tisdag 6 juni 2023

Gäddtrolling på Malmlången

Årets första deltävling i trollingfiske arrangerade vi på sjön Malmlången och där kom 18 team till start och efter lite stök och bök så kunde vi som startbåt dra iväg startfältet 20 minuter försenade. Vi åkte inte så lång utan stannade i mitten av sjön tillsammans med Trekrok och trängdes runt ett lite grund som gav oss båda snabba hugg under morgonen. Jag fick hugg på ett ytspö apterat med bomber 25A men Knoppen fick drilla för jag styr båten och håvar fisk när vi tävlar, när vi har gäddan innom synhåll så börjar det även rycka i mitt djupriggsspö så jag krokar den fisken och sätter tillbaka spöt men med en lös slirbroms så att den kan dra ut lina om den vill. Håvar den första gäddan som är 72cm sedan så ger jag Knoppen det andra spöt som det sitter fisk på och den följer först snällt med för att sedan kännas tyngre och tyngre men den vill inte komma med upp till ytan utan den stångar på bakom motorn sedan så släpper den 😢Vi fick inte se vad det var men påminde om hur stora gösar brukar göra men sådana finns ju inte i Malmlången eller ? Trekrok har fått 2 gäddor vid den här tiden och nu kommer det ett par nya team och vill trängas så vi får turas om att fiska över grundtoppen vi gör en större lov och får hugg på det yttersta spöt som går närmast land när vi var påväg uppåt i sjön. En tyngre gädda som stångar på men vi får in den så att jag kan håva  och mäta den till 86cm innan hon får simma tillbaka i sjön sedan så får vi bara en pytte abborre under förmiddagen. Vi provar att fiska både grunt och ute på djupet med smått och med stora westin 23or men inte ett pet men bror min i team Trekrok har hittat ett nytt område med gäddor så de har snart både 5 och 6 gäddor. Vi trollar oss upp mot den norra änden och hittar en risbråte där det står flera fina fiskar som vi ser på ekolodet och det hugger direkt på djupriggsspöt men det är inte abborre utan en gädda som mäter 84cm vänder om och Knoppens riggspö niger. Han drillar tungt men det knycker inte något och det visar sig att han fått på ett långt rep med en tyngd kanske en äldre markör till bråten ? Snurrar runt igen och jag får en stor gren på kroken 😕 ekolodet visar fortfarande att det står "abborre" runt bråten men vi får dem inte till att hugga. Resterande tid tvättar vi bara beten så denna tävling vill vi glömma fort 😫 

Vinner gör team Gäddkungen med sina 10 gäddor och 732cm och 2a blir Trekrok 622cm 

Resultaten hittar ni HÄR