mÄndag 1 maj 2023

Metmask Open Arboga dag 2

Ny dag nya möjligheter 😀 var framme vid min fiskeplats Ă€ven idag runt 07.30 och dĂ€r stod Esa redan och vĂ€ntade för vi blev lottade bredvid varandra igen och han skulle sitta pĂ„ Dybergs plats som gav sĂ„ bra igĂ„r. Men gĂ„rdagens vinnarplats pĂ„ D-sektionen lade Chefen beslag pĂ„ sĂ„ idag skulle det Ă„ter igen bli tufft med motstĂ„nd men jag hade ju kantplats det borde vara bra och man kan ju hoppas att fisken lĂ€ngre ner i Ă„n har stigit uppĂ„t under natten nĂ€r de kĂ€nt doftstrĂ„ket av all den mĂ€sk som kastades i vattnet. Lottningen för sektionen blev som sĂ„ hĂ€r igĂ„r ........

D19 Per Nilsson
D20 Johan Mattsson
D22 Patrik Dahlström
D23 Kent Hager
D24 Esa Haarala
D25 Jan-Erik Stange

Det kanske ser lite konstigt ut men plats 21 ströks frĂ„n listan under gĂ„rdagen pga av sjukdom sĂ„ den stĂ„r tom Ă€ven idag eftersom den Ă€r omĂ€skad. Min kantplats var en duktigt lerig historia dĂ„ det kom ut ett avloppsrör i slĂ€nten bakom ryggen sĂ„ tur man hade stövlar med och lite brĂ€dor sĂ„ att man kunde stapla upp plattformens ben pĂ„ dem. Idag sĂ„ tacklade jag endast upp 4 feederspön för nu gĂ€llde det att fĂ„nga 20-30 kg braxen för att ha nĂ„gon chans om det nu var nĂ„gon andradagseffekt pĂ„ peggen. Jesper hade ju fiskat pĂ„ 25m och Finn Erik pĂ„ 23m dagen innan sĂ„ jag hade bra koll pĂ„ hur lĂ„ngt ut fisken fanns dagen innan. NĂ€r jag stod dĂ€r och tittade ut över Ă„n sĂ„ tyckte jag mig se att strömmen gick pĂ„ vĂ„ran sida sĂ„ om jag kastade lĂ€ngre ut sĂ„ blev det nog mer stilla och det gillar nog braxarna bĂ€ttre Ă€n att stĂ„ i den vĂ€rsta strömmen. Valde Ă€ndĂ„ att ha 2 platser en kortplats pĂ„ 21m samt en lĂ„ngplats pĂ„ 27m sĂ„ man har att variera med under dagen nĂ€r jag nu inte har nĂ„got metspö. Började sedan fiska pĂ„ kortplatsen hugg efter 10 sekunder men missade den fisken sedan inte ett napp pĂ„ 25 minuter pĂ„ nĂ„gon av platserna och inte heller Esa fick nĂ„got men vi sĂ„g att bĂ„de Mattsson och Chefen hĂ„vade lĂ€ngre upp pĂ„ strĂ€ckan. Tillslut sĂ„ hugger det en braxen för bĂ„de Esa och mig och i utlĂ€gget efter det sĂ„ hugger nĂ€sta, ingen vidare storlek pĂ„ dem dĂ„ det Ă€r smĂ„ silvriga braxar pĂ„ max ett halvkilo (börjar bli bortskĂ€md) Sedan vet jag inte vad Esa hittar pĂ„ för han drar 3 dasslock pĂ„ raken medans jag bara fĂ„r de smĂ„ men jag tar Ă€ndĂ„ 4 snabba braxar pĂ„ lika mĂ„nga utlĂ€gg. Vinden tilltar sĂ„ jag börjar till och med anvĂ€nda handskar nĂ€r jag fiskar för det var kallt som fasiken, fisken nappar bra pĂ„ 27m men drar av nĂ„gra tafsar för det verkar vara lite musslor ute pĂ„ sjöbotten. FĂ„r tillslut ett rejĂ€lt bottennapp och drar av min lina Ă€nda inne vid rullen sĂ„ jag fĂ„r byta feederspö men detta har en lĂ€ngre tafs pĂ„ 90cm och jag tycker inte att braxarna hugger lika fort som det jag anvĂ€nde nyss med kortare tafs. BestĂ€mmer mig för att knyta om spöt som jag drog av och det jĂ€vlades duktigt i blĂ„sten nĂ€r man skall trĂ€ en mjuk 0,08 lina i alla öglorna och man ser dĂ„ligt samt har torrsprickor i vart enda finger sĂ„ linan fastnade i allt som fanns. Ibland fick man ocksĂ„ lĂ€gga ifrĂ„n sig spöt dĂ„ det högg fisk pĂ„ det andra spöt som man fiskade med och sedan försöka knyta nytt och tillslut sĂ„ lyckades jag med det 😊 Gör ett förstakast och linan smĂ€ller av pĂ„ grund av nĂ„gon anledning sĂ„ jag fĂ„r börja om pĂ„ nytt igen đŸ˜« trĂ€r i ordning spöt och fĂ€ster en shock leder tafs och skall börja fiska och ser dĂ„ att jag missat att trĂ€ linan genom en av öglorna 😖 knipsar av linan och skall trĂ€ igenom linan dĂ„ hugger det pĂ„ andra spöt igen sĂ„ jag slĂ€pper allt och ser linan rinna ut genom alla öglorna vilket mörker. Gör ett 3e försök att fĂ„ iordning mitt spö och det blir tillslut fĂ€rdigt Ă€ven om jag fick drilla en till braxen mitt i all röra. Jag fĂ„r i alla fall fart pĂ„ braxarna igen och fĂ„r Ă€ven jag drilla ett par dasslock innan fisken börjar sina och det Ă€r inte bara jag som börjar fĂ„ dĂ„ligt utan alla sĂ„ jag byter till kortplatsen och fĂ„r faktiskt ett nytt dasslock inom 5 sekunder och sedan 3-4 braxar till innan det börjar dyka upp en del björknor pĂ„ 2-3 hg. Sista timmen försöker jag variera mellan de 2 platserna sĂ„ fort det inte hugger och jag lyckas fĂ„ fisk fram till slutsignalen. Det slutar med 27 braxar och 12 övriga arter bra mycket mera Ă€n vad Finn Erik lyckades med dagen innan, det visar sig senare att alla de platser som var bra igĂ„r var dĂ„liga idag och i vissa fall tvĂ€rt om. Chefen kom för att sĂ€ga grattis till segern men den gick jag inte pĂ„ men han hade fĂ„tt dĂ„ligt fast Mattsson som satt bredvid hade nog 25kg förklarade han, nĂ„gra 25kg hade dĂ„ inte jag men 15kg eller lite mer trodde jag nog. Mina braxar var inte i samma klass som dagen innan men 27st borde Ă€ndĂ„ minst vĂ€ga 14kg och sĂ„ lite feta björknor pĂ„ det tĂ€nkte jag sĂ„ en 2a plats borde vara rimligt. Men ingen tid att fundera bĂ€ttre vĂ€ga fisken sĂ„ det blir slut pĂ„ spekulationerna sĂ„ det blev som sĂ„ hĂ€r ....                   

D19  Per Nilsson 8 300gr
D20  Johan Mattsson 21 560gr
D22  Patrik Dahlström 1 100gr
D23  Kent Hager 1 980gr
D24  Esa Haarala 13 140gr
D25  Jan-Erik Stange 20 380gr 


BÄde glad och besviken över resultatet inte lÄngt frÄn en sektionsseger och 1000kr strulade bort den helt klart nÀr jag grejade med mitt spö sÄ lÀnge för det nappade ju bra med braxen dÄ, kunde ju bara ha klippt tafsen och satt dit en kortare hade tagit 30 sekunder men vem visste att de skulle bli sÄ hÀr tight. Nu blev det 2st andraplatser som inte gav mig nÄgra prispengar alls om det nu inte skulle rÀcka i totalen, krÀvs alltid lÄga platssiffror hÀr dÄ det delas ut 8 st förstaplatser och lika mÄnga andraplatser sedan gÄr ju alla som har fÄtt 1+3 före mina 2+2 sÄ jag skulle inte fÄ reda pÄ nÄgra resultat förrÀn senare pÄ kvÀllen nÀr Jamie summerade tÀvlingen. Segraren av hela tÀvlingen lyckades med att vinna bÄda dagarna och det var han ensam om sÄ det var en vÀrdig vinnare och sÄ hÀr blev det till slut ...

1. Lars Lind 1+1 = 2p  (52 650gr)
2. Fredrik Samuelsson 1+2 = 3p  (66 760gr)
3. Marcus Enström  3+1 = 4p  (55 025gr)
4. Jonas Jansson 3+1 = 4p  (54 160gr)
5. Jan-Erik Stange 2+2 = 4p  (37 760gr)
6. Thomas Larsson 1+4 = 5p  (41 200gr)


Tack för en trevlig tĂ€vlingshelg ser fram emot flera innan Ă„ret Ă€r slut 👍

Bara till att packa bilen igen 



Min kantplats för dagen




En av flera större braxar som ville nappa





Buffébordet Àr dukat


AnvÀnde rikligt med beten i mÀsket casters maggots mask och majskorn







Ytterligare en feting 










Summa summarum men namnen stÄr inte i den ordningen
som vi hamnade pÄ totalt efter 2-dagar