tisdag 27 december 2022

Julnappet på Norrsjön

Julnappet i Kopparberg är den första tävlingen för säsongen för många av oss här i länet, även om några redan hunnit med ett par mindre pimpelkulor. Själv så gjorde jag i ordning mina grejer lite mer seriöst någon timme under juldagen med flera mormyskaspön nya tafsar och nya knutar på alla pirkar. Nytt för i år är de nya klassindelningarna så jag som blir 53 till våren skulle redan fiska i veteranklassen, passade då på att utnyttja regeln om att få använda skruvdragare då jag har lite ont i en axel. Vaknade mitt i natten av att höra hur regnet slog mot rutan och så mycket bättre skulle vädret inte bli enligt Yr, så jag var inte speciellt sugen på att fiska just då när jag låg under mitt varma täcke 😊 Väckarklockan ringde 07.00 så det var bara till att stiga upp och sätta på sig de varmaste och vattentätaste kläderna man äger och sedan brygga sig en termos kaffe innan Häll skulle komma och hämta upp mig. Väglaget mot Kopparberg var snömoddigt eller på sina ställen glashalt eftersom det var regn och kyla vilket inte är den bästa kombinationen men vi tog det sakta och säkert då vi hade gott om tid på oss. Jag gissar att väderleken skrämde de som inte är nog fisketokiga för vi blev "endast" 60 deltagare denna gången men det fanns ändå en del långväga gäster som kom både från både Skövde och Gävle. Vädret på plats då ? De 2 första timmarna var lite blåsiga men inte så blött men sedan började det smattra lite mer på huvan och det blev rejält blött uppe på isen som innan var täckt av snö. Henke och jag gick söder ut till vårt nu mera favoritställe i sjön inget vinnarställe på något sätt om det inte är midvinter och 30cm snö men det finns alltid fisk där nere. Man behöver däremot behärska både tafs och mormyska annars har man inget där nere att göra vilket många fick erfara denna gången också för den begränsade ytan blir snabbt uppborrad. Det var ovanligt många mörtstugor på isen denna gång men de lockade inte alls till sig några abborrar, de kanske nyss har kommit dit vad vet jag men det fanns ingen fisk runt dem i alla fall. Jag började med Henkepirk och en blåglitterkrok och fick 3 snabba abborrar runt 30gram och så lika många i nästa hål sedan blev det ett par bom hål innan jag fick 7st under ett djupare snötäcke som jag hittade. Skuttade sedan fram och tillbaka på varje snöfläck jag hittade och fick några abborrar här och där i väldigt blandad storlek allt från 15-75gr. Den första timmen gick ganska bra med 45 fiskar och kanske 1,5kg året innan vet jag att jag bara hade 30 under den tiden så jag låg lite före denna gång. Fisket verkade annars väldigt trögt då jag inte såg många som drog fler än 1-2 abborrar per hål och det borrades friskt bland de andra 10 deltagarna så jag sökte mig bort från allt oväsen och letade fisk själv. Hittade genast ett stråk med abborre men det blev bara 2-3st i hålen men storleken var bättre eftersom många låg mellan 50-90gr. Bytte pirken mot tafs och fick abborren att snabbare komma till hugg när jag borrade hål så det räckte med att sitta 30 sekunder hade man inte fått napp då så fanns det inget där att hämta. Ute på en kant där det djupnade fick jag ett par abborrar över hektot och så en runt 250gr som tog tafsen redan på nervägen 😀 Fortfarande helt själv innan Gäddkungen tittade förbi och slog ett par hål men då var det bästa fisket redan över, tror jag var uppe i 78 abborrar och klockan var runt 12 och jag började frysa som satan om mina fötter. Valde att fiska i kängor som nu var dyngsura stället för varma torra stövlar vilket var ett dumt val av mig även om jag använder vattentäta strumpor så värmer de inte nog mycket. Flyttade mig utåt igen mot de andra och försökte hitta o borrade ytor och fick fisk i 3 hål på raken men sedan var det stopp. Bytte då tafsen mot singelmyska och testade chefens frus borrhål som jag såg att hon fick fisk i tidigare under dagen och det var abborre som nappade i nästan alla så där kom det upp 20 snabba runt 30gr. Sedan valde jag att bara fiska i gamla hål resterade tid och fick några här och var men de var också "bara" runt 20-30 gr, all stor fisk var som bortblåst under eftermiddagen när snön på isen förvandlades till vattenbad. Slutade på 151st och det såg ut att vara ganska så mycket med fisk i ryggsäcken för min balja rymmer runt 7kg och det var nästan upp till kanten med abborrar men det kan inte vara möjligt med så mycket som 6kg på så få abborrar tänkte jag. Över 5kg var det garanterat och det är nytt sjörekord för mig och det var jag nöjd med då det verkade varit trögfiskat, sedan vet man inte vad Dyberg och Chefen har fått ihop men att det skulle ha mera det var jag övertygad om. Förra året tyckte jag det var trögt när det var -14 grader och då hade Dyberg ändå över 300 abborrar och 8kg och jag bara 130st och jag tror att det är rent pirkfiske om man håller sig kvar i närheten av startområdet vilket de två oftast gör. Mycket riktigt så hade de båda överlägset tyngst påsar under årets upplaga av Julnappet Per "chefen" Nilsson 8175gr och Jesper Dyberg 8285gr. Henrik Lindgren som fått bra och spöat mig 2 år på raken vägde in 5160gr och Ove Rosén som också var med där nere vägde in 5442gr men jag knäppte de båda på näsan när mina abborrar vägde hela 6360gr ett otroligt bra snitt på 42gr men jag fick rätt fina abborrar där en stund vilket inte alls gjorde ont 😉 Jag blev faktiskt 2.a i veteranklassen på det så det blev en fin start i våran DM serie så jag är nöjd med min insatts trots ett avbrutet spö och ett linbrott på en fin abborre 😖

Resultatlistan från Norrsjön finns HÄR