måndag 21 september 2020

Noratouren delt. 3 vid Lungsund

 Igår så avverkade vi vår 3.e deltävling i touren och det på ett helt nytt vatten för de flesta av oss, visserligen hade några av teamen varit där någon gång de senaste veckorna för lite provfiske men jag vet inte om det hjälpte så mycket. Det nya vattnet var Stor Lungen och Öjvettern som ligger några stenkast från Storfors, inget vatten man hört från tidigare förutom inom pimpelfisket då det förr fanns en nyårstävling som gick av stapeln på Öjvettern. Jag var själv här och provfiskade lite en kväll för 3 veckor sedan och då var det fortfarande värme i vattnet, den gången åkte jag ett varv runt sjön och fångade 17 gösar och 4 gäddor och allt på djuprigg inte ett enda hugg på ytan. Därför hade jag till tävlingen pratat med min kollega Knoppen om att vi inte skulle använda några spön och pulkor för något ytfiske utan vi skulle enbart köra med  2 djupriggar och 2 spön och försöka få så mycket med gös som möjligt längs ett par djupkanter. Söndag morgon åkte vi från Örebro redan vid 05.40 i tron att vi skulle vara framme i god tid men när vi väl anlände till rampen var klockan över 07.00 och vi var nästan sista båt att sjösätta. Vi blev 22 båtlag som kom till start och efter kaptensmötet så fick vi smyga iväg med båtarna till valfri sjö eftersom vi startade precis mitt emellan de båda, jag tror det blev 50/50 på hur vi delade oss så det blev perfekt ingen trängsel alls. 10 minuters båtfärd sedan var vi framme på ett av hotspotsen som jag valt ut dagarna innan 8-12 meter djupt och vi valde att "stacka" ett par spön så vi fiskade med 4st via djupriggarna. Det var hur mycket fiskekon som helst på lodet både efter botten och pelagiskt så det skulle bara ta sekunder innan det skulle hugga trodde vi 😃  Det hände inte ett dyft den första halvtimmen och jag funderade på om vattnet blivit för kallt för att gösarna skulle hugga, men så högg det en 51cm gös på mitt nedersta betet som gick efter botten så nu var vi med i matchen. Vi sicksackade och körde slalom mellan de andra båtarna då det är otroligt smidigt att enbart fiska rigg och vi började få gösar i raskare tempo men det gick åt ungefär 4 gösar per godkänd. Följande godkända fiskar var 3 gösar som alla precis nådde över 50cm linjen på måttstocken så de var inga monster direkt men ändå godkända så när vi hade 4 på pappret hade näst bästa båt vi hört endast 2 så fisket var trögt trodde vi. Sedan fick vi 3 gäddor på raken där 1 var godkänd och så tappade Knoppen en stor rackare när han stod och vevade in sin wobbler då gäddan fattade tycke för rapalan precis bakom motorn. Det blev kanske en för våldsam fight med så kort lina det var lite synd för den gäddan hade hjälpt oss till en ännu bättre placering i tävlingen skulle det visa sig. Framåt middagstid så hade vi fått ihop 23 gösar och 3 gäddor och totalt 6 godkända fiskar men nu hade fiske dött ut helt för vi harvade runt utan hugg i nästan en hel timme så vi packade ihop och åkte neråt i sjön till ett grund där jag fått gösar på träning. Vi skickade ner 2 wobbler på 9 m sedan körde vi över grundet och tog 3 snabba gösar tyvärr bara 49cm som längst sedan blev det dött så vi körde runt grundet ute på 12 m och bestämde oss för att käka lunch. Knoppen bjöd som vanligt på smörgåstårta och jag han äta en tugga innan det började rycka i mitt spö sedan drillade jag sakta upp en 52 cm gös som fick vila i våran vattenbalja medans vi fortsatte att käka. Nu han jag äta några fler tuggor innan samma spö signalerade fisk igen så det blev att drilla upp ytterligare en godkänd gös som var straxt över 50 cm så den fick också simma i baljan i väntan på fotografering. Med en halvtimma kvar av tävlingen så var vi uppe i 29 fisk och hoppades på att få spräcka 30 vallen innan tävlingens slut och det lyckades jag med när jag drog upp dagens längsta gös på 56 cm sedan kom nr 31 upp av bara farten men den var för kort. Totalt 9 fisk på fotot tyckte vi var godkänt fast att vi hade hoppats på 10 st som vi snackat om i bilen på väg till tävlingen, kanske att det varit lite trögare än förväntat för några team hade redan packat och åkte hem från sjön under tävlingstid. Men väl i land så var allt som vanligt denna säsong så visst fasiken hade det nappat bra för flera andra team så ingen seger denna gången heller, var många team som fått bra med gädda och gös i övre sjön fast vinnarna kom från våran ände för de mötte vi flera gånger utan att se att de fick något 😆 Team Alltid Sen lyckades som vanligt att lura flera stora abborrar samt 9 gäddor men inga gösar hur det nu är möjligt men de sa att de fiskade mycket grundare än vad vi gjort under dagen. 2.an Team Rivalerna hade fått många fina gösar på en liten fläck i den övre sjön bla. tävlingens största på 74 cm. Vi lyckades ändå knipa en 3.e plats med mersmak var den där tappade gäddan som kunde gett oss en 2.a plats men det spelar kanske mindre roll då serien är avgjord nu eftersom Alltid Sen vunnit på maxpoäng efter 3 raka segrar. Även 2.a platsen är säkrad av team Gäddkungen som fiskar jämnare än oss detta år så nu slipper vi bli 2.a igen som vi varit de senaste 7 åren så vi siktar på en 3.e plats med en deltävling kvar. 

Resultatlistan för delt. 3 finns HÄR

Totalen i touren ser du HÄR