söndag 8 augusti 2021

Båtmete på Norrsjön

Norrsjön Open som "chefen" kallade årets batalj i båtmete och som avgjordes denna blöta helg på Norrsjön söder om Kopparberg. Vi var 7 båtlag som var föranmälda till tävlingen så under Fredagen var Nilsson och Magnusson ute och märkte upp och förmäskade 7 platser inför Lördagens fiske. Ett toppen jobb som de utför år efter år bara för att vi skall få ett så bra fiske som möjligt när vi kommer och gästfiskar hos dem. Denna sjö brukar bjuda upp till ett mycket bra braxenfiske med fin storlek på fiskarna och jag tror inte att man vunnit denna tävling på mindre än 40kg någon gång tidigare. Knoppen och jag möttes upp hemma i Örebro vid 12.30 för att sedan traila båten till Löa och redan halvvägs upp så mötte vi regnet. Vi visste att det skulle regna minst 6 timmar framöver så att det skulle bli blött var ingen överraskning för någon av oss. När alla båtarna var i sjön så drog vi lott om vilken plats vi skulle fiska på plats 3-4 var platserna som vi ville ha men vi drog i stället nr.7 vilket var längst upp i sjön men det var också förra årets vinnarplats så kanske inte tokigt alls. Full gas med båten upp till änden och vi hittade vår boj mitt i sundet ute på ett djup av 4m, vi snurrade ett varv runt bojen och jag såg ett par stim med fisk på ekolodet så något fanns där nere. Vi ankrade upp båten med 3 ankare och tacklade sedan upp ett varsitt 7m spö och lodade djupen och efter det så provade jag mitt tackel utan lodsänke för att kolla så att det var rätt blyat. Det testade Knoppen också med sitt tackel men då högg det en stor fisk på den tomma blanka kroken så efter lite drillning kunde vi håva en braxen på över kilot men den slängde vi givetvis åter i sjön för tävlingen började först om 15 minuter men vilken pangstart 😄 Det här verkade ju hur lovande som helst tänkte vi för det var helt rätt storlek på braxen som han fick, jag tacklade även upp ett 5m för säkerhetskull ifall det blir mörtfiske första halvtimmen. När vi sedan hade mäskat och fick börja fiska så fick vi båda lyftnapp på våra flöten och förmodade braxar på våra krokar, men besviket nog så var det bara mörtar som lyfte våra tackel. Efter första halvtimmen så hade vi fortfarande bara fått mörtar men så fick jag plötsligt på en större braxen men den släppte oturligt nog och efter det följde ytterligare en halvtimme med bara mörtar. Regnet tilltog och dropparna blev större och större men jag behövde inte bry mig så värst för jag hade monterat upp ett paraply ovanför mitt huvud, värre var det för Knoppen som blev blötare och blötare. Efter efter en stund kom han på att han bara hade regnjackan på sig men inte regnbyxorna som fortfarande låg i ryggsäcken så då fick han dra på sig dem men det var lite sent kanske 😆 2.a timmen började Knoppen dra lite braxen om vart annat men de var rätt små allt från 50gr upp till halvkilot och själv fick jag bara mört så vi fick jämföra tackeldjup och så fick jag slänga mitt flöte framåt där han fiskade så att jag också kunde försöka bidra med någon brax. Av att döma på våra närmsta båtgrannar så var det mest mört som nappade denna dag för vi såg inte att de håvade något alls när vi kikade på dem. Jag började fiska mer och mer med 5m för att driva upp tempot lite och få bättre frekvens på mörthuggen för man vet aldrig, kanske är det så att det inte hugger så många braxar och då är det mörten som avgör vikterna denna blöta dag. Mörtarna nappade konstigt denna dag för det hjälpte inte att justera djupet det blev lyftnapp hela tiden och rätt va det var så var det en braxen som man höll på att slita huvudet av i mothugget 😁 3.e timmen vräkte jag i en massa mäsk både framåt och bakåt där vi fiskade och så plötsligt så krokade jag ett par sjöbraxar på raken och sedan var det Knoppens tur så vi fick nog en 10-12 stora braxar runt kilot under den timmen. 4.e och sista timmen hade vi inte mycket mäsk kvar för vi hade gjort över med de 5kg som vi tog med oss så braxfisket avtog men vi fick någon ibland och så lite mörtar innan tävlingen var slut. Fiskedagen blev inte direkt vad vi hoppats på för det var ju nästan bara mört som nappade och allt vad vi ägde var blött både på kroppen och i båten så nu såg man bara framåt att få åka hemåt ställa sig i en dusch och få lite torra kläder på sig. Men först så skulle vi samlas för invägning på bryggan nere vid Löa cafe´och se vem som lyckats bäst på Norrsjön. Det verkade som att de flesta hade haft det tufft med att locka fram braxarna för alla snackade om vilket mörtfiske det varit, Peo och Jesper vägde precis in ca 25kg när vi kom iland och det var tydligen mycket ? Den vikten brukar inte räcka till topp 5 normalt men idag räckte det till en 2.a plats och våra mörtar och de stora braxarna tyngde vågen till 33kg så vi lyckades vinna tävlingen på den vikten. Det var vår första seger i båtmete på länge så det var både snopet och kul att få hamna överst för en gång skull 👍

Norrsjö Open 2021
 
1.  J-E Stange - Knoppen          33 000gr
2.  J. Dyberg -  PO Eriksson     25 100gr
3.  K. Cederborg - J. Skoglund 24 400gr
4.  Thomas L. - N. Lovén           20 600gr
5.  J. Magnusson - Per Nilsson  17 600gr
6.  Staffan - ?                                9 350gr
7.  Krister - ?                        Bottennapp

Alla var peppade på braxfiske även om regnet strilade lite


Plats 7 uppe vid Braxudden


           Knoppen var taggad till 1000

De färdig mäskade platserna


Det regnade så mycket så detta var enda fotot jag tog under tävlingen