måndag 2 mars 2020

SM pimpel individuellt

Ove Rosén och jag åkte upp till Hagfors och inkvarterade oss på hotell Monica redan på Fredagskvällen och där träffade vi upp med Peter Pistol och hans sambo Petra som under dagen varit uppe och kollat lite på Letten under dagen. Vi snackade lite om hur sjön såg ut sedan åkte vi iväg och käkade lite mat på en av stans pizzerior och efter det lite taktik inför morgondagen hemma i soffan och tidigt i säng. 05.00 ringde väckarklockan sedan en snabb frukost och en bilfärd på 12 mil upp till Letten så vi var uppe i god tid för att inhandla beten och hämta startkorten för båda dagarna. Jag hade aldrig varit på denna sjö och visste inte mera än några luddiga tips jag fått från ett par Värmlänningar så jag gick helt på det jag fått reda på och intalade mig att det skulle bli ett riktigt surt fiske och låga vikter som gällde. Satte ribban till 200 abborrar det skulle bli målet för en godkänd tävling och en topp 10 placering för alltid är det någon som får lite bonusar och placerar sig högt med dem. Följde min plan till prick och snirklade mig fram mellan öar och skär tills jag kom till området där Solstadsfiskarna vunnit ett lag-DM för några år sedan även om det också genomförts när sjön varit urtappad på våren och inte såg ut som idag. Annat var det nu när Lettens vattenstånd var någonstans 7-9 m högre än vid normalt fiske sedan är det ju skillnad på att vara vara 100 pers på en hel sjö och idag över 600 på halva sjön. Men jag blev så gott som själv på mitt ställe förutom på en gute ? som parkerade innanför mig i en liten bukt. Redan i första hålet så såg jag att han fick några mikrober till abborrar själv var det tomt i hålet men jag satt nog för djupt så jag slog ett hål inne på 1,5m och fick fisk direkt. Drog upp 30 st i det hålet och började fundera om jag satt helt rätt idag :) hålet bredvid fick jag nog 20 st i så redan efter en halvtimme så var man uppe i 55 abborrar sedan blev det bomhål runt om en stund. Förflyttade mig sedan en bit längre bort i en bukt och hittade fisk även där och fick 2 hål med 20 fisk i varje och nu kom det gubbar och kärringar från alla håll med sina borrmaskiner och perforerade upp hela bukten på nolltid. 90 fisk första timmen och var uppe i 130 efter 1,5 timme då ringde jag Pistol för att kolla om det nappade så här bra även där och det gjorde det tyvärr :) han hade också fått 130 så vi var helt lika men han hade mera än sina vänner i den viken han var i så vi tänkte att vi fiskade riktigt bra idag. Själv började jag nu fiska i gamla hål med tafs för det fanns ingenstans att borra längre då alla ställen efter fastlandet var uppborrade. Jag fick rätt bra i mina egna hål där jag fått bra innan men de kanske blev lite mindre i storlek men ändå okej och jag tänkte hela tiden på de där magiska 200 som jag satt som mål. Efter 3 timmar och bara 180 fisk så blev det tillslut en lite längre flytt men hittade bara ställen som var uppborrade så det blev tafsen och gammelhål igen. Hittade på några blodiga hål där de fått fisk tidigare och det nappade lite här och var här också men såg lite längre ut hur en klunga där Lotta Engvall satt att de fick fisk på trekrok varje gång de borrade nytt. Kändes inte som det byggde nått att gneta där inne så jag gick ut till dem på djupet ihopp om att de fick större fisk men det var det inte när jag väl hittade dem. Fiskade där ute tiden ut och fick ihop 217 abborrar som jag trodde skulle väga runt 2,3 - 2,5 kg men när jag vägde dem så var det hela 3kg en okej vikt men skulle vilja haft över 3,5kg för att var med i toppskiktet av tävlingen så tänkte jag. Men när man kom iland till kön in mot vägningen så kunde man se att i princip alla hade fått som mig så då förstod jag att det inte skulle bli någon placering ens bland de 20 första så det blev en liten besvikelse. Positivt ändå att det nappade så mycket bättre än vad man förutspått så jag tror alla var nöjda med fisket på SM under lördagen. I kön in till vågen hamnade jag mellan Laxen och Thomas Larsson som fiskat på samma ställe riktigt grunt under metern djupt där det varit så mycket med fisk så de såg hur de simmade nere i hålen. Båda hade fått 500-550 abborrar och likvärdigt stora påsar så det skulle bli tight om segern längsta stråt drog Laxen som vägde in 7,7kg och Thomas 7,6kg sedan visade det sig att klubbkompisen Jesper Dyberg knep bronset på 6,2kg. Själv vägde jag in 2999gr (46.e plats) och Pistol 3440gr (31.a) så vi var chanslösa idag men vi fiskade okej på de ytor vi varit på under dagen och tyvärr missbedömt hur bra fisket var men det var det många som gjort denna dag. Efter prisutdelningen var det bara att ta sig hemåt så snabbt som möjligt för att förbereda sig inför morgondagen som skulle innefatta snöoväder och en lagtävling i den andra delen av sjön. Det blev några medaljer till fiskeklubben Noragyttorp som ni kan se här nedan
Resultatlistan INDIVIDUELLT
Det finns filmat här från prisutdelningen om ni har Facebook
Samling och ett sista snack nere vid startlinjen innan vi fick dra iväg 


Folket spred sig åt alla håll men inte alls så mycket vänster som jag trott

Här kan ni se hur och vart jag valde att fiska och det vart relativt lite folk där inne

En fiskekompis åt ena hållet

Långt bort till näst gäng så ingen trängsel här inne 

DV.
1. Lena Eriksson Flugan 4668 gr
2. Anna-Lena Björkman Falubygden 2746 gr
3. Kristina Larsson Ngf 2461 gr

DS.
1. Lotta Engvall Fagrsta 4711gr
2. Isabelle Wassberger Stäket 4331gr
3. Ulrika Skau Jössefiskarna 2758gr

ÄHV.
1. Poppo Olsson Woxnadalen 5951gr
2. Jan Svanström Fagersta 3701gr
3. Jonny Skoglund Ngf  3106gr

HV.
1. Kurt-Arne Larsson Ngf 4873gr
2. Robert Horvat Gnesta 4577gr
3.Kenneth Hansson Ngf 4132gr

HS.
1. Ander "laxen" Axelsson Ovansiljan 7760gr
2. Thomas Larsson Sveg 7612gr
3. Jesper Dyberg Ngf 6268gr

Blir ett bra landslag som Norge och Finland kommer få kämpa emot på Nordiska 2021