söndag 11 augusti 2024

Hjälmarekanal summer league # 8

Söndag. 
Tomas U. hämtade upp mig denna morgon också fast nu något tidigare eftersom tävlingen startade 1 timme tidigare (10.00 - 15.00) och vi var framme vid min pegg redan 07.20 för att lasta av alla prylarna. Vi hade nämligen gjort precis som förra gången lottat söndagens platser precis efter invägningen, sedan så fick man åka hit när man ville på morgonen och förbereda peggen. Jag lyckades dra gårdagens vinnarplats på A sektionen där Patrik Dahlström satt och fick över 120 fiskar och 4,7kg via take a-partfiske ute på 11,5m. Nu anammar ju inte jag den tekniken så jag får prova 7m och full lina i blåsten så risken är överhängande att det inte fungerar, men jag fiskar nog mest feeder på andra sidan och hoppas på att det finns braxar framme idag. Gårdagens lottning av platser blev som så här när vi bytte sektioner med varandra ...
A1  .........................
A2 Esa Haarala
A3 Jan-Erik Stange
A4 Marcus Claussen
A5 Russel Hoppkins
A6 Per Nilsson

B7 Håkan Talberg
B8 Kjell Adolfsson
B9 Jesper Dyberg
B10 Patrik Dahlström
B11 Tomas Uzusienis
B12  .......................

Esa lyckades få kanten idag också den turgubben likaså Tomas U. för det bytte bara platser med varandra och Dyberg fick min gamla plats som han sa var den bästa så upp till bevis nu Jesper 😄 Jag gjorde ingen ändring av spön eller tackel denna dag men i mäsket tog jag bara 2dl död maggots och ingen majs då fiskarna var så små igår och jag ville inte få dem att bli proppmätta idag. Mäskade med 7 bollar ungefär 12 meter ut i kanalen för det är dit mitt 7m tackel hamnar och så några bollar efter blackorna på andra sidan. Fisket började bra med en 50gr braxen på första utlägget men i nästa utlägg blev det bottennapp och jag drog av tafsen 😡 På med en ny tafs och jag fick upp en större gren och sedan en till direkt efter den men det fanns flera där ute på botten då jag lyckades kämpa upp hela 5st innan det gick att drifta med tacklet över botten. Tänkte att nu har jag skrämt ihjäl all fisk men de verkade inte bry sig för jag fick både mört björkna och sarv så efter första timmen så hade jag 30 fisk i keepnetet men det var mest fiskar i vikterna 20-50gr så jag bytte teknik. Provade feederfiske och efter 3 utlägg så kom det en 200gr braxen och snart efter den en lika stor igen, perfekt då funkar den metoden men efter 3 braxar så började löjorna dyka upp och jävlas för de var med hela vägen ner till botten och käkade på masken. Jag var inte den ende som fick problem med löjorna utan det fick alla för jag hörde svordomar lite överallt i buskarna 😂 Provade kastmete med flöte och 3 maggots och fick ett gäng fina sarvar innan det började blåsa lite för mycket, fick varva mellan metspö feeder och kastmete beroende på vinden och strömmen under hela dagen. Tyvärr så är vi inte själva vid eller i kanalen så det dök upp flottar kajaker paddelboards och någon motorbåt och alla körde de precis i näckrosbältet på andra sidan där feedermäsket var placerat så fisket kom inte riktigt igång där. Det var take a-partfisket som gav bäst så jag fick mest titta på när elasticen töjdes hos Esa när han plockade norsabborre efter norsabborre för att sedan plock braxen efter braxen. Själv så lyckades jag få en 4hg brax efter många många försök med mitt 7m så tiden rann iväg så jag satsade sista tiden på feederfiske då jag räknade ut att jag bara måste få en sutare om jag skall kunna placera mig idag men det fick jag inte. Efter 5 timmar så räknade jag ut att jag förmodligen bara hade 3kg via mina 68 fiskar och skulle bli sist eftersom att Marcus som satt bredvid hade håvat många gånger och jag hörde att Russel fått 2 sutare var av en var en jätte. Chefen kom förbi och sa att han fått 20 fisk och skulle bli sist så det kanske skulle stå mellan han och mig om vem som blev jumbo. Esa var den som vägde in först och det var en blandning av abborre och braxar i keepnetet 6093gr vägde fångsten sedan så var det min tur och min fisk vägde faktiskt mer än 3kg och hela 5146gr inte jättelångt efter Esa. Marcus hade 5133gr och Russel med 2 sutare 5101gr snacka om tight och till min fördel så jag hade chansen på 2a platsen efter som chefen inte hade fått något men hans "bara 20 fisk" vägde 6030gr så jag hamnade på en 3e plats. Nere på B sektionen fick man höra att Dyberg dragit 3 sutare fina braxar och stora sarvar via feeder 😦 Vart fasiken var de igår när jag satt här ? Jag fiskade ju då på 16-17m och han hade fiskat 18-19m alltså närmare blackorna där det var grunt och bara mäskat med majs och pellets i feederkorgen för annars kom ju löjorna och förstörde fisket. Finns ju också så klart en "andradagseffekt" där fisken kommer fram under natten för att äta upp alla godsaker som vi matat dem med under dagen, synd bara att jag inte fick den effekten på min pegg men Patrik hade ju bara fiskat take a-part där så andra sidan var nästan omäskad. Bryt ihop och kom igen 😅 Nu bli inte nästa metetävling förrän 14 September då vi har DM3 i något vatten som Jesper bestämmer.

Dagens fiskeplats för mig 



Esa och jag kollar vad Uzusienis håller på med 


Marcus Claussen till vänster om mig


Chefen har andra kanten


Russel har fått sin favoritpegg




Kjell och Palle är färdiga och vill börja fiska



5 Braxar i håven och 63 mindre fiskar



Tomas Uzusienis skall väga in sin fångst



En otroligt jämn A sektion



Dyberg på bästa platsen och han bevisade det idag 



Jespers fångst fin storlek på fiskarna totalbäst med 8768gr