måndag 28 maj 2018

Råsvalen deltävling 1

Vi blev som sagt 20 båtar till start idag på sjön Råsvalen vilket är ett bra antal och vi vet att några team fick förhinder att deltaga så i fortsättningen blir vi ett par team till i serien. Knoppen och jag bestämde att vi skulle starta vårt fiske norr om starten där vi fått fisk förut men det tänkte även min brorsa så vi blev inte själva på den kanten. Vi drog båda ett par repor längs bergskanter och vassar men inte ett hugg för någon av oss så Knoppen och jag trollade oss ut över sjön till Kallernäs medans brorsan fortsätter harva där inne. Direkt när vi kom över så högg det på min yttersida en blank djupgående bomber fattade en 73cm gäddan tycke för i solskenet. När vi la ut wobblern igen och stoppade spöt i spöhållaren så högg en ny fisk på samma spö, en väldigt tung fisk som inte ville följa med utan börjar rusa åt andra hållet och släpper sedan det var inte bra. Fortsätter sedan trolla oss neråt i sjön där jag har en fin 8m kant som ofta ger fisk men vi hinner passera hela kanten utan en stöt och vänder utåt när det hugger på min djuprigg. Drillar enkelt upp en gädda runt 66cm mäter och tar ett foto sen åker den snabbt ner i vattnet igen, grämer oss lite till nu för att vi tappade den andra gäddan annars skulle vi haft 3st nu och legat riktigt bra till i tävlingen. Vänder och trollar oss uppåt förbi alla ställen där det högg men det händer inget, inte nästa varv tillbaka heller så vi fortsätter neråt i sjön till nästa udde som brukar vara bra. Wobblerna på innersidan fiskar på 4-5m djup över stentopparna som är täta här nere men det är på yttersta spöt på Knoppens yttersida det hugger över 15m djup äntligen får han vara med och drilla. En 78cm gädda kan jag håva in till samlingen så nu har vi 3st på foto och har lite förhoppningar om att vi nog kan få ihop lite fisk på den här sidan av sjön. Vänder och kör uppåt igen men det händer inte så mycket inte ens bottennapp den första kilometern,  när vi närmar oss Kallernäsudden igen och jag styr in pulkan längs en sommarstuga där ungarna badar så börjar det ruska i en av utlösarna men jag trodde det var bottenkänning. Det var fisk visade det sig och jag kunde veva upp min 3.e gädda en lite mindre runt 55cm men ändå godkänd så nu 4 på foto, inte mycket att fundera på bara vända och köra runt den här udden som ger fisk med jämna mellanrum. Vi harvar runt i solskenet i över en timme till utan känning ringer lite och kollar med de andra vad de fått och de säger alla att det är trögfiskat. Knoppen bestämmer sig för att sola sin vita kropp så jag är väl inte sämre så t-shirtsen åker av (Det var dumt). Trollar oss längre inåt land än vad jag sett de andra båtarna göra i en av vikarna och då får Knoppen hugg på ett ytspö en fisk som är ganska så tung att veva in så jag hoppades nu på en meterfisk, men ser några plask i ytan långt bakom båten och det gör inte större gäddor så den är inte jättestor. In i håven glider tillslut en gädda på 87 vilket är många efterlängtade centimetrar. Blir ett par svängar till utanför udden men nu verkar gäddorna vara slut så vi korsar sjön och åker bort till den sidan där det blåser och kör efter de kanterna där det är mycket kuperat och efter mycket om och men så får jag en 6.e gädda via djupriggen. Snurrar runt där borta tills tiden är slut men det händer inget mera så det blir bara 6 gäddor och totalt 429cm. Packar ihop alla prylarna ute på sjön så det är klart tills vi kommer in för det är lite dåligt med plats runt rampen att lägga till och kön är lång för de som skall traila upp nu. Känner att det stramar lite på ryggen vid det här laget så man förstår att solen tagit bra i blåsten men då kanske bonnbrännan efter alla metartävlingarna försvunnit. Inte kul att gå runt och se ut som man har en vit t-shirt på sig men det behöver man inte bry sig om längre för nu är hela kroppen röd som en jordgubbe i stället :)
Efter alla uträkningar så stod tillslut Team Kuling som segrare med 7 gäddor och 1 abborre totalt 565cm Grattis !!!
2.a Team Trolling Hunters 5 gäddor 1 Abborre 1 Öring 496cm
3.a blev Slempelle 5 gäddor 2 abborrar 442cm.
Själva blev det en snöplig 6.e plats trodde faktiskt på något bättre när det var så trögt och igen om vi inte tappat den där fina fisken så skulle vi varit med i toppen fasiken också ....
Ni kan läsa resultatlistan HÄR
Nästa deltävling 17 Juni Sottern