måndag 7 oktober 2024

Höstträffen Örebro den gångna helgen

Årets sista metepass blev som vanligt Höstträffen här i Svartån en tävling som årligen lockar runt 25 deltagare, vet inte varför det inte kommer hit fler deltagare och metar mört och björkna för det brukar nappa bra men det kanske är sent på säsongen.
2-dagars tävling fast helt enskilda där vi inte räknar löjor den första dagen och det är väl den dagen som vi har flest deltagare, löjfisket drar inte lika mycket folk så då är vi färre som tävlar.

Lördag
Som vanligt så blev det en massa sena avhopp så totalt blev vi 22 deltagare fördelade på 2 sektioner
sektion A högst upp ovanför båthamnen och B från båthamnen och ner till mitten av en vass. Lyckades med bedriften att plocka upp bricka 14 när vi lottade platserna och hamnade mitt i smeten av fiskare och precis mitt mot båtrampen så feederfisket kunde jag lägga åt sidan på en gång när jag kom till platsen för båtar skall alltid upp eller ner där under dagen 💀 
Tacklade istället upp 6,7,8m och så tog jag en kortspö på 4,5m i falla att det skulle finnas någon enstaka fisk nära träsargen, de längre metspöna tacklades med 5gr flöten och det korta endast 3gr. Dagens mäsk bestod av en salig blandning av Lennartssons VM-Holland, pepparkaka och tourteau de mais men inte mer än 1kg totalt och i en annan hink blandade jag enbart 1kg lera och hällde sedan ner några nävar maggots och pinkies i olika färger. Vi hade DM deltävling här för 2 veckor sedan och då var det inte läge att mäska nämnvärt för det gillade inte blankfisken så den gången var det mera en abborrtävling som gick åt skogen för mig och det tänkte jag inte göra om nu. Idag så förmäskade jag 4 bollar inne efter kanten och 7 bollar ute till 8m spöt fast det blev både kortare och längre samt bredare än vanligt, måste vart morgontrött eller så var det min tennisarmbåge som spökade för bra blev det inte. Thomas Larsson som satt ovanför mig på peg 13 dundrade i bra mycket mera mäskbollar som luktade sött ända ner till min plats 😄 så vi skulle snart märka vad som var bäst för dagen. Jag började fiska med 8m och en liten "dyngmask" och fick 3 snorgärs på lika många utlägg så jag bytte snabbt till pinkies och fick små mörtar och björknor istället. Tyvärr solsken i ögonen så det var nästan omöjligt att se flötet och dess napp, endast 30 fiskar efter 1 timmes fiske och knappt någon vikt alls att tala om, Claes Hedström som satt nedan mig fiskade mycket bättre så jag behövde hitta på något. Provade om jag kunde få några napp på den korta platsen och det fanns fisk inne där så det gick lite snabbare att dra dem med ett 4,5m långt spö där man hade fullkontroll över flötet. Nappen var små och försiktiga ibland syntes det inte alls mer än att flötet slutade följa med strömmen, mäskade man så blev fisken mindre i storlek och sedan större efter hand som tiden gick. Nu började jag enbart kasta små lerbollar fyllda med levande beten för det lockade inte alls till sig löjorna som det gör med brödmäsk. 90 fisk efter 2 timmar lite blandad storlek men en hel del fina mörtar och efter 3 timmar så var jag uppe i 150st. Tyvärr så blev den sista timmen sämre och blåsigare men jag lyckdes ändå krångla upp 44 fiskar till och sammanlagt 194st men till vilken vikt var omöjligt att säga.  När de vägde på A sektionen så var det inte så fasligt höga vikter att tala om utan det var 5-6 kilo som gällde fram tills Dybergs 170 fiskar vägdes till 7960gr vilket räckte till seger. På B sektionen visste jag att Patrik Dahlström fått upp så många som 270 fisk nere på kantplatsen, vilket han nog skulle vinna på men vem skulle bli 2-3-4:a och Tommy Strengelsrud har fått 160st och jag 194st så det borde gå vägen ? Min fisk vägde hela 8400gr och var den högsta vikten ända fram till siste man som var Palle att väga in men hans fiskar tyngde ju vågen ända ner till 12,1kg så han var överlägsen mig. Jag får vara nöjd med 2.a platsen precis som förra året den gången var det Shaun Keavney som blev övermäktig också han på kantplats. Nu var det bara hem och förbereda sig för Söndagens löjfiske 😖

Söndag
Hade faktiskt förberett mig i veckan med att knyta 6-7st nya löjtackel till mina 3 kortaste spön 2,8 - 3,5m, har inget arsenal för att fiska löjor för det är inget som man vill fiska om det nu inte är ett SM där man kanske behöver. Idag var det betydligt blåsigare och så ett par fler avhopp gjorde att vi nu var nere i 17 deltagare som ville fiska och Jesper ansåg att det stormade lite för mycket vid hamnen så vi skulle tävla på 3 sektioner idag. 2 priser per sektion A + B ovanför hamnen där det är mest med löja och så C sektionen där alla satt längre neråt i en vass, förmodligen ett bra och rättvist beslut för att jämna till sektionerna men att lyckas få ett av två priser skulle bli svårt. Man vill inte hamna på A tillsammans med någon racerfiskare som verkligen behärskar löjfisket. B kanske det blir lite blandat fiske ? C där blir det nog inte avgörande att fiska löja för det krävs längre spön för att nå ut genom vassen så förmodligen mörtfiske. Vid lottningen så hamnade Zetterqvist på B och Niklas Strengelsrud och Tom Östlund på A och även Kurt-Arne som gillar att piska efter löja. När det blev dags för mig att dra lotten så hittade jag naturligtvis den allra sista platsen på A sektionen så att den blev fulltalig. Mörker ...... inte en chans att man spöar Strengelsrud i löjfiske och sedan när man inte själv fullföljer sin egen plan med att fiska löja i 4 timmar ja då är det kört. 😝 När det 3 löjproffsen piskade löjor så körde Chefen jag och Thomas en egen intern tävling där vi varvade bottenfiske med lite löjor mellanåt, inte Thomas förstås för han vägrar fiska annat än efter botten.  Thomas började bäst med ett par braxar som lockats fram av Leijons lördagsmäskning själv så satt jag på Dybergs vinnarplats men det var inget jag märkte av för det strulade mest med trassel och linbrott och så några felval av flöten. Jag snittade väl 40 mörtar i timmen och fick också en bonus abborre på 4 hekto tappade något stort och fiskade upp 201 löjor på en timme sedan så var spektaklet över. Löjfiskarna var totalt överlägsna på sektionen och låg på ca 900- 1000 fiskar var Niklas 16 140gr Tom Ö. 16 100gr och Kurt-Arne 15 140gr sedan så blev jag 4.a på 9460gr 5.a Chefen 9200gr och så Thomas 7200gr. B sektionen vann Zetterqvist på löja 12 400gr och C vann Jesper Dyberg på 10 720gr förmodligen bottenfiskar. Sammanlagt så vann Niklas Strengelsrud över 2 dagar följt av Tom Östlund och Palle. Det här var min sista metetävling i år så nu packar vi in grejerna fram tills påsken nästa vår, det kommer bli en intensiv start på säsongen med 2 dagars i Arboga ån följt av 4 dagar runt valborg med Arboga/Örebrotävlingar i mete men mer om dem runt nyår som Jesper skrev på metetorget. 

Lördag alla var förväntansfulla



Drog den sämsta platsen av dem alla men det löste sig




194 fisk mörta björknor abborre snorgärs och en sarv



Patrik Dahlström drog flest fisk under lördagen





Söndag och den stor löjfiskedagen



Gårdagens vinnarplats men finns det löjor här ?



201st löjor 142st mörtar björknor abborrar






Leijon samlade på sig hinkvis med löjor åt trollingfiskarna