onsdag 2 maj 2018

Lagmete Nyköping

Igår var det dags för årets första metartävling för mig och det var på piren i Nyköping årets SM vatten i slutet av Augusti. Jag hämtade Knoppen och Mankan redan 06.30 i Arboga för vidare färd till Nyköping. Ville vara framme i god tid eftersom Roger Vestli skulle komma och sälja grejer och jag hade lite saker som var förbeställda som jag ville ha innan tävlingen. Var framme straxt efter 8 så resan gick lite snabbare än beräknat men det gjorde inget för då fick vi bra parkering och han gå runt och prata lite. Handlade anmälde laget och lottade oss till plats 57 av 60 så vi hamnade ganska långt ut på piren. Piren är en lång flytbrygga i betong som också är en vågbrytare då det är en kanotstadion innanför, jag tror bryggan är över 1km lång om jag hört rätt ? (1230 m enligt eniro)
Jag vet inte hur många lag vi blev men runt 25 kan jag tänka mig. På plats så tacklade jag och Mankan upp varsitt 4m och Knoppen ett 7m bara för att försöka få lite koll på vart det nappade långt ut eller in. Blåste lite lätt inifrån stan samtidigt som det strömmade lite från ån som rinner ut straxt bortanför bryggan så flötena drev ganska så fort i sidled längs bryggan. Jag fick ett par mini mörtar och en id ganska snabbt Mankan fick en abborre och en björkna men ingen vidare fart på nappfrekvensen. Knoppen försökte förgäves med 7m och mask blev bara något litet napp så han fick också börja fiska kortspö. Laget innanför oss på plats 55 fick stora mörtar och flera braxar så vi bytte plats till 56 efter en stund. Jag fick där ett par abborrar där mjölken sprutade och Mankan krokade där på en 5hg brax vid bryggkanten men den var helt ensam oturligt nog. Vi fick någon björkna och mört också men sen dog det helt så vi flyttade oss igen och nu till 58 som stått tom hela tävlingen. Hände inte ett smack där på en kvart så jag gnällde lite lite extra och fick ett litet pyttenapp och chockdrog där en 3hg björkna som inte han fatta något innan han var uppe på bryggan. Flyttade oss sedan för 4.e gången nu till ytterkant nr 60 ihopp om bättre fiske men det var trögt där också vinden mojnade först en stund för att sedan sätta fart utifrån havet då går vågorna innåt men det strömmar utåt blir lite tokigt då. Vi fick mört och björknor med 10 min mellanrum och inte var de stora heller så det ökar inget i påsen men så tillslut så lyckades Mankan kroka ytterligare en brax denna lite större och stridbarare tror Knoppen jagade den 6-7 gånger innan den hamnade i håvgarnet. 7-8 hg väldigt välkommen men vi skulle behövt 10 st till och det fick vi inte för när slutsignalen ljöd så hade vi bara fått ihop 3.3kg så vi packade ihop och pep hemåt ganska omgående efter invägningen. Tankade bilen påvägen hem och smet in på Burger King där vi försökte reda ut vad som gick fel på tävlingen men vi blev inget klokare av det. Vi fick höra att tävlingen vanns av Södertälje 11,8kg och att 3.e laget Frövi hade 8.1kg så vi var definitivt inte med i toppstriden, skit samma inte första gången man blir utan pris här borta :)
Visst behöver man lite tur med lottningen så man hamnar där braxarna är just för dagen när inte småfisken är på bettet. Det svåra är också att det är 1200m brygga där alla platser ser precis lika ut inga växter och djupet är nästan det samma från 1.90 ut till 2.30 från plats 1 och ut till änden, vinnarställena är oftast på olika platser varje gång så det är inte lätt att välja rätt plats när man får byta. Nästa tillfälle till träning på SM vattnet blir lör 30 Juni då är det individuelltävling
Även lör 7 Juli sen blir det lagtävling igen lör 14 Juli.
RESULTATLISTA Nyköping