måndag 19 december 2022

Pimpelpremiär denna vinter

Åkte upp till Hällefors Söndag morgon för att komma ut på isen och försöka få ihop en påse abborre till föräldrarnas katt som är bortskämd med att bara äta färsk fisk 😄 Inget mysväder när jag satte mig i bilen och blötsnön slog mot bilrutan men skitvädret upphörde som tur var innan jag kom fram till sjön. Trodde nog att jag skulle vara först ut på detta vatten i vinter men icke för sjön var uppborrad åt alla håll och kanter så här hade det garanterat varit en tävling dagen innan för borrhålen hade inte frusit. Den första timmen på bästa stället gav mig en 10gr abborre på mormyska så jag fiskade mig längre och längre bortåt i sjön tills jag hittade på några abborrar. Ingen vidare storlek på de heller så jag bestämde mig för att fiska djupare och korsade sjön och borrade mig inåt och när jag kom in på 3 meters djup så fick jag 6st bättre abborrar (50-100gr) i samma hål. Borrade ett hål bredvid och lyfte på något fint direkt jag lodade djupet sedan fick jag en 150gr samt en 80gr, borrade upp ett 10 talet hål runt omkring och fick någon fisk då och då. Provade ett par gamla hål från tävlingen som gav mig 5-6 fina abborrar sedan blev det stendött när solen började titta fram. Timmen senare så borrade jag mig åt motsatt håll och fick ett par bra hål med fin fisk tappade några större bla. av ett tafs brott vilket var synd. Tiden rann iväg när vädret blev finare på eftermiddagen så jag packade ihop så sent som 14.45 efter nästan 5 timmars fiske. Fick ihop 40 abborrar som stannade vågen på precis 3kg 😀 Största abborren på 2,5-3hg och så några över hektot vilket gott och väl räckte till både en stekpanna och att göra katten nöjd ett par dagar.

.......................................................................................

Fick svaret på frågan om och hur klassindelningarna ser ut kommande vinter då jag själv är helt snurrig i huvudet vad de menar, så jag hade mailat till sportfiskarna dagen innan och fick till svar att jag som fyller 53år under 2023 skall tävla i veteranklassen på alla DM tävlingar i vinter. Gjorde en liten uträkning på hur det ser ut och det gäller naturligtvis hela pimpel Sverige.