onsdag 14 april 2010

Fiskesugen


Nu börjar det suga rejält i fisketarmen vill jag lova och i år så kommer jag få en ny 10.a för det känner jag på mig (bilden 9,7 kg från förra året).
Isen ligger fortfarande över hela Norravättern så det är inte säkert att det blir något fiske i helgen heller för alla gäddnördar :-(
Det finns några lyckliga båtägare som med sina små lätta plast/aluminiumbåtar lyckats sjösätta sina ekipage med muskelkraft i de små små delarna av norraskärgården som har öppet vatten.
De personerna har redan fått bända lite gädda i varierande storlekar men jag har inte hört om någon 10+ ännu .
Stora vättern ligger säkerligen öppen för fiske men då får du sjösätta båten ett antal mil nedanför skärgården och åka tillbaka upp för att fiska av de yttre banden av öarna.
De få ramperna som nu finns kvar ligger så pass skyddat att isen vägrar släppa sitt tag.
Synd att rampen uppe vid Hammar fick en bom förra våren :-( det kan vi tacka några sviniga kräftfiskare för ......
Jag har faktiskt ännu inte fått i ordning på våran skuta men ett par timmars jobb så är hon sjöduglig och redo för att trailas ner till ramperna .//Janne
***************************************************************
Dagsfärsk rapport lyder att det är mörk is så långt ögat kan nå i skärgården ex.Åviken,Gubbviken,Aspaviken med ett undantag i Aspa där det finns ett hål i isen utanför bongården på 50 x 100m men innåt båtklubben (rampen) i Olshammar är isen fortfarande vit och torr :-(