måndag 8 november 2021

Flugfiske i Villingsberg

I lördags så drog brorsan och jag iväg på en liten flugfisketur för att försöka överlista någon regnbåge som vi kan lägga i röken till julbordet, sjön vi valde denna gång var Trehörningen en flugfiskesjö som vi aldrig fiskat i förut. Jag brukar absolut försöka att undvika helger när jag väl tar mig en flugfisketur för att slippa den värsta trängseln, man vill ju att det även skall vara en stillsam upplevelse att stå där på mosskanten och svinga fluglinan men har man dåligt med komp tid på saldot så fick det lov att fiskas på en helgdag. Vi gjorde upp att träffas vid sjön klockan 8 och när jag anlände så var det redan flera bilar parkerade längs vägen vid sjön, kanske inte så konstigt att det skulle vara så populärt då dagen skulle bjuda på strålande solsken 😕 Brorsan hade valt en plats ute på en udde som såg riktigt giftig ut och det fanns gott om vakande fisk i sjön så det här kunde nog bli en toppen dag. Jag ställde mig lite längre in i en vik men flyttade snart därifrån för det fanns inte ett liv där inne för det verkade som att alla sjöns fiskar höll till i mitten av sjön där det var lite djupare. Ställde mig bredvid brorsan och gjorde ett par kast och vi hade båda fiskar som simmade efter flugorna och bara smakade lite försiktigt, förmodligen öringar som ofta är lite mer försiktiga om man jämför med regnbågen som oftast tar in hela streamern i munnen. Men efter ett par timmars fiske med flera platsbyten och färgval av flugor så var vi fortfarande fisklösa men det var vi inte själva om för ingen runt sjön fick något trotts att det kokade av vakande fisk. Det var först när jag valde en svart streamer med lite kopparfärgad flashabou och en guldskalle som jag lyckades kroka dagens första fisk en mager regnbåge som högg på 2.a kastet. En fisk på 7-8 hekto som fick följa med hem perfekt längd för att få ner den i röken men alldeles för liten för julbordet, sedan så tappade jag en regnbåge bara ett par kast senare och efter det så hade jag ett hugg. Verkade som jag hittade rätta färgvalet för att få fisken att hugga och mycket riktigt så stod jag snart och drillade fisk igen, en otroligt stark regnbåge som inte var det minsta intresserad av att simma in till håven men efter ett antal hopp och håvningsförsök så lyckades jag tillslut få upp den på landbacken. En fin fisk på ca 1300gr med fin kroppsform så den kommer jag spara till vårt julfirande om drygt en månad, brorsan kom förbi precis när jag fick fisken så jag sa till honom att låna en fluga av mig och så låna min plats för jag tänkte ta det lite lugnt nu och äta lite mat. Det tog 5 minuter sedan så fick han drilla en vansinnigt stark fisk som han fick jobba hårt med innan han lyckades håva den och det var en riktigt liten julgris till regnbågen, helt avsaknade av stjärtfena men i tjockis kondis och 1800gr tung så kommer den att tillbringa julafton hos brorsan men i rökt form. Brorsan fick sedan även han en 2.a regnbåge lite mindre och magrare men ändå okej fisk om man bara är två som skall dela på maten. Sedan när klockan närmade sig 12 och solen började skina över hela sjön så avtog fisket helt och det var knappt en fisk som ville visa sig längre, samtidigt så hade det nu kommit säkert 10 personer som började klampa omkring runt sjön i jakt på ett ställe att stå på. Jag lyckades ändå pricka ett och annat vak med min fluga men det var inte längre några fiskar som ville hugga så varken brorsan eller jag fick någon mer fisk så vi packade ihop framåt 14-tiden och begav oss hemåt igen. Kanske kanske så blir det ytterligare en flugfiskedag innan isen lägger sig för det känns som att det kan gå bättre än vad det gjorde denna gången. Jag har i alla fall beställt ett par nya fluglinor samt några nya flugor som jag tror kan passa bra men nästa gång kanske det är annat väder och andra färger som gäller det är det som är lite av tjusningen med flugfiske 😊 

Tidig morgon och fortfarande fullt självförtroende 😁 


Minusgrader under natten fick vattnet att frysa


Det var rikligt med kall dimma som drev över sjön på morgonen


Dagens första fisk en mager regnbåge


Kaffet är viktigt när man flugfiskar 😋
Man behöver ta lite pauser och låta vattnet vila då smakar det med en varm kopp


En perfekt storlek för röken




Brorsan skall alltid vara värst och så har det ju varit hela sommaren


1,8kg klotrund regnbåge