måndag 21 oktober 2024

Distriktsmästerskap på Yngen

Örebrodistriktet genomförde igår DM i Gäddtrolling på sjön Yngen, Persberg och vi vart 18 båtar som tävlade om titeln att vara bäst i distriktet. Som vanligt så var inte vädergudarna med oss för regnet hade pissat ner hela natten och skulle fortsätta så fram tills lunch, dessutom så varnade Yr för dimma samt hårda vindbyar över 10m/s. Det fick bli flera lager med sköna varma kläder toppluva och vantar även om termometern visade 10+ hemma i Örebro, har ju inte vart frisk sedan trolling SM där brorsan bjöd på en redig influensa 😏 Knoppen och jag lämnade Örebro precis innan 6 på morgonen och fy satan vad mörkt och tråkigt det var att köra de 9 milen upp till Persberg, regn och dimma ingen sikt alls när man kör bilen i mörkret. Framme precis klockan 7 och tänkte vi var bland de sista att sjösätta men det var vi inte för alla verkade komma samtidigt som oss så det blev en lång kö fram till sjön. Straxt innan 8 så drog jag dagens regler om att 5 gäddor räknades och att vi skulle anteckna och returnera precis allt som vi fångade, sedan så fick alla åka iväg ut på sjön och starta fisket fram tills 15.00. Yngen är en dricksvattentäkt så det är grymt bra siktdjup i sjön så därför valde jag att styra båten mot djupare vatten innan vi började sjösätta våra beten. Idag så valde vi lite större beten än vi normalt brukar göra så det satt några 23cm Westinare på ytspöna och så satte jag själv på en SG 25cm Natural Perch i gummi på djupriggen, Knoppen provade med en ill orange SG 20cm Trout på sin rigg. 20 minuter tog det fram tills mitt djupriggsspö stod och gungade och dagens första fisk högg, Knoppen fick som vanligt drilla efter att jag gjort mothugg sedan parerade jag båten och styrde den mot vågorna samtidigt som jag var beredd med håven. Inte den minsta gäddan men en ganska ordinär fisk för det här vattnet 80cm precis och en bra start på tävlingen, endast team Kuling i närheten så gott om plats att fiska på så vi puttrar vidare utåt i sjön. 09.00 Vi rundar ett skär som bara består utav en massa vass och jag tycker det är märkligt att det inte hugger någon gädda när vi passerar den, när vi sedan rundar den på tillbaka vägen så beter sig ett av Knoppens spön märkligt så jag greppar det och gör motryck av allt jag var värd. Det gungar skönt tillbaka i spöt så jag lämnar över grejerna till Knoppen som får fortsätta att drilla och vi kan snart håva vår 2a gädda för dagen, mäter den till 76cm innan den får simma tillbaka ner i djupet brorsan smsar om att de också har 2 gäddor 50+61cm så där ligger vi lite före med våra fiskar. Vi hinner inte åka många minuter innan nästa spö på Knoppens sida signalerar fisk och även denna gång så är det jag som får göra jobbet med mothuggen när han står och småsover i regnkläderna. Mer vild än tam gädda som jag tillslut får in i håven och fisken snurrar in sig likt en kassler i garnet så vi får båda trassla och försöka lossa krokarna från både fisk och nät. Glömmer bort att ha koll på kartor och ekolod så plötsligt löser båda djupriggarna ut eftersom de går nere på 10 meter och ekolodet visar att vi har endast 5 meter vatten under kölen. Får loss våra beten och får behålla djuploden som tur är och precis så här är denna sjö, grunden kommer från ingenstans och sjökortet har mycket mer att önska men vi jobbar på att den skall bli bättre då vi alltid loggar sjöarna när vi tävlar. Gäddan mäter vi tillslut till 83cm efter att den legat i vår vattenbalja en stund och piggnat till sig sedan puttrar vi vidare mot startviken och vänder sedan där inne och kör utåt igen. Knoppen justerar sin djuprigg med 2 meter och spöt löser ut direkt och först fattar han inte att det har huggit en gädda utan bara står där och stirrar 😅 en lite mindre gädda på 67cm fattade tycke för hans orangea skapelse som simmade nere i djupet så nu har vi 4 av 5 gäddor på pappret och vi har nästan 5 timmar kvar att fiska 😀 Regnet och dimman avtar och solen tittar fram mellan molnen det räckte för att gäddorna skulle sluta nappa för många av oss team, nu fick man verkligen börja rota i draglådorna så nästan allt som vi från början fiskade med packade vi nu ner och mindre wobbler åkte fram. 2 timmar tog det att lura gädda nr 5 till hugg och då var klockan plötsligt 12.40 en mindre fisk som Knoppen inte trodde skulle vara godkänd men när den närmade sig motorn så fick den åter liv och drog ut några meter lina från spolen. Total missbedömning men vi håvade och mätte fisken till 83cm så det var en va de längsta gäddorna som vi fick 😁 tror djupriggen stod på 14m när den högg i närheten av ett grund. Vänder och far runt åt alla håll utan att få några fler hugg och det tar 1,5 timme bestämt innan vi är åter i samma område och chansar att det finns fler gäddor runt det grundet. Nästan prick 14.00 så hugger det åter igen på Knoppens djuprigg som nu gick nere på 12m och efter en dramatisk håvning där gäddan hoppar ur håven så får jag ett nytt försök och det slutar bra, fisk nr.6 är 81cm så vi kan nu byta bort våran minsta gädda på 67cm och det börjar lukta SM i båten 😋 Den sista timmen händer inget alls så vi slutar på totalt 6 gäddor och vad vi hört så har fiskelyckan varit dålig åtminstone hos teamen från Karlskoga-Hällefors som vi haft kontakt med så vi är nöjda med dagen när vi åker mot rampen. Uppe på land samlar vi ihop alla fiskerapporterna för prisutdelning och inser att det inte blir någon seger för oss denna helg eftersom flera team fångat gäddor på 90+ och vi snittar endast runt 80+ men vi blir i alla fall 2.a i tävlingen. Vinner distriktsmästartiteln och får guldmedaljerna gör Team Gäddkungen som har hela 26cm mer än oss, utklassning då de har 3 gäddor som är längre än våran längsta

Grattis till segern Göran och Olle !!

Resultatlista för DM finns HÄR

Starten har gått så nu är det fritt fram att åka

1a gäddan fattade tycke för min abborre

Blött och disigt väder

Denna gädda ville ha mera färgglatt

En av våra 2 gäddor på 83cm

Gädda med fin kondision

Avslutade med en riktig djupriggsgädda