lördag 4 januari 2020

Tävling på Saxen idag

Idag så arrangerade både Grängesfirren och Smedjebacken tävling på sjön Saxen i Grangärde. Jag och Kurt-Arne åkte upp dit från Örebro på morgonen en liten resa på 13 mil vilket är väldigt kort denna skitvinter då kylan inte vill infinna sig här i Närke. Förstod att det skulle dyka upp mycket folk som nu vill ut på isarna och tävla. Hörde att vi blev 91st och som skulle tävla i en och samma klass för det är så det går till när dessa klubbar arr. tävlingar alla kör i en klass oavsett kön och ålder. Du kunde också anmäla dig till 2 olika tävlingar och 2 olika prisutdelningar om du ville startavgifterna var bara 60kr men jag valde att bara deltaga på Grängesfirrens tävling vilket kanske var dumt ? Saxen hade jag tydligen varit på 1993 och blivit 4.a med 1818 gr men jag kände inte alls igen mig för något sågverk hade jag inte varit vid vad jag vet. Efter regelmötet var det dags för utgång och folket spred sig inte så värst för alla gick norr ut medans jag stod kvar i starten och funderade på vart jag skulle ta vägen. Såg att Per Nilsson hade bråttom upp mot andra änden och jag funderade på om det var där jag var 93? Satte i alla fall full fart upp mot andra sidan och det tog högst en kvart att nå avspärrningen vid inloppet i den änden och nu kände jag igen mig. Här var jag och fiskade den gången med Kristoffersson men då startade vi i den änden också därför min förvirring. Vi blev 3st som startade mitt i sjön vid avrisningen och efter båda landsidorna var det minst ett 20-talet fiskare som trängdes. Jag fick en och tappade en abborre i första hålet en bra start på tävlingen för då visste jag att det finns fisk där ute, men efter några hål och endast 3 abborrar så börjarde jag ana oråd för jag såg att de fick fisk inne vid land. Men så ser jag att Lotta får 5 fisk i ett och samma hål så jag blir kvar där ute en stund till men utan att få några fler fiskar. Packar och går in mot land och ser att det är Jesper Dyberg som sitter och drar fisk på löpande band. Men vad jag hört så hade han bannlyst denna sjö för flera år sedan och inte skulle sätta sin fot här någon mer gång men nu sitter han här ändå och öser upp fisk. Jag slår ett hål 40 meter utanför honom och får ett par fiskar direkt och lika så i nästa hål fasiken att man inte gått hit tidigare tänkte jag då och svor för mig själv. Fick snabbt ihop 20 fisk på trekroken men bytte till mormyskaspöt i stället för det fanns mängder av borrade hål och väldigt lite yta för att borra nya. Kände fisk i nästan varje hål vissa var bättre än andra med finare storlek som 25-50gr i stället för 10-15gr som var vanligast. Jag försökte låta Jespers gamla hål vara så han skulle få dem själv han var ändå här först och han var långt före mig i vikt redan från början. Efter halva tävlingen så var jag uppe i 70 abborrar och Jesper 120 när vi talades vid. Jag gick nu ut lite längre i sjön och borrade egna hål och fick ett fint hål med många 40 grammare som tog myskan på nervägen vilket var riktigt kul. Men så sprang tiden iväg och sista timmen var inte min bästa samtidigt som det blåste lite mera vilket inte gynnade mitt mormyskafiskande alls. Så efter 4 timmar hade jag skrapat ihop 115 fisk jämfört med Jesper som fått 182 men samtidigt kom chefen förbi och sa att han fått 24 och flera han pratat med hade inte fått bättre så man kunde alltid hoppas att man gjort rätt som suttit och gnetat här ändå. Lotta som också varit runt om oss på utsidan men letat egen fisk via trekrok hade också fått bra men inte lika många till antalet. Vid invägningen så tog Jesper ledningen och vann tillslut hela tävlingen.
1. Jesper Dyberg NGF 3422 gr.
2. Sami Kehusmaa Fagersta 3022 gr.
3. Jan Erik Stange NGF 2444 gr.
4. Lotta Engvall Fagersta 2412 gr.
5. Peter Nilsson 2114 gr.
6. Micke Rehnberg NGF 2030 gr.
7. Håkan Jansson NGF 2004 gr.
8. Nicklas Gustavsson NGF 1886 gr.
9. Benga Gräsberg NGF 1860 gr.
10. Stefan Björk NGF 1678 gr.