söndag 14 november 2021

Åter vid flugfiskevattnet

Igår så blev det en halvdags fiske i Villingsberg  😃
Denna gången så var jag iväg helt själv eftersom ingen ville eller kunde följa med men det gör knappast något för man fiskar oftast inte i närheten av någon ändå när man fiskar fluga. Jag var förste man på plats redan innan klockan 08.00 på morgonen för jag ville få den platsen som jag stod på sist när vi fiskade för där verkade regnbågarna stryka förbi. Jag hade införskaffat mig 2 nya linor också till denna gången så jag såg fram emot en halvdags fiske med förhoppningsvis många landade fiskar. Det började bra med en fångad regnbåge på ca 9hg redan första timmen den tog på sjunklina och en svart-lila streamer sedan tappade jag en mindre öring men så hade jag bara 2 hugg till de nästkommande timmarna. Fiskarna ville inte komma inåt land så att man fick chansen att kasta på vaken och det berodde nog mest på att sjön låg som en spegel så de var väldigt försiktiga av sig denna dag. Efter 3 timmars fiske så valde jag att byta sjö och prova en mindre tjärn där jag fiska många gånger men oj oj oj vad mycket folk det var runt den pölen när jag kom dit. Alla de bästa ställena var såklart upptagna så jag valde en plats i den södra änden där vinden låg på ordentligt för här blåste det på ganska så bra. Det var många som fick öringar och regnbågar när jag var där och det var bättre aktivitet i ytan då det vakade både nära land och längre ut. Bytte lite flugor efter att ha känt ett par hugg och vet inte vad fasiken jag lyckades med men jag fick ett rejält trassel på fluglinan som låg på marken och jag är säker på att det tog minst 20 minuter att reda ut skiten. Plötsligt var klockan över 12 och jag skulle inte fiska längre än så hade jag lovat sambon men jag ville ha minst en fisk till med mig hem så jag gjorde ett par sista kast och krokade en fisk direkt men så släppte den efter någon meter. Fick ytterligare ett hugg men inte den heller ville följa med mig hem så 30 minuter senare fick jag skamset riva ihop grejerna och snabba mig hem då jag hade andra tider att passa senare på dagen. Vi får se om det blir en sista fisketur i skogen till helgen eller om båten åker fram en sista gång det beror på vädret 😁 

Det var lite för lite med vind denna dag 😄
Kaffe är ett måste innan man fiskar 
En vacker färg på fisken