lördag 10 augusti 2024

Hjälmarekanal summer league # 7

Lördag
Metmask med Phil Ackerley som arrangör ordnade 2 enskilda tävlingar i Hjälmarekanal denna helg, samma tävlingssträcka båda dagarna fast man räknade som sagt inte ihop de båda dagarnas resultat. Tyvärr så blev Phil sjuk under natten som gick så Russel och jag tog tag i det hela och det var inga större svårigheter att arrangera eftersom Phil redan hade märkt upp fiskeplatserna med nummer. De 12 som hade anmält sig tidigare i veckan blev till slut bara 10 efter ytterligare ett avhopp, så vi gjorde 2 sektioner med 5 personer på varje sträcka. Sist jag var här i slutet av Juni så gick det riktigt bra för mig då jag vann båda dagarna så visst hade jag höga förväntningar, men fiske är fiske och Augusti är inte min favorit månad när det gäller fiske för ofta är vattnet varmt och syrefattigt och fiskarna ej på hugget. Jag hade införskaffat mig lite mera småprylar och lite olika modeller på pellets som jag förberedde veckan innan genom att knyta upp lite olika modeller på feedertafsar som jag trodde sutarna skulle gilla. Samåkte med Tomas U. som hade plats i bussen som han kör så det var inga svårigheter att få med sig allt som kan tänkas behövas på tävlingen 😁 Framme på plats vid kanalen så slöt alla samman vid 8 snåret och kunde genomföra lottningen av fiskeplatser och den blev som sådan .....

A2 Tomas Uzusienis
A3 Patrik Dahlström
A4 Jesper Dyberg 
A5 Håkan Talberg
A6 Kjell Adolfsson 

B7 Marcus Claussen
B8 Russel Hoppkins
B9 Jan-Erik Stange
B10 Per Nilsson
B11 Esa Haarala

Enligt Dyberg så hade jag turen att få den bästa platsen av alla så jag var relativt nöjd med den även om jag aldrig fiskat från den peggen  tidigare, platsen var inte heller så värst bra på förra tävlingen men jag litade på att han visste vad han pratade om 😄 Jag blev mindre imponerad av att ha en stor björk på min högra sida och där grenarna vajade några meter ovanför mitt huvud så här kunde jag inte använda mitt 8 meters spö inte ens ett 7m skulle det visa sig. Det fick bli 3 feederspön och 1 med kastflöte och tillslut så tacklade jag ett 7 meters med 5gr flöte. Mäsket var grovt och med en hel del krill och pellets samt 4dl död maggots och 1 burk majs samt klippt mask för här skulle jag locka fram de stora braxarna och sutarna. Började fiska med 7 meters och fick en hel del napp men jag lyckades inte kroka någonting innan jag trasslade in toppen i trädgrenarna och fick dra av hela reven 😡 Provade då kastmete men fick inte ett napp på över 30 minuter så övergick till feeder istället då fick jag någon mört och sarv av mindre modell. Tror jag hade 4 fisk första timmen och kanske 8 efter 2 timmar riktigt pissfiske för mig och inte hade Per eller Esa så mycket bättre även om de hade dubbelt så många fiskar. Bara småfisk som nappade så vart var alla de lite större ? jag fortsatte mitt feederfiske med större maskar men fick ingen större fisk för det utan nu så började jag få löjor på kroken. Justerade kastlängden till 1 meter kortare och fick en braxen på 2hg på första utlägget, hur svårt kan det vara så nu var det bara till att dra dem tänkte jag men 1 timme senare så hade jag fortfarande bara fått den fisken 😭 Började nöta med kastflötet och fick några fler sarvar och löjor samt en abborre på 3 hg, fast efter 5 timmars fiske så var det bara att konstatera att jag bara fått upp 18 fiskar + lika många löjor vilket inte skulle ge mig någon topp placering denna dag. Esa och chefen drog båda några bättre braxar den sista timmen och sedan fick jag höra att Marcus fått en sutare längre upp på sektionen så Russel och jag fick slåss om sistaplatsen.
Uppe på A så hade de lite bättre fiske på småfisken och inte heller där fanns det några exemplar av de större braxarna eller sutarna så det var många som svor åt dagens svåra fiske. Men några lyckas ju alltid bättre än andra och invägningen blev som så här .....
 

 










Bara bryta ihop och ladda inför morgondagen då vi skall byta sektion med varandra 

Alltid kul att prova på nya saker







Buffe´bordet är dukat



Så mycket godsaker som ratades under Lördagen 



Bästa platsen ? 😂