lördag 12 maj 2018

Vertikalfiske i Nora

For iväg till en sjö norr om Nora idag för att försöka lura någon av sjöns gösar men det var inte så lätt. Väl framme vid sjön så låg dimman tät över skog och vatten så det är tur att man har hela sjön på kartplotten annars skulle man inte hitta idag. Provade en brant där vi fick 6 fina gösar på en trollingtävling för ett par år sedan, men det var väldigt få med fina ekon mest småstim med något annat. Provade sedan ett par grundtoppar med ett par större ekon men fiskarna var väldigt tveksamma på en gummifisk som dansade framför ögonen på dem. Letade och letade efter pelagiska ekon men de fanns nästan inte alls idag, hittade ett par men fisken var inte ens nära att hugga. Förflyttade mig till södra änden av sjön och hittade fisk på 4-6 m fick hugg på vertikaljiggen en abborre på 3-4 hg såg stora stim på lodet så jag ankrade och plockade fram dropshotspöt. Tacklade med små jiggar på 5cm och en powerblade från wish. Kastade ut över en brant och fick ganska så omgående ett rejält hugg som kämpade på bra så håven åkte fram och upp kom en abborre på runt 7-8 hg som huggit på draget. Kastet efter tappade jag en fisk och kastet där efter också sen blev det lugnt. Kom en gädda och högg powerbladen precis när jag skulle lyfta den ur vattnet fasiken vad rädd man blir, gäddan kunde returneras oskadd och draget fick jag behålla en liten stund tills jag fastnade med det i botten och linan gick av 😣
Letade senare under eftermiddagen efter gösar hittade ett par pelagiska ekon över 10m djup men fisken dök när jiggen kom för nära. Vattentempen varierade från 13.8 -15.2 under dagen så jag tycker inte att det är för kallt men gösen vill tydligen ha det lite varmare innan den blir på hugget på denna sjö.
Imorgon blir det mete istället mäskmete i Frövidammen tror vi är 8 personer så det är fullsatt runt pölen. Tävling mellan 10-15