söndag 19 juni 2022

Internationellt i Hjälmarekanal

I lördags så arr. metmask (Jamie Phil Esa Mikael och Russel) en 5 timmarstävling i Hjälmarekanal där vi var 11st föranmälda gubbar som var fiskesugna. Lottning av platser skulle ske 08.00 så jag var ute i hyfsad god tid när jag anlände till kanalsträckan vid 07.15 som förste man på plats ? Kort därpå så ringde chefen som åkt vilse då han snurrade runt nere vid Hjälmaredocka men han hittade rätt tillslut och anlände som andre man sedan trillade bilarna in en efter en förutom arrangörerna som kom dit i sista sekunden. En snabb lottning av platserna sedan skulle vi få åka med bilarna och parkera precis vid peggarna då vi hade tillstånd att spärra av vägen från båda hållen vilket var perfekt. Sträckan vi fiskade på var lång och avståndet mellan peggarna skiljde en hel del eftersom det är en massa träd och buskage på sträckan så oftast så ser man inte ens varandra där man sitter. Tyckte inte att det var så viktigt med att få kantplatserna denna gång utan mer att få lite vegetation i vattnet på båda sidorna av kanalen och det är det på de högre numren så jag ville helst inte ha platserna 1-3 men det finns fisk där med. Jag fick faktiskt lotta först denna gång och jag drog pegg 5 inte tillräckligt långt bort men acceptabelt för det fanns vass direkt vid fötterna och en del näckblackor på andra sidan kanalen.
Lottningen av platserna blev som sådan...
11. Phil Ackerley (övre kant)
10. Marcus Enström
9. Esa Haarala
8. Jamie Cooley
7. Kent Hager
6. Thomas Larsson
5. J-E Stange
4. Mikael Nyman
3. Per Nilsson
2. Anders Dyplin
1. Russel Hopkins
(nedre kant)

Idag tävlade vi alla på en och samma sektion om 4 priser eftersom det är svårt att dela upp det i mindre sektioner när platserna ser ut som de gör och för att göra det så rättvist som möjligt.
Det var perfekt att parkera bilen precis bakom boxen så det var lätt att plocka fram alla prylarna och sätta upp stationen utan någon större ansträngning 😃
Tacklade upp 2 rullspön med 30gr feeder
1 matchspö med 5gr fast flöte då det bara är dryga 2m djupt på motsatt sida kanalen samt 6-7-8m långspön med 4gr flöten.

Mäsket var swedbaits Hossmo caramell med 2 burkar majs 4dl fryst maggots och lite klippt mask för här tänkte jag försöka locka till mig de större exemplaren av Sarv björkna mört och braxen. Förhållandet vid kanalen var ganska så blåsigt lite mulet och gott om knott som tuggade i sig rejält av min hårbotten så jag försökte rolla på så mycket djungelolja som möjligt på flinten för att stå ut 😂 Tävlingen startade direkt klockan 10.30 utan förmäskning så det var som vanligt bara att bomba på med bollar på de olika platserna och börja fiska. Jag fick direkt gott om napp inne vid vassen där jag använde ett 6m spö och drog upp 7-8 sarvar men de var små på 30-40gr och även svårkrokade så jag lade snart ner det projektet och tog ett längre spö. Thomas som satt till vänster om mig fiskade feeder och jag hörde att det plaskade bakom buskaget hela tiden när han vevade in fisk på fisk det, det var sarvar och björknor som han fick på andra sidan kanalen så jag försökte också med den metoden. Jag fick några sarvar av bättre format men sedan avtog det så jag bytte till matchspöt med flöte och då fick jag bra tempo på huggen. Storleken på fisken var blandad där jag först fick fina björknor runt hektot och senare var de så små som 15-20 gram och plötsligt en brax på halvkilot men fisket varade inte länge för blåsten tilltog så det blev omöjligt med kastmete. Skiftade sedan mellan 7 och 8 meters i den hårda vinden och fick några braxar som inte var större än hektot men det var svårt att hålla iordning linan så att flötet inte draggade för då ville inte fisken hugga alls. Thomas han bara fortsatte att dra fin fisk på feeder där han tidigt i tävlingen också fick upp en sutare på 1,5kg, neråt på min högersida satt Mikael och Per och knorrade om att det inte fanns någon fisk alls att få så det verkade precis som jag trodde bättre fiske uppströms där kanalen är lite bredare. Jag började fiska med feeder igen och fick igång björknorna och sarvarna men fortfarande var de små men de nappade i alla fall och det var betydligt lättare med ett 10fot spö än ett 8m i kastvindarna. Men den sista timmen fiskade jag i alla fall med långspöt och fick fart på mörtarna mitt ute i kanalen även om det var slitsamt och det blev totalt 85 fiskar varav 1 enda som behövde håvas 😕 Jag fick inte in några stora fiskar alls på min pegg denna gång och då är man rätt chanslös när flera av konkurrenterna drog sutare och sarvar på 3-4 hekto men största boven i dramat var vinden som förstörde min dag. Invägningen började sedan längst upp på sträckan vid Phil som sken i kapp med solen när han visade upp 3st sutare och någon halvkilos braxen, likaså Marcus hade fått ett par sutare och bra med annan småfisk och tog ett stadigt grepp om segern med sina 13,6kg. Thomas 
hade ett riktigt fint snitt på sin fisk som var ca 50st till antalet och vägde 12,8kg sedan var det rätt så jämnt ner till kanten där Russel satt och slevade sarv till en vikt av 12,3kg.

Resultatet från tävlingen
1. Marcus Enström 13 625gr 🏆
2. Thomas Larsson 12 850gr
3. Russel Hopkins  12 325gr
4. Phil Ackerley 8 875gr
5. Per Nilsson 5 300gr
6. Jan-Erik Stange 5 275gr
7. Jamie Cooley 5 100gr
8. Anders Dyplin 4 900gr
9. Kent Hager 3 600gr
10. Esa Haarala 2 800gr
11. Mikael Nyman 950gr

Det här var den sista tävlingen för mig nu i sommar eller jag skall fiska KM i båtmete 3 Juli men annars så är det inget inplanerat under sommaren men till hösten så drar det igång igen med både mete och trollingfiske 😀 

Nedre delen av tävlingssträckan i Hjälmarekanal



Min plats de närmsta 5 timmarna



Smidigt med ur och i lastning av prylarna



Inga konstigheter mask majs maggots



Gott om mat i de här bollarna synd att inte fisken uppskattade det 



Phil är förste man att väga in fångsten för dagen



En trevlig man med 2 fina sutare



Marcus vinnare igen som så många gånger förr



Thomas köttade på feedern idag 


 

Jag fick nästan bara småfisk 85st


Russel med en av många fina sarvar