måndag 14 oktober 2024

NT 4 avslutning trolling Norasjön

Avslutning av trollingserien och ett klubbmästerskap på Norasjön under Söndagen 🐟 Tävlingarna drog inte värst mycket folk till Norasjön så på KM var vi 6 båtar anmälda och i serien så blev vi bara 12 båtar, sjukdomar och arbete stoppade ett par team från att deltaga och så kan det vara ibland. Själv så har jag legat hemma halva veckan med hals och öronvärk men jag är högst ansvarig för att arrangera dessa tävlingar så stanna hemma var inget alternativ för mig. Mötte upp min fiskepartner Knoppen runt 6 tiden för vidare färd mot Nora och Skojarbacken då vi valde att sjösätta båten i Hagbyån för att slippa trängsel och avsaknaden av parkeringsplatser till bil och trailer. Lite pillrigt att få båten under tågbron men vi hade 2cm till godo även om elektroniken skavde mot järnbalkarna så kom vi igenom relativt lätt 😄 Ett snabbt kaptensmöte där de enda nyheterna var minimåtten på gädda och gös som sänktes till 45cm för att fiskarna är så små i Norasjön sedan så fick vi gasa iväg vart vi ville på sjön. Startade vårt fiske ute på det stora grundet i sjön ihopp om att få någon gös att vilja hugga på våra färgglada wobblers men inte ett hugg på 30 minuter så vi fortsatte ner mot Bröstorp. Rätt vad de var så hade jag ett spö som stod som en pilbåge över mitt huvud utan att jag sett några hugg, Knoppen fick drilla för fisken var tung förmodligen en gädda så jag klättrade bak och var beredd med håven. En fin gädda gled in i håvnätet och efter lite brottning med madammen på båtgolvet så mätte vi henne till 87cm, det är nog en av de större som vi fått i den här sjön någonsin så en kanonstart på tävlingen. Sedan så snurrade vi runt på lite grundare vatten mellan 4-8m och jag lyckades på 5 gösar men ingen större än 35cm, brorsan hade fått någon gädda runt 55cm och tappat en större gös men annars så verkade fisket väldigt dåligt. Nu kom också regnet fler timmar innan utsatt tid enligt mina väderappar men jag var förberedd med både stövlar xtra höga varma byxor och jacka, Knoppen hade däremot uppfattat att de skulle vara fint väder så han stod där i tennisskor och en tunn jacka när dropparna föll från skyn. Snurrade vidare med båten och fortsatte efter hela Husbylandet och tillbaka utan ett pet på grejerna, blöta och frusna var det nu mera åka trolling än aktivt fiske men så plötsligt stod där ett böjt spö igen utan att vi sett hugget. Knoppen får drilla igen och den här gången så är det en gädda på 81cm även det en stor fisk på Norasjön. Direkt därpå innan vi hinner lägga tillbaka betet i sjön så stånkar det i mitt djupriggspö och vi får upp en mer vardaglig gädda på 60cm, hinner inte glädjas åt den så länge då brorsan messar om ett dubbelhugg på gäddor 80 + 84cm men vi har ett par centimeter tillgodo på dem. Regnet fortsätter och det blir kallare och kallare vi får några fler gösar och ett par abborrar men ingen är i närheten av något minimått, Knoppen är nu blöt så det rinner på ryggen och ner i kalsongerna han ser lite likblek ut där han står. Jag kommer på att jag kanske råkar ha en regnjacka liggandes i någon av lådorna i båten så jag får fram den, en tunn billigt regnjacka fast med en luva så det slipper regna in i nacken på gubben han verkade nöjd med den ändå 😁. Snurrar runt utanför Leif  som har lagt ut ett par risbråtar men vi får inte någon fisk där heller, brorsan får en abborre på 32cm så nu leder han över oss. POFF säger det med en smäll när Knoppens flytväst plötsligt löser ut i regnet och blåser upp sig till en röd ballong, alltid undrat hur de fungerar men nu fick jag se det med egna ögon 😂 Fortsätter att åka trolling ner mot Husby igen och Knoppen har ett spö som skallrar i spöhållaren fisk skriker jag så han vaknar ur dvalan. En tung fisk som kommer upp till ytan direkt tycker mig se att det är en fin gädda även om den är långt bort, stånk och stön både från gäddan och Knoppen när fisken är bakom motorn men vi får tillslut i den i håven. En riktigt stor gädda som vi stoppar ner i vattenbaljan så länge tills vi är klara och har fått ut betet i vattnet igen, får ett mess igen från brorsan som samtidigt fått en gädda på hela 97cm så han behåller ledningen då våran "bara" är 88cm 😀 Vi har nu 3st över 80cm likaså med brorsan vad har hänt med Norasjön som levererar sådana fina gäddor helt plötsligt ? Nu är det bara 1 timmes fiske kvar innan vi skall vara åter inne på land och jag har nu fått ett hum på vart gäddorna kanske befinner sig. Snurrar fram och tillbaka över ett område och tappar 2 fiskar som båda kändes godkända, vi får även smågös och abborrar innan djupriggsspöt stånkar med 10 minuter kvar av tävlingen. Knoppen får åter drilla även om han nyss tappat 2 fiskar för jag sköter oftast håvningen när det är större fiskar på gång vilket inte är värst ofta i vår båt men idag så är det undantag. Gädda nr. 5 är inne i håven och även den ganska så stor, blir snabbt "fartblind" och säger att den är runt 70cm men när vi lägger den på brädan så visar det sig att den är hela 82cm 😃 Snabb matematik säger att vi nu har runt 390cm och borde räcka till topp 5 på tävlingen med lite tur, vi skulle behöva få ett par fler poäng i serien då vi ligger på sista prisplats den 8.e av 16 team. Ingen av oss får några fler godkända fiskar men när vi vevar upp de sista spöna så hänger där ytterligare 2 små gösar, totalt 12 gösar och 5 abborrar får vi utan att få räkna dem då de är små som sagt. På land visar sig Norasjön varit väldigt svårfiskad så pass svår så att vi vinner både KM och serietävlingen på våra 5 gäddor 398cm och brorsan (Trekrok) blir 2a på 360cm 😀 Det var högst oväntat men en behövlig seger för självförtroendet då inte mycket har fungerat detta fiskeår gällande trolling, brorsans 2.a plats hjälper till så att det blir en totalseger i serien för team Trekrok och vi gick spikrakt uppåt i serien och hamnar som god 3.a. Vi genomför prisutdelningar för KM och serietävlingen innan vi delade ut de 8 priserna i serien bestående av mestadels wobblers till ett värde av nästan 20. xxx 

Vi tackar Sportfiskearenan för bra sponsring även i år till vår trollingserie TACK!! 

Resultatlistan för serietävling 4 Norasjön finns HÄR

Den totala trollingserien och dess slutställning hittar du HÄR