måndag 17 juni 2024

Internationellt mete Arboga dag 1

Lördag 

Den gångna helgen så arrangerade Metmask Summer league 3 och 4 som är två helt enskilda tävlingar fast de är under samma helg i Arbogaån. Lördagen startade med att ett flertalet medlemmar från Noragyttorp liade gräs och vass så att vi fick fram 11 fiskeplatser som vi sedan märkte ut, A sektionen fick 6 st platser och B 5st platser. Sedan så han vi med lite babbel innan vi fick hämta ut våra beten av Russel som även 
plockat en hel del prylar till försäljning 👍Klockan 08.30 så kunde vi genomföra lottningen av platser och det föll sig så här ...
A1 Patrik D.
A2 Kjell A.
A3 Jan-Erik S.
A4 Russel H.
A5 Thomas L.
A6 Esa H.

B7 Marcus C.
B8 Tomas U.
B9 Phil A.
B10 Per N.
B11 Ivan M.

Jag hamnade i stenröset där kommunen nyligen grävt ner ett avloppsrör men där rann inget vatten idag för det var snustorrt i röret, satt på samma plats när vi var här i April och då lyckades jag ju vinna en något trög sektion. Misstänkte den kunde bli trögt den här gången också för det var inte mycket fart på vattnet och just den här sträckan är inte den bästa. Packade upp 4 feederspön och så mitt 8 meters men efter lite lodande så märkte jag att djupkanten gick längre ut, 9-10m hade vart perfekt men nu tyckte jag det blev för grunt så jag packade ihop det igen. Mäsket var som alltid Swedbaits Hossmo med frysta magotts och en hel del casters och mask om det behövdes, mätte upp 2 fiskeplatser 21 samt 27m och blev konstigt nog inte klar fören vi skulle börja förmäska klockan 10.50 tävlingen varade i 5 timmar 11.00 - 16.00. Började fiska ute på 21m och fick en snorgärs och inget mer så då blev det till att fiska längre ut på 27m blev en snorgärs där också ingen lovande start 😏men de andra drog inte heller någon fisk till att börja med. Gissar att jag hade 2 björknor 2 abborrar 5 snorgärs den första timmen men under timme 2 så lyckades jag lura upp 3 braxar och 3 björknor till men de var inte jättestora. Timme 3 blev det 1 braxen och några fler abborrar och det var väl ungefär samma resultat den 4e och 5e timmen också så den här tävlingen var inget vidare rolig. Totalt så fick jag nog ihop över 20 fiskar men snorgärs och löjor klickar jag inte på räkneverket som annars visade att jag fått 5 braxar och 8 övriga sorter och en blygsam vikt runt 1,5 - 2,0 kg gissade jag. Palle som satt högst upp på sektionen valde att meta löja i flertalet timmar och vann ganska så överlägset även om 2an Marcus Claussen som också fiskade löja gjorde det bra han med, men sedan så var det inte så värst på sektionen där jag slutade som 4a med mina 2424gr. Nere på B sektionen vann chefen övertygande med dagens högsta vikt 10 741gr kul för honom 😉 Bara försöka glömma den här dagen och fokusera på morgondagen så jag rev ihop prylarna och tryckte in dem i bilen för att snabba mig hem, men först så skulle vi lotta platserna inför Söndagen innan vi fick åka. Jag drog boll nr 8 en plats där Tomas Uzusienis suttit på idag och inte fått en enda braxen så han övergick till löjfiske 😕 Förmodligen ingen vidare andradags effekt på den platsen så jag skulle få locka fram braxarna på egenhand, Thomas Larsson och Phil Ackerley drog samma platser som idag då vet de vart mäsket ligger 😁 Esa drog chefen plats så han var nöjd med lotten.