söndag 28 maj 2023

DM 1 internationellt Svartån Örebro

Första deltävlingen förlades nere vid Svartån på den vanliga fiskesträckan ovanför Naturenshus och vi blev 12st till start denna dag. Jag velade i veckan om jag skulle ta klivet upp i elitklassen bara för att få tackla upp fler spön samt använda mera mäsk men jag ångrade mig i sista stund 😄 Det är fler deltagare att tävla mot i den begränsade klassen vilket jag uppskattar mera än antalet tacklade spön 👍Svartån flöt stilla vilket inte verkade lovande och jag hade sett resultatlistan från trad DM förra helgen så anade att fisket skulle vara dåligt. Jag hade förberett mig hemma med att tackla ett feederspö samt ett matchspö med 10gr kastmete så att jag kommer längre ut i ån och på så sett har fler ställen att fiska på. Sektionerna för dagen blev att eliten satt längst ner på sträckan och vi andra uppe runt udden och lottningen föll sig som sådan......

Elit
E1 Håkan Talberg
E2 Jesper Dyberg
E3 Per Nilsson
E4 Patrik Dahlström


Begränsat
B1 Benga Gräsberg
B2 Kurt-Arne Larsson
B3 Jan-Erik Stange
B4 Jan Magnusson
B5 Kjell Adolfsson
B6 Nisse Ekbom
B7 Thomas Larsson
B8 Nils Lovén

Nöjd med min plats precis där jag ville sitta för längre uppåt blåste det full storm upp från båthamnen och neråt och här nedanför udden var det betydligt lugnare. Förberedde metestationen tacklade upp både 7 och 8m långspön tillsammans med rullspöna och jag blev klar oförskämt tidigt så nu fick vi istället vänta på att Kurt-Arne skulle bli klar så vi kunde få börja fiska. Vi kunde starta tävlingen 15 minuter tidigare så fisketiden blev totalt 4 tim och 15 minuter denna gång och den tiden verkade behövas för det nappade inte alls till att börja med. Jag startade med 8 metersspö och betade med 2 maggots och efter 5 drifter så hade jag ett litet hugg där fisken genast spottade, Gräsberg fick en mört och en liten brax tror även att Kjell fick någon fisk tidigt i tävlingen. Bytte bete till mask och fick justera mitt flöte ett flertalet gånger då jag hela tiden fick gräs på kroken och till slut så nappade det en braxen. Nytt utlägg och en braxen igen men ingen vidare storlek på dem men så brukar det vara i ån, de större kommer inte förrän den 3e timmen då de verkar ta tid på sig. Jag fick 3 eller 4 braxar innan det blev stendött igen så jag skiftade till kastmete längre ut i ån och lyckades lura en braxen där med. Fisket var stundtals rent skitdåligt speciellt när det inte blåste eller strömmade så att flötet rörde på sig så det var inte lätt att lura något till hugg. Kastade i 3 bollar till med mäsk och fick genast 2 braxar iväg med 2 nya bollar mäsk och det högg igen, braxarna verkade vakna till liv när man matade dem med nytt mäsk där jag hade en hel del maggots som de kunde tugga på. Efter 2 timmars fiske hade jag fått ihop 12 braxar 1 abborre och 1 björkna och visste att jag låg i ledning för de andra deltagarna fick inte många napp så det knorrades rejält varje gång min håv åkte fram 😂. Jag fortsatte att mäska regelbundet och gjorde några nya justeringar med djupet och fick några snabba björknor samt ett par braxar sedan blev det åter trögt. Provade att fiska med feeder en stund ute där jag hade slängt mitt mäsk och fick ytterligare ett par braxar sedan skiftade jag till kastmetet igen och fick någon där med. Den sista timmen kom solen fram och stekte rejält samt att all vind försvann, fisket blev genast svårt men jag fick 2 större braxar samt en gädda utan att jag ens såg att de nappade för de stod helt stilla nere på botten. Kastade ut mitt sista mäsk fokuserade fisket på 8 metersspöt och drog masken sakta fram längs med botten det kunde braxarna inte motstå så jag fick ett bra antal den sista timmen. När slutsignalen ljöd kunde jag summera min fångst till 29 brax 1 gädda 1 abborre 4 björknor och tänkte nog att jag skulle vinna helt överlägset men så var det inte för braxarna var små och Thomas som satt längre upp runt udden hade fått bra på feeder. Nu vann jag ändå men bara med 2 kg men där jag satt på sektionen så var jag totalt överlägsen för mina medtävlande hade en tuff dag med få napp. Mitt fiske var roligare och flöt på hyfsat men visst strulade det ibland och tror jag gjorde över med 8 tafsar och ett trasslat tackel. Nästa tävling är redan nu på Lördag då vi kör DM 2 någonstans runt Arboga kanske i ån eller borta i Hjälmarekanal vi får se vad Jesper väljer för det är han som arrangerar.

Fullt nöjd med min peg





Halvtid och allt under kontroll



Kurt-Arne testar med feeder



34 fisk samt en extra gädda som jag ej visste om den räknades



Första deltävlingen avklarad