tisdag 3 augusti 2021

Gösfiske med sambon

Det har inte blivit så mycket fiskande under min semester då det har varit lite för bra väder 🌞 om man nu skall skylla på något, men nu den sista veckan så har det ju regnat om vart annat så värmen har avtagit rejält så sambon och jag åkte iväg på en fisketur ett par timmar. Det fick bli trolling med djupriggar efter gös i en närliggande sjö där det brukar hugga rätt så bra även om gösarna kanske inte är så stora så kan det vara kul med många hugg. Vi trollar alltså med 2 spön och wobbler nersänkta mellan 8-12m så att de går ca 2 m över botten och i detta fallet så fiskade vi bara med Rapala Scatter rap Husky 13cm för det är ett suveränt bete för gös. Det var inte alls många båtar ute på sjön denna eftermiddag så vi hade hela området där gösarna brukar finnas för oss själva, så vi körde längs djupbrantera på sidan av grundplatåerna ett par hundra meter innan första hugget kom på Annalenas spö men den gösen var knappt 40cm så den fick simma åter i sjön. Mini måttet är 45cm för att få behålla gösen men det finns även ett max mått på 60cm så alla över den längden måste genast återutsättas men så lång gös har jag inte fångat på många år i den här sjön. Vi trollade sedan säkert i 30 minuter utan att det hände något och ekolodet visade knappt några fisk ekon över huvud taget så jag bestämde att vi skulle plocka upp grejerna och åka till ett annat ställe på sjön. Efter en tur på 5 minuter så var vi framme på nästa ställe och här började ekolodet rita upp båge efter båge längs botten så det var bara ner med betena mot botten så fort som möjligt. Annalena fick hugg direkt ut av en 47cm gös som vi behöll och sedan fick hon på 48cm direkt efter den, sedan fick jag ett par hugg men det var tomt på kroken när jag gjorde mina mothugg. Vi cirkulerade runt på detta område och det högg bra för oss båda men gösarna var inte ordentligt på bettet för de som kom upp satt oftast fast lite löst i läppen på den bakre kroken så vi tappade rätt så många fiskar. Annalena fick en bättre gös på 59cm när vi råkade komma ut på 16m djup och riggen stod då på 8m så den fisken stod pelagiskt. Men när klockan närmade sig 18 så slutade det hugga efter botten och alla fisk ekon flyttade sig uppåt i vattenmassorna, då valde vi att avbryta vårt fiske och åka hemåt för det började bli lite kyligt och vi var nöjda med de timmar som det nappade. Totalt fick vi upp 13 gösar var av vi behöll 6st som vi tog med hem och rensade, det blev ungefär 1,6kg file´ som vi fördelade på hälften 1 påse i frysen och resten till en fiskgratäng som smakade underbart. (Gratäng ca 6-700gr file´ bacon kantareller purjolök 0,5dl creme fraiche och lite peppar) 😋

Inte ofta man får sambon med på fiske

59cm gös som Annalena drillade upp ur djupet

Finns inget bättre än färsk egenfångad fisk

En fiskgratäng som är supersmarrig 😍