måndag 15 januari 2024

Tävlingspremiär på Skattkärr

Efter sjukdomar och alldeles för kallt fiskeväder så blev det tillslut en väldigt sen tävlingspremiär för mig denna vinter. Det fanns många tävlingar att välja på i Lördags Vikasjön i Dalarna Järnlunden i Östergötland och så Skattkärrsviken i Värmland vilket föll mig mest i smaken. Solstadsfiskarna stod som arrangör för Värmlands första serietävling så jag tänkte att dit kommer nog mycket folk och det är alltid trevligt och tampas med så många som möjligt ute på isen. Jag och Knoppen satte oss i bilen 07.30 och styrde mot Karlstad och ju närmare vi kom ju disigare blev det, stundtals så var det riktigt svårt att se ut över gärdena vi åkte förbi. Framme i Skattkärr 08.45 en snabb frukost köpe av beten och sedan anmälan sedan så var det snart dax att knalla ut på isen. Två platser ute på isen lockade mig men efter lite chattande med Möller så bestämde jag mig för att "låna" hans fiskeplats på andra sidan viken eftersom han inte var här och tävlade denna gång. Det tog bara 10 minuter att gå så det blev en lååång väntan vilket jag inte är van vid men då han jag studera sjökortet ytterligare en gång. Oturligt nog så gick det en stor frusen spricka i närheten av min plats och den lockade till sig 3 andra gubbar och jag som räknat med att få fiska själv på området 😕 Minst 15cm snö precis där jag skulle fiska och i de två första hålen kände jag inte ett pet samtidigt som alla 3 gubbarna fick fisk borta på sprickan så jag fick snabbt ta mig dit. Satte mig mitt mellan dem och fick hugg direkt fina tävlingsabborrar på 80-150gr drog upp hela 28st i det hålet och hade minst 3kg redan efter 25 minuter. Borrade lite nya hål men de gav bara ströfiskar de andra gubbarna började också få sämre för sprickan var inte så stor så vi började leta i sidled ute i snön men där fanns inget alls. Jag tog fram tafsen och gick runt och doppade den i de hål som fanns och det nappade lite här och där så det fylld på i lådan men det gick lite för långsamt tyckte jag. Gubbarna försvann så jag kunde prova deras hål som de fick bra i på morgonen och jag hittade ett par som gav bra med fisk så när klockan var 12.00 hade jag 101 fisk och över 7kg men då kändes det som att fisket var över. Det kom och gick folk åt alla håll på viken och jag hörde hur de gnällde över fisket så jag vågade inte knalla bort från min plats så jag fortsatte mitt sökande med tafsen. Borrade bredvid där det nappat och fick nått hål med 15 talet abborrar på 100-200gr och så kunde jag mjölka upp lite fler i de hål som jag fått bra i tidigare. När det var 30 minuter kvar av tävlingen så sprang jag längre ut till ett sådant hål och fick 2 bättre abborrar sedan var det stopp. Gjorde ett par större lockryck så att pirken for iväg sidledes då högg det direkt när pirken dalade in mot hålets centrum, testade igen och en ny abborre högg det var melodin så jag fortsatte med tekniken och fick ihop 21st fina abborrar innan tafsen gick av. Sprang bort till ryggsäcken som stod långt bort och hämtade en ny tafs med orange myska men då fick jag 3 snabba mörtar vilket jag inte ville ha, Bytte tafs igen till blå myska men då hade abborrstimmet redan försvunnit så det blev ej några fler. Slutade på 184 abborrar och en ryggsäck som vägde tungt mer än 10kg det förstod jag och de har vunnit på ca 9,5kg de gånger som jag hade koll på så det här skulle nog räcka långt denna dag. Men det fanns en klubbkamrat som var värre än mig den här dagen och vägde även han in 2 påsar med abborre, mina vägde 12 371gr men Thomas Larssons 14 167gr vilket också var tävlingens högsta vikt. 

Resultatlistan från Skattkärr finner ni HÄR