måndag 6 juni 2022

DM 1 i Arboga

I lördags så arrangerade Noragyttorp den första deltävlingen i internationellt mete och det gick på den vanligaste fiskestäckan i Arbogaån. Vi var totalt 10 personer som fördelades 7+3 beroende på vilken klass man ville fiska i och jag valde att fortsätta i den begränsade klassen detta år också och den är det flest motståndare i vilket jag tycker är viktigast. Väder och vind ? mestadels soligt väder utlovades och så vindbyar på det samtidigt som vattenståndet i ån inte var speciellt strömt utan det skulle visa sig att 30gr feeder räckte väl så ganska bra fiskeförhållanden 😃 Jesper och Thomas peggade upp 10 platser med nr 1 längst ner och nr 10 närmast upp mot båtrampen och vart man ville ville sitta denna gång var för mig oklart men en kantplats skulle ju inte vara fel. När det väl blev dags för lottdragning så snackades det om att nr 4 var bästa platsen och 5 näst bäst om man skulle tro på experterna. Thomas var den som skulle dra lotten först av alla och han fick givetvis nr 4 sedan var det min tur och jag drog nr 7 mitt i sektionen som vanligt 😖 Platserna fördelades som sådant ....
10. Kjell Adolfsson
9. Knoppen
8. Kurt-Arne
7. J.Stange
6. PO-E
5. N.Lovén
4. Thomas L.
.....................
3. Chefen
2. Palle
1. J.Dyberg 
Denna dag blev det premiären med nya metekärran och det var jäkligt praktiskt att få med allt på en enda vända och utan att behöva svettas ihjäl 👍 Pallade upp boxen och plattformen precis nere i vattenbrynet med hjälp av några brädbitar och sedan riggade jag upp mitt 8m spö med ett 4gr flöte för jag ville fiska så långt ut som möjligt i ån nu när sjögullet börjar att växa efter kanterna. Det blev 2 feederspön som jag valde att clipsa ute på 30m för där kändes botten som bäst och på det så valde jag 30gr feederar med 50cm tafs och 10ans krok. Mäskblandningen var som så många gånger förr Swedbaits Hossmo och en halv påse micro pellets tillsammans med 3 dl frysta maggots. Efter grundmäskningen så var det då dags att börja fiska och det hände inte mycket i nappa väg för någon av oss de första 10 minuterna. Jag fick en mört och några löjor på mitt 8m men sedan märkte jag att det var omöjligt att meta med flöte då löjorna blev som tokiga av mäskandet så det blev byte till feederspö ganska så omgående. Thomas som satt längre neråt i ån bakom ett träd hade såklart redan börjat håva braxar för han kan den här ån utan och innan med sina feederspön och man visste redan från början att han skulle vinna eftersom han också fick bästa platsen😏 Efter att jag gjort ett par utlägg med feederspöt så kom första större fisk som jag fick håva och det var en mört på ett par hekto och efter det fick jag en björkna av bättre format. Kurt-Arne hade redan fått dubbelt så många så det märktes att feederfisket fungerade mycket bättre än för dem som fortfarande satt med långspön och svor åt löjorna. Efter 1 timmes fiske så hade jag 5 mindre och 2 större fiskar 
Efter 2 timmar så hade jag fått igång nappfrekvensen lite bättre och ett par braxar hade fått syna håven bla. en fin panka på över kilot men så kom det en båt med 2 gubbar som vertikalade efter gös och parkerade precis över min kastplats ute på 30m så jag kunde inte fortsätta fiska 😡 De lyckades få bottennapp med sina jiggar och drev kors och tvärs för att försöka få loss sina jiggar och det spelade ingen roll hur arg jag försökte se ut för det gav de blanka faan i. Tillslut efter en halvtimme så försvann gubbarna äntligen längre neråt i ån så vi kunde börja fiska igen men då var såklart fisket inte lika bra för braxarna var nu försvunna. Övergick istället till långspöt igen och provade med 2 maggots och ett majskorn för att försöka slippa löjorna men det gick inget vidare men jag lyckades ändå tillslut att få 2 fina sarvar på ett par hekto styck men ingen braxen. Thomas hade nu fått över 20 braxar och Kurt-Arne hade mer fisk än mig det visste jag, Kjell på kantplatsen hade håvat ett flertalet gånger och bla fått en brax på 1,9kg så det såg inte så ljust ut för mig där och då. Koncentrerade mig och körde feeder resten av tävlingen mäskade frekvent med en massa beten i feedern och fick igång fisket tillslut. Såg att Kurt-Arne började få mörtar och björknor som var väldigt små och jag fick minst dubbelt så stora samtidigt som jag fick någon brax då och då. Den sista timmen var ganska så trög för oss båda men jag lyckades lura upp ytterligare en braxen på över kilot och så en mindre på 6-7 hekto innan tävlingen var över. Det blev inte som man tänkt sig denna gången heller och den där jäkla båten som ankrade över min fiskeplats var en stor anledning till att jag fortfarande var förbannad över att fisket inte gick min väg. Invägningen började längst upp hos Kjell som var med och tävlade för första gången och han hade dragit upp nästan 5kg braxen vilket jag tyckte lät oroväckande mycket. Knoppen vägde inte ens in kilot och Kurt-Arne hade hela 7,3kg men förvånande nog så vägde mina 24 fiskar lite mera 7,6kg och räckte till en 2a plats efter Thomas som hade fått 40 braxar och var en ohotad vinnare. Elitklassen vann chefen komfortabelt och han satt alldeles intill Thomas så de 2 fiskeplatserna var nog överlägset bäst för inte ens Dyberg som fiskade nedre kanten lyckades blanda sig in i striden denna gång. Jag får väl ända vara nöjd med en 2a plats eftersom att jag tillslut lyckades fiska om Kurt-Arne i slut tampen av tävlingen men man vill ju alltid vara en vinnare 😄 Nästa helg kör vi DM deltävling 2 på lördagen och på söndagen så är jag anmäld till en tävling borta i Köping så det blir den riktigt tävlingshelg 😁
Resultat DM 1 Arboga
Elit
1. Per "Chefen" Nilsson (E3) 12 240gr
2. Jesper Dyberg (E1) 8 860gr
3. Patrik Dahlström (E2) 5 000gr
Begränsat
1. Thomas Larsson (B4) 15 720gr
2. J-E Stange (B7) 7 660gr
3. Kurt-Arne Larsson (B8) 7 320gr
4. Kjell Adolfsson (B10) 4 920gr
5. P-O Eriksson (B6) 2 320gr
6. Nils Lovén (B5) 1 580gr
7. Knoppen (B9) 860gr