måndag 9 mars 2020

Pimpel på Oresjön

Igår så åkte Per Häll och jag upp till Furudal som ligger 3 mil norr om Rättvik för att deltaga på Ovansiljans nyinlagda tävling som var i stället för Falumästerskapen som blev inställt pga isbrist. 26 mil i bilen vilket vi avverkade på lite drygt 3,5 timme i snögloppet som rådde redan från Lindesberg på morgonen. Framme i Furudal så var det rena midvintern med 15 cm snö och bilparkering ute på isen som var bottenfrusen där vi fick ställa bilarna. 172 deltagare dök upp från när och fjärran många hade varit till Linghed dagen innan och sedan övernattat för att få fiska 2 dagar och några åkte dit bara för en dags fiske precis som vi. Snöandet övergick till regn precis innan start och vinden tilltog så vädret var helt motsatt jämfört med lördagen när de kunde sitta och sola ute på isen samtidigt som de fiskade. Gren och laxen hade genomgång av tävlingsområdet och avrisningen runt en råk som slagit upp precis som på SM men denna gången kunde vi se på kartan vart vi skulle gå över land. Jag hade redan i veckan bestämt mig för att gå över till Ore kyrka efter samrådan med laxen som trodde att det skulle nappa bra där borta, han gissade på en vinnarvikt runt 8kg. Abborrarna skulle ha en fin snittvikt och gå grunt (Inte mycket av det stämde skulle det visa sig). 4 km i motvind regn och 15 cm snö var rätt så jobbigt att klara av men jag försökte hitta några skoterspår som var hyfsat bra att gå i men de sträckte sig bara halvvägs dit jag skulle så det blev till att spåra egen väg över sjön. Efter 35 min var jag framme och kunde borra mitt första hål i den halvmeter tjocka isen men det var fisktomt, men i nästa hål lyckades jag lura upp en abborre som tyvärr var helt ensam. Vi hade nu blivit 10 personer som fiskade oss runt kyrkan och på olika djup men jag såg inte att någon fick fisk så man insåg ganska snabbt att här var inget vinnarställe. Fick min andra abborre i hål nr 5 och såg fortfarande inte att de andra fick fisk så jag drog mig bort från kyrkan och försökte hitta på fisk själv då det fanns oändliga ytor att borra på men det fanns knappt vatten under isen. Långt bortåt såg jag en ensam person som suttit länge och fiskat utanför en vasskant som låg riktigt långt ut från land så jag fiskade mig dit bort och fick 3 abborrar i ett hål när jag kom fram till vassen. Slog ett nytt hål och fick 3 till så här fanns det fisk även om de var få för laxen sa ju 8 kg så här gällde det att ligga i men fisket varade inte så länge för när jag fått 18st så tappade jag fisket helt och slog bomhål på bomhål. Personen som satt ensam här var Andersén och han plockade fisk hela tiden tyckte jag och mycket riktigt så var han uppe i ett 50-talet fisk när vi pratades vid och jämförde våra fångster. Vi hade nu blivit 3 personer vid vassen vilket var 2 för många enligt Andersén som ville fiska här själv men det ficka han inte denna gång :) Häll ringde mig och var uppgiven då han var uppe i endast 25 abborrar vilket han tyckte var dåligt och jag berättade att här var det inte bättre. Hade redan hört att Erlingsson fortfarande var FF och Möller var uppe i 4 fisk så vi som var vid vassen antog att fisket skulle vara oerhört surt så vi kämpade lite extra för att försöka få igång fisken. Men det var nästan som att fisket blev sämre när vi var flera på samma yta och borrade och gamla hål fungerade inte alls. Stefan Gren kom förbi med skotern så jag frågade om fisket som verkade trögt över lag men han hade pratat med någon som var uppe i 2kg vilket inte låter så mycket men när det var så trögt som det var så var det bra fiskat tycker jag. Sista timmen fick jag lite snurr på abborren då jag nu satt helt själv och fiskade med tafsen även om fisken var liten 15-20 gr med någon bonus på 30 emellanåt. Drog nog ihop över 40 st den sista timmen och kom totalt upp i 86 st och gissade på 15 gram i snitt vilket skulle vara straxt över 1,2kg ynkligt dåligt. Packade och började gå hemåt med 10 min fisketid kvar då det nästan var 5 km att trampa tillbaka i snön och jag ville inte stressa för det var rätt så jobbigt att gå. Kläderna var genomsura eftersom det regnat den sista timmen och jag var kall och frusen så det var skönt att få röra på sig igen. Promenaden hem tog 45 minuter och Andersén och jag var bland de sista att lämna isen då de allra flesta redan vägt in och stod och mumsade hamburgare när vi klev i land. Vägde in 1740gr vilket var mycket mer än vad jag hoppats på men jag såg att ledaren hade hela 3.1kg så man hamnade rätt så långt ner i listan för det hade visst nappat på ett ställe i sjön och snittstorleken på fisken var mycket större där. Vet inte vad Andersén vägde in men det var inte tillräckligt tungt för för ett pris denna gången och om jag kommer ihåg rätt så blev det som så här ......
HS.
1. Erik Södergårds 3161gr
2. Martin Södergårds 3022gr
3. Per Nilsson 2575gr
Själv blev jag 13.e
HV.
1. Per-Åke Södergårds 3193gr
2. Kurt-Arne Larsson 3190gr
3. Lars Sundberg 3182gr   
ÄHV.
1. Lars Gullstrand 2786gr 
2. Weine Pettersson 2421gr 
3. Reijo Vuori  1711gr 
Prisutdelningen finns filmad på facebook se HÄR
Nu har resultatlistan kommit se HÄR