat på sig ett flertalet grenar och ett cykellås från åbotten. Vid det här laget så är vi i halvtid och de flesta sitter nu med feeder och det plockas braxar och mörtar om vart annat men jag får inget alls nu bara en massa löjor som jävlas med 3 av mina spön, jag försöker med feeder men har inget självförtroende för sådant. Jag får tillslut en abborre och en mört men Nilsson får minst 2 braxar och Thomas och Kurt-Arne håvar med jämna mellanrum. Kastar i 4-5 bollar som är rikliga med maggots på 8.an sen får platsen vila en stund. Provar slider och får en mört sen är det kört där provar 6m bara löjor där som drar i grejerna. Fram med 8.an och mask på kroken får flera napp utan att kroka något är troligtvis löj jävlar. Försöker att dragga i strömmen men det händer inget ändrar djupet 5cm djupare och får en braxen och sen tappar jag en. Att en så liten djupförändring kan göra så mycket från inga napp till 2 snabba. Får sen en braxen igen som är närmare kilot och livet känns gött när jag ser att de andra inte får något. Jag ändrar djupet 5cm till så masken nästa släpar på botten för att undkomma löjorna men då får jag på en stor gren som jag knappt orkar lyfta i vattnet. Plötsligt börjar grenen att simma i sidled och jag förstår att en av åns stora braxar som nappat. När den kommer upp och lägger sig på ytan så ser jag att den är närmare 1.5kg men så plötsligt lossnar kroken. Ja ja man skall tappa fisk det gör alla så nu är kanske min kvot fylld. Nu blir det fisktomt en stund så jag dundrar i ett par bollarr mäsk till för att hålla braxarna kvar hos mig. Några utlägg senare så kommer både en två och tre braxar upp och storleken är bra nu runt 7-8 hg. I med några bollar till då vi är inne på sista halvtimmen och på med stora köpemaskar på 12.ans krok och ut i ån med grejerna. Blir en brax med jämna mellan rum och på de sista 4 utläggen så får jag lika många braxar någon över kilot. Den sista braxen hinner inte in i håven när slutsignalen ljuder så den får jag skicka tillbaka omgående. Genast får jag gratulationer till segern men jag vill nog att vi skall väga fisken innan vi utser någon segrare. Jag är den som först får väga min fisk och keepnetet är tungt och i det så sprattlar det en hel hög med fina braxar. Vågen stannar på 12 020gr inte illa förra året tror jag vinnaren hade runt 6kg och Lovén som satt här hade nog bara 3kg eller nått sådant. Sen var det Nilssons tur att väga 3 580gr och sen Lovén 3 020gr. Thomas och Kurtan sitter längre nedanför bryggan i vassen där jag satt förra året Thomas väger först in 5 140gr men Kurt-Arne har bättre 9 660gr.
På elitsträckan är det lite ojämnt med fisket även fast de har större mellanrum än oss på bryggan.
På övre kanten har Marcus Enström 6 160gr och Conny som glömt feederspöt hemma 140gr nappade inget alls på långspö här nere. Marcus Claussen vägde in 5 340gr och Palle 3 760gr tror han försökte fiska löja emellanåt. Mattias Andrén vägde in 5 400gr och dagens gigant Jesper Dyberg på nedre kanten 15 000gr bestående av braxar och en sutare inte illa.
Nästa internationella tävling är KM på lördag då skall vi fiska i Frövidammen sen på söndag så är det traditionellt DM i Odensbacken.
Dagens resultat
Begränsat
1. Jan-Erik Stange 12 020gr
2. Kurt-Arne Larsson 9 660gr
3. Thomas Larsson 5 140gr
4. Per Nilsson 3 580gr
5. Nils Lovén 3 020gr
Elitklassen
1. Jesper Dyberg 15 000gr
2. Marcus Enström 6 160gr
3. Mattias Andrén 5 400gr
4. Marcus Claussen 5 340gr
5. Patrik Dahlström 3 760gr
6. Conny Larsson 140gr 
I serien ser det ut så här.....
Begränsat 
1. Jan-Erik Stange 1+1
2. Nils Lovén 3+5
3. Kurt-Arne Larsson X+2
3. Nils Ekbom 2+X
4. Thomas Larsson X+3
5. Per Nilsson X+4
Eliten
1. Patrik Dahlström 1+3
2. Mathias Andrén 3+2
3. Conny Larsson 2+4
4. Jesper Dyberg X+1