måndag 17 juni 2024

Internationellt mete Arboga dag 2

Söndag

Eftersom vi lottade redan igår så kunde vi anlända till våra platser när vi ville denna morgon och jag var där till 07.40 och tror jag var siste man, tävlingstid idag 10.00 - 15.00 så här var det bara morgonpigga gubbar som redan fått ut sina stationer. Det tog väl inte så lång tid för mig att få ihop min egen station och precis som igår så blev det 4 feederspön och så mitt 8 meters med ett 4gr flöte för här har jag fått på långspö förut. Visste att Tomas fiskat på 20m och 30m igår men valde ändå att köra egna platser så jag mätte upp 18m och 24m som fiskeplatser. Grejade med beten och blandade en kompott med lera och bream crack sedan så hade jag nog 2kg mäsk kvar från gårdagen som jag sållade ur alla de grova partiklarna för att få det så fint som möjligt. Grundmäskade med 6 bollar till långspöt som jag hoppades skulle kunna ge någon brax och så några kast med feedern på de båda platserna. Började fiska med långspöt när det var dax och löjorna var som tokiga men jag fick ett par björknor och någon abborre, Phil som satt till höger om mig började med 2 braxar på 2 kast med feeder och så hörde jag att det plaskade uppströms också så jag kände mig tvingad att fiska feeder jag också. Det hände förstås ingenting på en jäkla massa kast eftersom det var helt omäskat därute, men så kom det tillslut en braxen och 2 björknor som var stora nog för att håvas. Dyngmask har oftast varit det vinnande betet och maggots helt odugligt via feeder men när jag inte haft några fler hugg på en massa utlägg så provade jag att fiska med större mask (Medium) då fick jag genast 2 lite större braxar och tänkte att nu har jag knäckt koden. Var väl uppe i 5 braxar när allt dog ut på min kortplats (18m) och den längre ut på 24m gav mig inte mera än en enda mört på hela dagen så jag fick jobba med mitt 8 meters en stund. Jag fick faktiskt 1 braxen och 2 större mörtar att håva annars så var det mest björknor som var runt 10cm inget som väger många gram 😄 Så här i halvtid så vaknade sjuka mängder med löja till liv för de tog på allt vad du försökte fiska med, feedern han inte ens ner till botten utan att det satt löjor på kroken och de var även med ända nere på botten och tog masken så spötoppen slutade aldrig att skaka helt sjukt. Russel som försökte fiska take apart svor långa ramsor 😂 när löjorna tog betet innan han ens fick ihop sina spödelar, och när han väl kom ut med grejerna så satt en snorgärs på kroken. Det vart en kämpig eftermiddag med trögt fiske och mycket löjor som förstörde för alla men några fler braxar och björknor fick jag men det kändes ändå som att jag skulle bli sist på¨sektionen. Esa som satt nere i buskaget håvade fasiken fisk i 5 timmar kändes det som och Phil hade ju fåttbra från början fast han sa att de var väldigt små, Russel lyckades tillslut lura upp en 2 kilos sutare som räddade hans dag för han hade pratat om att hänga sig i trädet bara minuten innan 😆 5 timmars kämpande gav mig 9 braxar och 40 björknor mört sarv och abborrar frågan var bara om vem av mig eller Russel som skulle bli sist på sektionen 😐 På A sektionen visste jag att Palle fiskat bra på min plats som jag hade då och jag berättade dessutom om vart jag mäskat så han hade det bra förspänt och drog braxen redan från början. Mycket riktigt så vann han sin sektion på 13 281gr före Marcus C. som även idag fiskade löja 7590gr och nere på min sektion så vann Esa så klart med 13 352gr och 2a vart Tomas U. som satt på kanten och drog upp 6654gr. Jag blev faktiskt inte sist utan jag lyckades klå mina båda grannar idag med och slutade som 3a på sektionen med mina 5613gr. Nu blir det 2 veckor utan fiske sedan så är det dags för Summer league 5 och 6 borta i Hjälmarekanal 29-30 Juni innan jag tar semester från allt tävlingsfiske.