söndag 10 april 2011

Isläget i Norra vättern


Har suttit inne och läst på en massa bloggar i helgen om att de redan
är ute och fiskar med båtarna i de stora sjöarna.
Jag blev så fundersam om hur isläget var i norra skärgården
när jag satt hemma och kanske missade dyrbar fisketid,
så jag blev tvungen att åka ner till Askersund och kolla isen nu på em.
Började med att titta på en ramp som jag inte använt någon gång
som ligger längst in i skärgården inne i Åmmeberg och Kärrafjärden.
Tomteviken heter platsen och här är det öppet vatten för att det
strömmar ner vatten från Åmmelången.
Asfaltsramp som lutar kraftigt så här gäller det att handbromsen
är bra på bilen, 20 kr i avgift som stoppas i sparbössan vid rampen.

Den nya rampen som ligger inne i Askersund vid Hagabadet .
Den är nybyggd och jag vet faktiskt inte om den är klar
för sjösättning för allmänheten ännu ? finns inga skyltar med info.
Parkeringen är full med grus och stenhögar så det är trångt att parkera.
Isen ligger fortfarande i halva Alsen
men till nästa helg så har nog sjön gått upp.
Kollade rampen inne vid å-mynningen i Askersund och där
är det öppet vatten så klart men man kommer bara halvvägs
ner till Stjärnsund innan isen tar vid.
Denna ramp skulle stängas har jag för mig att jag läst i tidningen ?
Trailerparkeringen för denna ramp var tydligen flyttad till ett helt
annat område, bortåt marinan tror jag så här får du gå en bit till bilen.

Aspafjärden är nästan helt isfri med undantag för viken inne vid
båthammnen (Olshammar-Vandrarhemmet) som är helt istäkt ett par dagar till.
Det finns fortfarande 20-30 meter med is utanför vassarna i
aspafjärden men utåt ser det helt öppet ut liksom inne i naturrampen
där 5 trailerekipage stod parkerade.
Här finns det nog en begränsning på max 8 ekipage innan det
blir parkerings kaos på den lilla grus plätten, så först till kvarn gäller samt
att en dragstark bil alt. 4-hjulsdriven kan behövas i den gropiga grusrampen
Låg 2 båtar och trollade inne i Aspafjäden nu på kvällningen.

Bilden är tagen längst in i Aspafjärden ifrån den gamla landsvägen.
Ligger is efter vassen samt att det flyter omkring en del isbitar längre ut. 


2 bilder från "Gubbviken" där isen fortfarande ligger helt intakt
ända bort ifrån Aspafjärden förbi yrkesfiskaren Fors.
Här ligger nog isen kvar några dagar till innan den försvinner. 

En dålig bild från Åviken där isen ligger långt ut mot mynningen
men det går att fiska längst ut i viken.

Stora Hammarsundet liksom lilla sundet är helt öppet men det har det
nog varit ett tag antar jag .
Låg en båt och trollade upp längs vassen vid reningsverket i kväll .
Här finns båtramper i Grönebacke, Bastedalen och Hammar
som endast är till för medlemmar i båtklubbarna.
Fisket under söndagen för de som släpade omkring med mörtar efter båten
dagen lång resulterade i 10-talet gäddor med ett par 8:or i topp om det
inte mörkades för mycket.
Förstår inte varför det skall mörkas så förb.... där nere när det
gäller 10+ are när ändå hela sveriges gäddnördar vet att det fångas
50-60 st gäddor över 10kg varje år under mars-april ?
Jag kommer att åka ner och göra premiär till kommande helg 
tillsammans med alla andra gäddnördar :-( //Janne