torsdag 31 augusti 2017

KM i rödvitt mete

Igårkväll var jag iväg till Nora och metade då klubben ville köra KM i mete med hederliga frigolitflöten. Ett annorlunda KM som jag inte sett någon annan klubb genomföra. Vi samlades på Trängbo som vanligt och fick där ett par färdiga revar och en liter mäsk. Vi fick byta ut den groteskt stora metkroken mot en mindre aberdeen i storlek 10 för att på så vis underlätta att få lite mer fisk. Vi lottade sedan startordningen och jag drog nr 7 av 16 sedan ropade vi ut numren och knallade iväg längs strandpromenaden. Jag hade redan tänkt ut en plats där jag tänkte stanna men den blev upptagen så jag hamnade nästan borta vid tågstationen tillslut. Tacklade upp ett 7 m spö för att nå utanför en vasskant där det vakade och jag fick genast 2 mörtar på de första utläggen. Mäskade lite och fick några stora löjor och en abborre sen blev det trögare. Christoffer som satt på en brygga bredvid drog ett par smällfeta mörtar så det verkade ändå lovande att stå kvar här. Mäskade och mäskade men inte kom det några mörtar eller något annat till mig inte så jag fick packa ihop allt och tacklade istället upp en 4m. Planen blev nu att försöka fiska abborre med det lite kortare spöt bredvid bryggor och båtar. Vid båtrampen ligger en flytbrygga i betong och där under stod det 6 abborrar i bra storlek. Fiskade sedan under en massa båtar men fick bara någon någon enstaka borre. Fiskade mig sedan hemåt mot Trängbo och gick då och släpade masken längs  bryggorna där det var halvmeter djupt och fick en fin abborre. På med ny mask och kolla om han hade någon kompis och det det hade han, flera stycken till och med och några av dem vägde över hektot. Blev en bra slutspurt på kvällen som gjorde att det växte lite i påsen tillslut sedan var det bara att knalla hemåt när klockan slog 20.15. Vägde in 1.7 kg men hörde att Harmaala ledde på 1.9 kg men alla var inte tillbaka ännu. Jesper som varit längst borta bort mot Hagbyåns mynning kom senare med en gigantisk fångst när det gäller denna gren och vägde in 4.4 kg mestadels sarvar men också en brax på 838gr så han vann både tävlingen och priset för störst fisk.
1. Jesper Dyberg 4400gr
2. Pentti Harmaala 1966gr
3. Jan-Erik Stange 1676gr
4. Nils Ekbom 1586gr
5. Peo Eriksson 1584gr
6. Christoffer Holmqvist 882gr
7. Jonny Skoglund 728gr
8. Ludwig 556gr
9. Nils Lovén 510gr
10. Inger Ekbom 278gr
11. Bengt Österholm 266gr
12. Leif Karlsson 248gr
13. David Eriksson 120gr
14. Jocke Eriksson 80gr
15. Hampus 22gr
16. Lukas Fernström 10gr