måndag 23 maj 2022

Trolling på Stor Lungen - Öjevettern

Under Söndagen så avgjordes den första deltävlingen i Noratouren på sjöarna intill Storfors i Värmland och vi möttes av en rejäl dimma på morgonen.  Vi blev 19 båtar som först samlades i Lungsund för genomgång av reglerna denna dag där fiskevårdsområdet ville att vi mätte och antecknade allt som vi fick upp för att på så sätt få lite information på återväxten i sjöarna. Dimman låg fortfarande tjock när klockan var 08.00 så vi fick sakta smyga iväg uppåt i Stor Lungen eller neråt i Öjevettern och vi valde det sistnämnda alternativet för där fiskade vi rätt så bra när vi var här 2019. Denna gången så började vi fiska med alla våra 6 spön både på ytan och via riggarna för vad jag förstod så skulle det behövas ett antal gäddor eftersom gösarna fortfarande inte är på hugget enligt de som varit och provfiskat i sjösystemet denna vår. Vi snurrade runt över områden som förra gången gav många fiskar men inte ett hugg den första halvtimmen men när vi sedan började köra in på lite grundare vatten så fick jag 4 gösar och 1 gädda på ganska så kort tid fast ingen av fiskarna höll minimum måttet på 50cm. Under de 2 första timmarna så fick vi nog ihop 10 fiskar där bara 1 gädda på 52cm höll måttet så vi trollade oss neråt ett helt varv runt sjön för att hitta större huggvillig fisk men vi hade inte ens ett enda hugg den timmen så det var slöseri med tid. Åter tillbaka där vi började dagen så tog vi upp de 4 ytspöna och fiskade enbart med 2 spön via djupriggarna och då började det hugga igen både gäddor och gösar men alla var de förkorta så med 2 timmar kvar gjorde vi en förflyttning till de södra delarna av sjön och fick genast en gös som var ett par millimeter över 50cm. Efter det så fick vi ett par förkorta fiskar till innan det blev totalt dött i sjön så vi slutade på endast 2 godkända fiskar (1 gädda 1 gös) vilket var ett praktfiasko. Vi fick 14 förkorta gösar och 2 gäddor på det så vi hade verkligen fiskat i barnkammaren denna dag, vet inte om de större gösarna ägnar sig åt lek eller vart de tagit vägen för sist tror jag vi hade 8st över 50cm. Bara att glömma denna tävling och tyvärr börja touren med en plump i protokollet så nu måste vi fiska bra i de 3 nästkommande tävlingarna 😟 Nästa tourtävling är den 14 Augusti.