måndag 15 januari 2024

Norarycket som åter blev Norrarycket

NoraGyttorp fick åter flytta sin pimpeltävling norrut i länet precis som förra året, men i ställen för Långvattnet så hamnade vi på Norrsjön detta år. Tyvärr så var Norasjöns is alldeles för ojämn och osäker då vi fick mängder med snö bara dagar efter att isen lade sig i början av December och det sätter fortfarande sina spår för isen är bara ett par centimeter på vissa ställen. 81 deltagare dök i all fall upp vid Norrsjön när serietävling 2 samt pimpelsport cup 1 skulle avgöras, det fanns en del långväga proffsfiskare på plats så inte bara "pimplare" från länet denna gång. Mycket snö både på parkeringen och i backen ner till sjön och inte var det mycket mindre på sjön men det fanns partier där "skaren" höll att gå på. Snö brukar betyda trögt och det är något som jag gillar för det passar mitt fiske på Norrsjön, men idag skulle det sätta griller i många huvuden det skall gudarna veta. Efter genomgången av regler så väntade jag en stund så att alla skulle knalla iväg sedan så gick jag mot mitt fiskeställe, det fanns ett skoterspår nära land som var helt genomfruset så det gick lätt att knalla på isen till en början. Det var först när man klev ur spåret som man upptäckte att det var 10cm vatten under snön så den sista biten var ett riktigt klaffs, sedan så kom skaren som nästan höll att gå på då ökade pulsen rejält innan den till slut höll den sista biten. Minst 15 gubbar var före mig till stället så mycket folk har det aldrig varit så frågan var om fisken skulle räcka till idag ? Jag borrade mina första hål vid en mörtstuga eller vad det var neb jag hade inte ett napp, såg inte värst många abborrar som kom upp till en början bland alla utspridda fiskare. Tillslut så kände även jag ett par pet på trekroken men det fanns inget att kroka, bytte till tafsen och fick 5st "fina" abborrar på 35-40gr likaså gjorde Rosén det samma och även han började få fisk. Det konstiga var sedan att det inte fanns någon fisk runt omkring de hålen som man fått ett par fiskar, utan man fick gå en bit och slå nya hål i jakten på nya napp. Efter första timmen hade jag inte mer än 25 abborrar och började känna mig stressad så jag for omkring lite på egen hand och sökte fisken där jag fick bra förra året men det gav bara ett par 15 grammare. Gick tillbaka till platsen vi fick fisk i början och så plockade jag fram singelmormyska då fick jag abborren att hugga i några av hålen så snart var jag uppe i 45 fisk. Snackade lite med chefen som också var stressad över den dåliga utdelningen och han hade "bara 20st abborrar" men den lurifaxen kan man inte helt lita på så det tog jag med en nypa salt. Jagade sedan runt och fick någon enstaka abborre tills jag var i närheten av Rosén som hade 54 fisk mot mina 48st då visste jag att de två inte var så mycket bättre än mig. Satsade allt på mormyska kommande timme för att sedan den sista timmen åter gå över till tafsfiske och söka på oborrade ytor. Fick ett hål med 5 och efter det 10 i hålet bredvid sedan kom både chefen och Rosén och borrade på samma yta och nu var det tyvärr de två som fick fisk och inte jag. Alla tre var vi rätt så uppgivna med vår skrala fångst och förväntade oss en plump i serien då chefen var helt övertygad om att det fanns massor av huggvillig abborre i starten så där hade folk köttat idag. Jag slutade på förnedrande 86 abborrar Rosén 82st och chefen "mycket mycket mindre", förra året hade jag åtminstone 151st och över 6kg snabbvägde min påse till 3,1 innan jag lunkade mig mot bilarna. Efter att ha klarat av mördarbacken så skulle man bara gå "The walk of shame" fram till vågen för att bekräfta de 3120gr man skrapat ihop, spöade i alla fall Rosén som vägde in 2884gr men inte chefen som hade 3500gr. Hörde att Dyberg fått 4,3kg så det verkade trots allt som att det kanske varit trögt för flera på sjön för han hade också bara hälften av fjolårets segrarvikt. Det var ett par fiskare som stack ut med mellan 4-6kg men inte i veteranklassen som tur var så i den vann Anders Axelsson på 3,9kg så hoppet fanns till en hyfsad platssiffra åtminstone i serien. Chefen blev 3.a men 1a i serien jag blev 6.a men 3.a i serien och Rosén 8.a men 4.a i serien så det slutade inte alls så dåligt som vi trodde. Högsta vikten drog P-O Liss ihop med sina 6690gr bra jobbat. Nästa helg nya tag då skall vi kämpa i lag eftersom vi skall genomföra lag DM kanske på Alsen om det finns is och framförallt parkeringar.

Resultatlistan för Norrarycket finner ni HÄR