söndag 21 november 2021

3.e gången gillt

Jag räknade med att den gångna helgen var den sista för fiske i öppet vatten för mig, för nu tror jag att kylan kommer för att stanna och isarna lägger sig på de mindre vattnen. Så när frugan ändå skulle jobba helg så passade jag på att flugfiska en sista gång i Villingsberg under lördagen och söndagen skulle vigas åt andra fiskarter men mer om det i annat inlägg. Lördag morgon och tidigt iväg från Örebro för att vara först på plats och välja brygga i den mycket mindre flugfiskepölen Svarttjärn där jag avslutade fisket förra helgen för där verkade det fortfarande finnas gott om fisk. Framme redan 7.20 och fortfarande mörkt ute så jag kunde i lugn och ro göra iordning flugspöt i pannlampans sken men sedan var det inte mycket mera innan nästa bil parkerade i den andra änden av sjön. Jag knallade stigen ner till den södra änden och parkerade prylarna på mosskanten bredvid bäckmynningen sedan smög jag ut och satte mig på bänken och tog mig en kopp kaffe innan jag började mitt fiske. Sjön låg som en spegel och det vakade precis överallt regnbågarna var långt där ute och öringarna inne efter land, jag valde att starta med en svart streamer med guldkropp och intermediate lina. Jag la det första kastet utanför bäcken och jag hade en förmodad öring som var framme 2 gånger och tittade på flugan utan att hugga, nästa kast blev åt motsatt håll utefter en liten vasskant och jag också där en fisk som genomskådade mitt flugval utan att hugga. Ett par kast till utan något hugg så jag bytte till en lite mindre streamer en svart-gul montana som jag la ut vid bäcken och det högg en öring direkt. En varsam drillning och håvning för att inte skrämma iväg all annan fisk runt omkring mig, Öringen var i storleksordningen 5hg och satt lätt krokad på utsidan av munnen så den släppte jag försiktigt åter i sjön. Ett par nya kast och ett par nya följare som inte ville smaka på vad som erbjöds så det blev flugbyte igen, nu hittade jag en hederlig mickey finn i samma krokstorlek så tänkte testa den då den är lite mera färgglad. Det högg en öring direkt och denna var det lite mera fart i men snart så låg den där i håven, vill helst ha regnbåge men jag vet att det är mest öring inplanterade här så att få 3st bågar är princip omöjligt så denna fisk tog jag rätt på. 7hg stor och om jag får 2st så blir det till en rökning och jag har ju några som tjatar på att få smaka rökt fisk där hemma 😀🐟🍴 Nått kast senare så tappar jag en stark fisk som inte ville lämna vassen under drillningen så den vann kampen denna gång, sedan hade jag hugg igen men den fastnade inte heller ordentligt då valde jag att pausa fisket och ta frukost för det verkade ju finnas hur mycket fisk som helst. Tyvärr anlände det "fiskare" efter "fiskare" till sjön och någon kanske skulle tränat lite mera hemma på gräsmattan innan de kom hit och skrämde ihjäl sjön med sitt plaskande. Jag fick byta plats för hos mig var det nu stendött och jag hade sett en liten ostörd vik längre bort där öringarna vakat i över timmen så jag skyndade mig dit. Blev ett nytt val av fluga eller näe blev samma som jag startade med på morgonen fast jag klippte nu bort hälften av kaninskinnet så att den blev kortare. Det var väldigt grunt i viken och en massa näckblackor och inte fanns det någon kastgata så var väl därför ingen hade fiskat där ännu. Fick svinga fluglinan längs med mosskanten och sedan försöka vinkla ut linan i sista kastet och jag kom väl ut en 10 meter från land och det högg direkt 😃 En vacker trind öring som kämpade bra bland gräs och blackor men jag vann kampen och valde att behålla denna vackra fisk som vägde 9hg. Klockan var nu bara 10.30 så jag tänkte lägga resten av dagen på att försöka få en regnbåge som 3.e och sista fisk så jag packade och gick runt sjön till den djupare delen där man förmodligen har störst chans att fånga en. Det var skönt att få röra lite på sig för det var faktiskt väldigt kallt även om det var +3 ute så var det fortfarande frost i mossen och på plankorna runt sjön, så mitt val av att fortfarande använda gummistövlar var väldigt dumt vill jag lova för jag tappade känseln i fötterna. På andra sidan fanns en stor snickrad plattform att stå på när man fiskar men jag märkte att man fick ta det försiktigt med rörelserna för annars blev det små vågor som fortplantade sig ut i sjön och det skrämmer fisken. Gissar att jag han med att göra 7-8 kast innan det sög tag av något större i linan och jag kunde börja drilla en förmodad regnbåge 😁 och även där slutade jag med seger så jag håvade upp en fin fisk på 1,4kg perfekt storlek för julbordet så den skall mor och far få när jag träffar dem. Klockan var nu inte ens 11.00 och jag hade mina 3 fiskar och jag hade ju några hemma i frysen sedan tidigare fisketurer så jag valde att avbryta och åka hem istället för att köpa nytt kort och fortsätta fisket. Jag frös fortfarande om fötterna och det skulle ju fiskas även på Söndagen så det var egentligen inget svårt val att åka hem till värmen.  

Det började vaka så fort det blev lite ljusare ute


Detta är min favoritplats i denna tjärn


Öringarna gick och plockade insekter bara ett par meter utanför mig


Denna stod vid bäckmynningen och kanske står han fortfarande där 🐟




Äggmackor är ett måste när man fiskar 😁


Välkonditionerad öring


Likaså regnbågen visar bra kondition och det är ju standard med trasig stjärtfena