torsdag 17 september 2020

KM i rödvitt Norasjön

 Igår körde vi i Noragyttorp vårt traditionella KM med rödvita flöten och det blev längs strandpromenaden vid Norasjön precis som förra helgen. Från början var den här tävlingen en plojgrej som vi bara hittade på för att få tävla men nu har vi plötsligt genomfört ett 7.e KM i denna gren. En ganska lättsam gren där du helt enkelt får en färdigköpt vinda med krok sänke och flöte samt 2 liter färdigblandad mäsk sedan räcker det i princip med 1 metspö på 5 meter. Vindorna som man köper är ju inte direkt anpassade för mörtfiske med en lina på 0,25-0,30 ett enormt flöte med ett enda blyhagel samt en 4.ans metkrok av något konstigt märke. Vi har som regel att vi får byta ut våra krokar till någon valfri mindre typ st.10-12 så att vi får det lättare att kroka fiskarna men vi får inte blya något mera på linan. Det var med mycket tveksamhet jag tillslut bestämde mig för att åka iväg på tävlingen då det var kallt och en hård nordanvind som väntade. Tänkte att fiska och träffa gubbarna är roligare än att ligga hemma och kolla repriser på dumburken så jag slutade jobbet lite tidigare och for iväg till Nora. Vi blev 15 personer som kom till start vid en väldigt blåsig sjö där vitvågorna skvalpade från norr änden och längs hela stadslandet så här fanns ingen lä att fiska i . Vi lottade i vilken ordning vi skulle få gå ut och välja våra platser och regerande mästaren Nils Lovén som vunnit de 2 senaste åren fick välja som nr 1 och gick givetvis till sin vinnarplats men där skulle det bli väldigt blåsigt, själv drog jag nr 13 och fick gå långt bort på strandpromenaden innan jag fick en plats. Tacklade upp en 6 metare och lodade djupet som var ca 1 meter men så bytte jag riktning och lodade åt andra hållet och där var det 1,20 m så där bestämde jag mig för att fiska. Gäller att vara sparsam med mäsk då man inte vet om man behöver flytta sig under tävlingen så jag kastade i 2 små pytte bollar och jag fick napp redan första minuten då en stor mört gillade mina maggots. Var nästa stört omöjligt att se när fisken nappade då vågorna gick höga samt att använda ett rödvitt flöte som ligger på sidan eftersom det är alldeles för lite bly på linan. Mixtrade med sänket och flyttade det uppåt och neråt för att se vad som var bäst. Oftast reste sig flötet lite på sidan och vandrade iväg när det var fisk på kroken men det tog en stund innan jag lärde mig det sedan kom mörtarna på rad och i ganska så fin storlek. Blev lite modigare och mäskade mera men då blev mörtarna mindre sedan kom löjorna och jävlades men periodvis så kom de bättre mörtarna som låg på hektot styck. Vi fiskade från 17.00 till 19.30 och jag kan säga att det var i längsta taget för jäklar vad kallt det blev senare på kvällen och mörkt var det på slutet så jag såg nästan inte när det nappade. Under kvällens gång hade jag många besökare som knallade förbi och alla sa de att fisket var uruselt överlag så jag visste att jag suttit på en bra plats hela tävlingen och nappat hade det ju gjort så jag hoppades på en seger när jag knallade hemåt efter tävlingens slut. Fiskelyckan hade minst sagt varierat då det var flera som inte fått napp samt några som fått några kilo men min mörtpåse på nästan 5,8kg var tyngst denna gång.
KM i rödvitt 2020
1. Jan-Erik Stange 5788gr
2. Jan Magnusson 4542gr
3. Christoffer Holmquist. 3614gr
4. Nisse Tunströmer 1838gr
5. Inger Ekbom 1432gr
6. Nils Ekbom 1294gr
7. Leif Karlsson 1202gr (Störst fisk braxen 1202gr)
8. Bengt Österholm 1148gr
9. Benga Gräsberg 852gr
10. Pentti Harmaala 694gr
11. Mats Carlsson 574gr
12. Nils Lovén 168gr
13. P-O Eriksson Bottennapp
13. Lukas Fernqvist Bottennapp

13. Conny Larsson Bottennapp