söndag 26 januari 2020

Så gick det på Myckelsjön

Vi blev full bil från Örebro (Jag, Per Häll ,Bengt-Ove och Kurt-Arne) som for upp till Myckelsjön som ligger någon mil norr om Venjan, 25 enkla mil att åka så vi startade klockan 05.00 och var framme kl. 08.20. Mer bilåka än fiske men så har vi det i nedre halvan av Sverige om vi skall kunna komma ut och tävla på isar som håller. Det var Ovansiljan som bjöd in till arrangemanget på en sjö som inte används så frekvent till tävlingar beroende på att det oftast är jävligt att ta sig fram till sjön normal vintertid när det är 0,5 m snö i dessa trakter. Jag och flera andra från Noragyttorp var här senast 1993 och pulsade omkring och den gången var väl inte fiskelyckan så stor enligt anteckningarna i min pärm. En snabb koll med Anders "laxen" som trodde på en vinnarvikt mellan 5-7kg och sa att fisken snittade runt 28gr med inslag av några bonusar på 100-300gr var det som man fick gå på idag. Vid utgång hörde jag att vi var 80 personer som kommit hit, mört och abborre räknades sedan fick vi gå så då bar det iväg för hela startfältet. Jag avvaktade en stund men sedan bestämde jag mig för att fullfölja min plan att börja "långt bort" vid avruskningen för sund brukar alltid locka fisk och gärna de större abborrarna. Tog mig hela 14 minuter att gå till sundet som saknade ruskor och efter en stund så var vi säkert 10 personer som tänkte starta där, såg då att 3 personer fortsatte längre inåt i viken så jag knallade också längre in för att bli någorlunda ensam till att börja med. Såg då att det var klubbkamraten Jesper Dyberg som satt 100 m innanför mig i viken och jag satt ensam i en lite bukt som såg riktigt het ut, fast 5 minuter innan start så kom det 2 herrar till från ingenstans (Holmqvist & Göransson) och parkerade skryllorna några hundra meter bakom mig så vi blev 4 efter samma kant. Redan i mitt första hål hittade jag på abborren en 60 gr följt av en lika stor sedan ett par på 40 gr och i hål nr 2 smackade det i hela 7st fina abborrar allt mellan 20-90 gr. Smakstart att hamna på fisken direkt och det gjorde även Jesper som vevade friskt med sina armar själv försökte jag smyga med mitt varpspö så att vi inte skulle få sällskap. Efter en halvtimme var jag uppe i 30 fisk som vägde en bit över kilot så det var bara att borra och borra i den 40 cm tjocka isen och på en linje efter land där det var ca 2,5m, djupt så nappade det direkt i de hål där abborren trivdes. 90 fisk efter första timmen och ca 2,5 - 3 kg riktigt trevligt fiske men nu var strandremsan uppborrad så jag fick försöka med en ny rad utanför och innanför men det gav bara ströfiskar. 2 gubbar började dra klunsar längre utanför mig på lite djupare vatten men jag tyckte att de fick lite för glest för att jag skulle hjälpa dem så jag valde istället tafsen och började mjölka mina egna hål på fisk. Hittade ett par hål som gav de där större abborrarna men oftast var de mindre och i de grundaste hålen kom det en och annan mört men de var inte så stora 25-30 gram. Efter 2,5 timme var jag uppe i 200 fisk och var nu ganska så nära Jesper så jag "checkade av läget" och frågade om han var uppe i 300 ännu och det var han så där förstod jag att jag skulle få stryk idag. Längre utåt på sjön gick folk kors och tvärs samtidigt som man hörde de gnälla om att fisken var få och små så jag fortsatte att nöta i de gamla hålen för nya gav ingen fisk alls och det var inte helt rätt beslut så här i efterhand att mjölka tiden ut. På slutet av tävlingen satt jag och drog abborrar som knappt höll 5 gr i snitt så det växte inte ett dugg i skryllan så den sista 1,5 tim skulle jag definitivt gått iväg och letat nya platser för att hamna högre upp i prislistan. Efter 4 timmars så stod räknaren på 239 fisk och skryllan var hyfsad tung samtidigt som "7 kgs burken" nästan var full saknades några centimeter upp till kanten så jag trodde ändå på nytt säsongsbästa (5880gr). Jesper sa att han kom upp i 399 fisk och över 10 kg och berättade om flera stora abborrar i de första hålen på morgonen så han gick helt rätt och lyckades hitta en liten grundknöl där fisken stod och väntade. Väl i land så var invägningskön lång och många bar på tunga påsar med fisk så där fick man kvittot på att det nappat riktigt bra på många ställen i sjön. Det var ju inget jag räknat med "laxen" sa ju 5-7 kg till vinnaren det lär han få äta upp för nu var det många som bar på de vikterna, vägde i.a.f. in 6358gr och Jesper Dyberg hela 11,1kg så man blev riktigt utklassad igen av den gode Jesper. Av de 3 tävlingar jag vart på denna vinter så har jag lyckats suttit bredvid totalvinnaren och blivit duktigt "ifrånfiskad" (Jesper x2 och Paschen) så trenden "ifrånfiskad" måste jag försöka ändra på till kommande tävlingar. I vår bil fiskade även Per Häll bra och kom över 6 kgs gränsen så båda vi kom på en varsin 4.e plats i respektive klasser och får väl vara lite nöjda med det för den här gången sedan får vi försöka bättra oss och ta rätt beslut nästa gång om vi kommer hit om det blir fler tävlingar.

Herrveteran
1. Mago Göransson OSFK 6834
2. Janne Funestig Grängesfirren 6682
3. Lars Gullstrand Falubygdens SFK 6576
4. Per Häll NGF 6062
5. Tommy Andersson OSFK 5844
6. Weine Pettersson Vattnäs 5668
7. Ture Fransson Borlänge SFK 5602
8. Kenneth Hansson NGF 5486
Herrsenior
1. Jesper Dyberg NGF 11 165
2. Stefan Gren OSFK 8833
3. Christoffer Carlsson Grängesfirren 7315
4. Jan-Erik Stange NGF 6358
5. Per Gref Falubygdens SFK 6287
6. Daniel Göransson NGF 6039
7. Christoffer Holmqvist NGF 5837

Resultatlistan från Myckelsjön finns HÄR
Prisutdelningen är filmad och ligger ute HÄR
80 förväntansfulla pimplare vill ge sig iväg ut på sjön

40 cm härligt tjock och vit is perfekt broddföre en pimplares våta dröm :)

Stället såg hett ut tyckte jag

Blev mycket mjölkande i hålen som gav fiskar från 15-70 gr