måndag 3 juni 2024

DM 2 Internationellt mete Arbogaån

Under lördagen så arrangerade vi den andra deltävlingen i mete borta i Arboga och vi blev 10 deltagare varav 7st fiskade begränsat uppe vid bryggan och eliten satt längre neråt pumphuset. Vädret var det synd att klaga på och vattnet strömmade på i bra takt för flötmete så vi kunde bara hoppas på att fisken ville nappa. Vi som fiskar i begränsade klassen fiskade som sagt högst upp men 5 man på bryggan och 2st vid sidan av nere i vassen. Plats nr 1 var nedströms bryggan och 7 högst upp där jag satt förra året och drog upp 25kg blandad fisk och den här gången så blev lottningen som sådan ....

Begränsat

1. Kurt-Arne Larsson  (Nedre kant)
2. Kjell Adolfsson
3. Benga Gräsberg
4. Tomas Uzusienis
5. Nils Lovén
6. Tomas Larsson
7. Jan-Erik Stange  (Övre kant)


Eliten

8. Jesper Dyberg  (Nedre kant)
9. Patrik Dahlström
10. Per Nilsson  (Övre kant)

Samma plats som förra året 😁det lovade gott så jag plockade fram några långa spön på 7 och 8 meter samt 2st feederspön , Thomas som satt bredvid tog bara fram feederspön för han vägrade meta med flöte. Mäsket idag var Hossmo samt breamcrack det var de påsarna som stod närmast och det är inte så noga huvudsaken är vad som erbjuds att äta på som casters frysta maggots och klippt mask. Bombade i 10 bollar ute till 8m spöt och så några kast med feeder sedan så fick vi börja fiska och det nappade ganska så snart med små björknor och några abborrpinnar. Det var väldigt små fisk till att börja med men sedan så kom det några bättre björknor som behövdes håvas samt någon hektos braxen. Det tog en stund innan Thomas började dra fisk och det var björknor till att börja med innan braxarna kom fram. Jag provade med feeder en stund och det gav mig också några bättre björknor men också snorgärsar så det fisket fick avvakta då det nappade bättre med 8 meters. Mixtrade med djupet för att försöka trigga braxarna att hugga och det gick så där 😄 visst fick jag några stycken men de var aldrig över halvkilot men det fick inte Thomas heller så undrar vart de stora dasslocken gömde sig den här gången. Det var bara Kjell som lyckades få en brax upp mot 1,5kg uppe vid bryggan där vi fiskade, men nere bland eliten så fanns det stora braxar och ett par fina sutare upp över 2kg strecket. Eliten han med att fiska i 4 tim och 50 minuter och vi i begränsat han med 4,5 timme innan slutsignalen. Jag var rätt osäker på hur det gick för jag tyckte Thomas fick bra på feeder och det var en hel del braxar, själv så räknade jag ihop min fångst till 18 braxar och 85 björknor mörtar abborrar och gärs. När vi vägt in alla fångster så var det väl som vanligt lite högre vikter på kanterna och sämre i mitten av sektionen ....
Det blev en övertygande vinst för mig och Thomas Larsson var god 2a, nere hos eliten vann Dyberg överlägset med sina 55 braxar och 1 stor sutare över 2kg till sammanlagda vikten av hela 31kg.
Om 2 veckor så har vi nästa tävling här i Arboga och då 2 dagars fast de inte räknas samman 

Dagens resultat från DM 2 Arboga finner ni HÄR


 

Gott & blandat



Metarbryggan



Chefen koppar mäsk





Inte bra inte dåligt lite besvikelse att de stora inte högg