måndag 22 maj 2023

Pike Trolling Cup 1 Glafsfjorden

Helgen spenderades i båt borta i Arvika när den första deltävlingen i Pike trolling cup drog igång, Bruno råkade vara iväg på annat så jag fick kliva ombord hos Team Trekrok och försöka hjälpa dem så gott som möjligt. Utgångshamn Klässbol när det skulle tävlas på sjön Glafsfjorden i dagarna två, samma vatten som Trekrok tog sitt SM guld 2021 så vad kunde gå fel 😁 Vi åkte upp dit Fredagskväll sjösatte först båten och slog sedan upp vårt stora tält precis vid sjökanten sedan var det bara att njuta av kvällssolen, gott grillat kött och lite kall dryck tillsammans med de övriga teamen som övernattade i sina båtar.

Här glampade vi med utsikt över hamnen

Lördag

Kaptensmöte 07.00 och 15 minuter senare släppte startbåten iväg det 25 båtar stora startfältet, vi planerade att åka långt men det gjorde inte majoriteten så vi blev inte fler än 5 båtar i de norra regionerna vilket var bra. 8 spön tillåtet och på dem hade vi nog apterat övervägande med 23cm westinare för vi tänkte stort bete stora gäddor när vi skulle tävla om de 10 längsta gäddorna. Tror det tog nästan 1 timme innan första gäddan högg men den var inte längre än 65cm sedan högg det väl ungefär varje halvtimme, 68, 61 och 67 samt 5 gäddor som var under minimåttet 60cm innan det dog ut. Vad vi hörde och såg så var fisket mycket trögt och svårt för alla teamen och det berodde nog först och främst på solen som stekte och på vattnet som låg blankt för inte var det mycket vind att tala om. Vattentempen varierade från 10,5 på morgonen och ökade till 14 under eftermiddagen det talades om att gäddorna nyss lekt men de vi fick hade inte ens efterleksskador så det tyckte jag nog inte stämde. Eftermiddagsfisket var oerhört segt och varmt men vi lyckades tillslut lura upp ytterligare 2 gäddor 69 och 60cm samt en stor Asp som vi såklart trodde var en stor gädda 😕 Så klockan 17.30 rev vi ihop våra grejer och åkte lagom besvikna in mot hamnen med 6 små snipor på pappret, alla mellan 60-70cm alltså inte en enda fisk av vettigt mått som behövs när det gäller att tävla i längd där man max får räkna 10 gäddor under helgen så en tuff Söndag väntade. Nu blev det så att övriga team också hade haft det svårt men det var ändå många team som fick fisk mellan 85-95cm även om de var få. Vår fångst mättes till 390cm och en blygsam 13e plats av 25, bäst hade Vikapojkarna fiskat med 8 gäddor och 655cm största gäddor som fångades under Lördagen var 2st på 103cm. Kvällen avslutades även denna dag med grillning kall dryck samt årets första dopp i det kalla vattnet innan solen försvann ner bakom skogen.

Kaptensmöte med obligatoriskt regelgenomgång

Glafsfjorden låg i dimma precis innan start

Brorsan bjöd på hamburgare till lunch

Glupsk asp som smakade westin 23

Hemgång efter en tuff dag på sjön

Här bodde vi fint över helgen

Sov sött i en karpsäng modell XL

Brorsan var grillmästare hela helgen

Varmt i vattnet var det inte men vi doppade oss

Söndag

Kaptensmöte även idag klockan 07.00 sedan startbåten som drog iväg startfältet
Vi tänkte inte åka långt igen då vi tyckte gäddorna verkade små i den norra delen så nu stannade vi redan efter 5 minuter och la i våra pulkor och beten. Här nere var jag på SM och fick några gäddor så vi rattade runt mellan grundtopparna när ett djupriggsspö började sjunga bottennapp eller ?  Nej jag kände ett par knyck så nu satt det äntligen en bättre gädda på kroken, den stretade på bra så jag tog det försiktigt då jag inte visste hur den satt krokad men när vi fick upp den till ytan så såg vi att hela betet var slukat då var det bara att håva upp henne. En fet gädda på 95cm som hade magen full av någon stor fisk lite senare så fick vi en liten krake på 62cm på ett ytspö sedan hände ingenting på ett par timmar. Vi bestämde oss för att fiska oss utåt så det blev ett stort varv på djupt vatten innan vi vände båten inåt igen, då började en av rullarna knarra uppe på taket en fisk drog iväg på det yttersta spöt utan att vi sett hugget. En mycket välkommen gädda på 90cm fick syna håven sedan så snurrade vi runt i området och styrde åter rakt ut mot mitten av sjön och fick först en gös på 65cm sedan en gädda på 72cm så nu hade vi äntligen fyllt vårt papper med 10 fisk. Resten av eftermiddagen skulle vi bara uppdatera och byta ut våra kortaste fiskar på 60,61 och 62cm var det tänkt men vi hade inte mer än ett hugg av något som inte ville fastna 😞 Förstod att många andra team också skulle fylla sina papper så vi hade inga större förhoppningar om någon topp placering men kanske med lite flax lyckas med topp 5 om det varit trögt för alla ?  Klockan 15.00 skulle vi alla vara iland och redovisa fångsterna och vi fick totalt ihop 709cm som bara räckte till 9.e platsen i tävlingen inget pris på det och säkerligen inte heller en placering i totalen som är värd att spara. Vann gjorde Hagforsteamet Kareta på hela 854cm före 2.an hemmafiskarna Krokodilexpressen 834cm och tredjeplatsen tog Vikapojkarna med 824cm. Tävlingen var förövrigt mycket bra uppstyrt mycket vänligt folk både de lokalt boende och vi som gästfiskade under helgen, vädret både bra och dåligt bara sol under hela helgen så alla har fått fina bonnabrännor fisket kunde varit bättre men det tycker väl alla förlorare 😎

Kaptensmöte

Äntligen en riktig gädda på 95cm

Brorsan drog en 90cm

Hela fjorden var full av frömjöl det gillar inte fisken