måndag 5 juni 2023

DM 2 Int.mete Arbogaån

I Lördags så genomförde vi den andra deltävlingen i mete borta i Arboga och vi blev totalt 11 man till start varav 7st i begränsade klassen och 4st i elit. När det blev Arbogaån som tävlingsarena så hade jag förberett 3st feederspön hemma då det oftast är den tekniken som ger de högsta vikterna, flötmete kan vara bra som komplement men bökigare när sjögullen börjar växa fram. Vi i den begränsade klassen skulle fiska på sträckan ovanför båtrampen dvs. uppåt mot herrgårdsbron 5 platser på bryggan och 2 i gräset nedanför. Hoppades att lotten skulle ge mig plats 6 eller 7 som var i gräset för där är det feederfiske som gäller och det var på en av dem som Thomas drog 31kg braxen några år tidigare. Nu föll det så att jag fick dra lotten sist av alla och det fanns bara (1) övre kantplats kvar till mig så jag fick snällt konka bort alla prylarna längst bort på bryggan. 

Lottningen blev som sådan i begränsade klassen
1. Jan-Erik Stange
2. Kjell Adolfsson
3. Thomas Larsson
4. Nils Lovén
5. Benga Gräsberg
6. Nisse Ekbom
7. Kurt-Arne Larsson
Hur eliten satt kommer jag inte ihåg men Dyberg satt på nedre kant

Vattnet strömmade på rätt bra uppe på min plats så det var nästan svårt att få keepnetet att hänga kvar i plattformen och det var tjockt med löjor i ytan, bra eller dåligt när det strömmar så pass mycket återstod att se men tveksamt om det skulle vara feederfiske som gällde. Tacklade upp ett 8m spö för att nå ut till en fläck som verkade lite mera stiltje precis mellan 2 strömmar där det såg fiskbart ut, valde att använda 4gr tackel trotts att det var 3m djupt det var lite dumt så här i efterhand för det tog tid att komma ner till botten. Grundmäskade med 10 bollar fyllda med magotts och majs samt ett antal kast med feeder ute på 2 platser 21 och 27meter innan vi fick börja fiska. Jag började med långspöt och flötet sjönk direkt så jag kunde snart håva en björkna på 3 hekto, napp igen på nästa utlägg och en lika stor björkna sedan höll det på så och jag hade nog fått 10 björknor innan någon annan ens fått napp. Första timmen fick jag nog 19 björknor och 4 braxar och var då helt överlägsen så jag började fiska med feederspö då jag redan var trött i handlederna av att drilla och behöva håva varje fisk. Nappade sjukt mycket ute på 21m men fiske fastnade inte utan de bara drog i masken förmodligen björknor där ute också fick ett par samt en braxen. Nu började Thomas få fisk längre ner på bryggan då jag såg honom håva upp brax efter brax av fin storlek, mina braxar var bara hälften så stora som hans så nu fick jag återgå till långspöt och att fiska björkna. Efter några utlägg så försvann björknorna men istället så kom det upp ett par braxar runt 1,5 kg riktigt stridbara dasslock som tog god tid på sig innan de ville håvas ute i strömmen. Jag mäskade på med jämna mellanrum men är inte säker på att de små bollarna hamnade där jag ville för fisken flyttade sig längre och längre ner på min plats. 3e timmen fick jag åter snurr på björknorna och någon enstaka mört men Thomas drog fortfarande braxar nere hos sig men det var bara vi två som fick fisk för resterande gubbar började knalla omkring och dricka kaffe mitt under tävlingen. Den 4.e timmen blåste det lite mer samt att jag tyckte att strömmen tilltog så jag hade det svårt att få till de där perfekta utläggen som fick braxarna att vilja ta masken. Lyckades ändå att få napp kanske var 5e minut så slutligen efter 4 timmars fiske kunde jag summera min fångst till 17 braxar 68 björknor och 2 mörtar. Thomas hade fått ihop 27 braxar som han gissade vägde mindre än 15kg min fisk hade jag som vanligt ingen koll på viktmässigt men det borde vara över 15kg kanske 20kg ? Jag fick väga fisken först och orkade inte ens dra upp mitt keepnet själv de 2 meterna från vattnet till bryggkanten men med lite hjälp så gick det bra och jag fick ihop vikten 25 000gr sedan vägde Kjell som satt närmast mig 3 940gr och så Thomas 22 680gr inte alls långt efter mig 😧 Det kunde ha slutat med en förlust om jag fortsatt fiska med feeder längre tid än vad jag gjorde, likaså om jag bara hade använt metspöt i 4 timmar så tror jag nog att jag fått ihop över 30kg men det var otroligt slitsamt att behöva håva varje björkna. Blev iaf andra raka segern i serien som nu tar pause över sommaren men jag har en metartävling kvar innan semestern och det är nästa helg borta i Hjälmarekanal.

Resultatlistan från Arboga finner ni HÄR