måndag 7 augusti 2017

SM mete Individuellt

Började lördagmorgonen med en kaosartad frukost där personalen inte var förberedda på att alla gästerna var tävlingsfiskare som behövde äta frukost samtidigt klockan 07.00 för att hinna ner till lottningen en timme senare så mat, brickor och sittplatser tog slut illa kvickt på det lilla hotellet. Det hade regnat konstant sedan fredag middag och rikligt under hela natten och det skulle fortsätta under hela dagen, folk pratade om 110-140mm nederbörd så våra fiskevatten hade stigit nästan halvmetern under dygnet vilket skulle påverka fisket negativt såklart. När vi anlände ner till startområdet fick vi reda på att herrseniorerna skulle fiska inne i Vågen som är en egen liten sjö inne i samhället och där skulle vi sitta på den delen som var bäst vilket kändes kul. Jag hade ringt Tore Helmersson dagarna innan och snackat om de båda sjöarna och han ansåg att Vågen var bäst men det gällde att försöka hamna långt inåt i sjön och gärna in bakom fontänen där det nog var klart bäst. Det skulle enbart vara fiske med långspö som gällde för bottenmete fungerade inget vidare eller så var det så att ingen använder sådant här normalt. Det var dax för mig att lotta plats så drog jag nr 350 som enligt kartan var precis innanför fontänen, Per Nilsson drog en plats även han i närheten så vi var båda ganska nöjda när vi förberedde oss vid bilarna. Klockan 09.00 fick vi på ett led bege oss av mot våra fiskeplatser som det var en bit att gå till och det var först nu man märkte hur mycket det faktiskt regnat, det syntes små buskar och gräs 10 meter ut i vattnet och där emellan skulle det finnas en cykelväg som låg under vattnet så den som inte hade hela gummistövlar idag skulle få det tufft den närmsta tiden. När jag kom fram till min lottade plats så upptäckte jag att det kom ut en underjordisk bäck ett par platser längre bort där vattnet fullkomligt sprutade ut så det strömmade ganska rejält framför mina fötter och vattnet var väldigt färgat så frågan var om det ens skulle gå att få någon fisk här. Plockade fram en 5m och ett 8m spö samt ett för bottenmete medans grannen plockade fram ett parasoll och en öl sen stirrade han på mig som om jag var tokig :) Lodade ute på 8m och det var precis över metern djupt likaså på 5m så botten var platt som en pannkaka. Grannen hette Tomas och bortanför honom satt Peter Forsberg som jag känner igen genom pimplingen vintertid och vi surrade om ditt och datt innan startsignalen sen var det dax för fiske. Vi var nog 6 personer som satt på ett rakt led mellan träden längs strömmen och vi alla började meta med olika långa spön, flötena drev något fruktansvärt och med platser som bara var 5m breda så blev det en väldigt massa utlägg. Ingen fick fisk så det blev spöbyten om vart annat men det var helt stendött så man anade genast ytterligare ett värdelöst mete SM som så många gånger förr. Men så plötsligt stod Peter Forsberg och drillade en stor braxen ute i den brunaktiga strömmen med sitt långspö och hoppet tändes igen, själv hade jag nu övergått till bottenmete långt ute vid fontänen utan några känningar. Personerna bortanför Forsberg började också drilla ett par braxar på långspön för borta hos dem kunde man se att den hårda strömmen bildat ett bakvatten där de kunde meta med flöten men det fanns inte en chans hos mig. Forberg drillade snart braxen nr 2 och sen 3 och jag kunde hjälplöst bara titta på, vevade in mitt tackel som nu gick tungt men sen blev det lättare igen sen upptäckte jag att både maggots och mask var borta så det måste varit en bättre fisk därute så det var bara ut med grejerna igen. Min granne Tomas fick 2 braxar på bottenmete så nu var det bara en tidsfråga innan jag skulle få braxen för nu var de på väg uppifrån och neråt trodde jag men inget hände. Tomas, Peter Forsberg och hans granne Fredrik var nu uppe i 4-5 braxar var utan att jag känt något mera så jag studerade Tomas tackel när han krokade loss sina braxar och jag såg att han använde kortare tafs än linan var ner till blysänket jag körde precis tvärt om med dubbelt så lång tafs som till blyet. Kapade tafsen och kastade lika kort som de andra bara precis över strömkanten och det nappade nästan direkt en halvkilosbraxen, vilken lättnad att åtminstone klara namnet nu var det bara fortsätta resterande 2,5 timmar. Tomas plockade brax på brax och var snart uppe i tvåsiffrigt samtidigt som Forberg och hans granne Fredrik tappade ett par stycken, jag fick braxen nr 2 och så nr 3 som jag inte ens märkt att den tagit masken. Påtalade Tomas om att han lätt kommer vinna SM för vad jag hörde från kontrollanter och någon i publiken så var det trögfiske på övriga platser där endast någon enstaka brax kommit upp och många gått över till att meta 5-10 grams mörtar och löjor. När halva tiden gått så tror jag att vi alla 6 personer som satt där vid strömmen fått braxar och vi hade gott om funktionärer bakom oss nu för det var här det hände och skulle avgöras enligt dem, egentligen var det ju redan avgjort vart guldet skulle gå men man skall inte ta ut något i förskott. Jag tappade en braxen 10cm från håven men fick sen braxen nr 4 och 5 och var  ifatt Forsberg som började skruva på sig borta på stolen. Tappade sen en braxen till men Forsberg tappade 2 innan vi båda fick våra 6.e men sen fick jag bara ett napp till den sista timmen medans Peter fick sin 7.e brax. Tomas dominerade helt och drog nr 11, 12, 13, 14, 15 utan att ens håva dem han bara slet upp dem i linan den galningen. Efter 4 timmars evigt regnande så var tävlingen över och vi fick packa ihop våra blöta saker och gå mot sållningen och invägningen, pratade med Nilsson som fått 3 braxar och var mindre nöjd och Dyberg som fiskat ihop 1,5kg löja och småmört. Greger hade fått bra säkert en bit över 3kg med smått sa Jesper vilket var bra idag, men jag påpeka att Forsberg fått 7 braxar och hans granne Fredrik säkert 10 och så Tomas 15st men det hade de redan fått höra av funktionärerna så det var inget nytt att det nappat längst bort. Jag vägde in mina 6 braxar till vikten 2523gr och räknade med en topp 20-25 placering, träffade på Forsberg som sa att han vägde in 2776gr vilket inte var långt före mig tyckte han drog så stora braxar hela tiden. Tomas 15 braxar vägde 6,9kg sen kom det någon som vägde in 4kg respektive 5kg medans jag var vid vågtältet.
Peo Eriksson från min klubb Ngf var hyfsad nöjd när jag träffade honom han tävlar i veteranklassen och fiskade ute i Varpen idag. "Jag fick 10 kg sista timmen sa han men det är flera andra som fått mycket bättre, en gubbe hade 2 kassar när jag kom dit så han har nog minst 15kg"
Hur kan fisket vara så ojämnt då de flesta bara har ett par hekto ?
Tydligen så var det även där ett rör med vattentillströmmning som lockade fram fisken så det var bara hiva och dra så mycket jag kunde den sista timmen, jag lyfte in braxarna med 6m spöt för att spara tid :) Peo grämde sig nog ändå över att han inte upptäckte tomplatsen som fått stått tom i 3 timmar på bästa stället lite tidigare, men det var så tätt mellan numren så det var svårt att upptäcka och de som stod där höll masken för inte ville de ha dit någon mera.
Prisutdelningen var inomhus som tur var för nu var det blött ute och vi började bli kalla så det räckte.
För Örebrodistriktet blev det 3 medaljer
YDJ. 3.a Linnea Johansson Fellingsbro SFK 150gr
ÄHV. 1.a och Svensk Mästare Håkan Stäring Fellingsbro SFK 3428gr
HV. 2.a Peo Eriksson Ngf  10 162gr (vinnaren hade "bara" 10 216gr)
ÄDV blev Inger Nilsson Frövi SFK 6.a på 956gr
I seniorklassen blev Greger Carlsson (3009gr) 6.a och jag 8.a så det sjönk fortare än jag trodde.
Ni hittar alla resultat bland dokumenten på denna sida Klicka HÄR
SM arrangemanget i helhet flöt på bra så det finns inget att klaga på, det var vi alla överens om så klubbarna gjorde ett toppen jobb i Bollnäs, även tävlingsområdet var bra med parkering och restaurang och prisutdelning inne på dansbanan. Kanske att man inte skulle haft med de 2 platserna där rören kom ut i sjöarna för att få jämnare sträckor, men de brukar inte vara så bra i vanliga fall hörde jag från lokalbefolkningen efter tävlingarna men nu vet de bättre.
På vägen bort mot strömmen vid kyrkan


Det såg finnt ut här också med en strömkant precis utanför gräset



Så här såg tävlingsområdet ut givetvis med fler klasser än så här




Här skulle jag parkera hela dagen då det var en bra plats enligt vad jag hört ni ser strömmen börja borta vid trädet


Bottenmete 20m ut från land med en stor mask var melodin i den hårda strömmen


Svenska Mästaren Tomas Uf in action och bortanför honom 7.an Peter Forsberg och 2.an Fredrik Ahlstrand


1.a Håkan Stäring Fellingsbro SFK 3428gr
2.a Shozo Kadowaki SFK Firren 3119gr
3.a Örjan Weestling AFK Guldkroken 2292gr (4.an Gert Jonsson hämtar medaljen)


1.a Anders Karlsson SFK Spöfolket 10 216gr
2.a Peo Eriksson Ngf 10 162gr
3.a Conny Andersson SFK Wasa 8877gr


1.a Tomas Uf  Gimo FFF 6946gr
2.a Fredrik Ahlstrand Spinnaren Järpås 5011gr
3.a Jonas Granström AFK Fyra fiskar 4513gr