måndag 14 oktober 2019

Noratouren avslutning Vikern

Igår så var det den sista deltävlingen i Noratouren som vi kallar vår trollingserie som vi kör här i länet och tävlingsarena var sjön Vikern som ligger precis vid Gyttorp. Efter 3 deltävlingar så leder vi serien några futtiga poäng före Gäddkungen och Rivalerna sedan tror jag det finns chans för 5 olika team att ta hem årets seger i touren så det är tight i toppstriden. 05.45 träffade jag Knoppen ute vid båtgaraget på morgonen och idag var han t.o.m. före mig dit ut för ovanlighetens skull :) Vi kopplade på trailern och begav oss av mot Gamla Viker där båtrampen och starten är när vi tävlar på sjön och väl framme fick jag höra att lysena på trailern inte fungerade som sig bör. Lite snabb felsökning i säkringsdosorna gav inget resultat i mörkret och klokare blev man inte av instruktionsboken som inte angav vilken säkring som gick vart på bilen ? Fanns ingen tid för grundligare undersökning så det var bara att sjösätta ekipaget och börja ta emot anmälan från de 20 team som kom till start. Sjösättningar och kaptensmöte avlöpte i tid så vi fick åka iväg med båtarna 07.50 men inte börja fiska före 08.00. Vi satte fart mot sjöns bortre ände som vanligt och var framme precis i tid för att få börja lägga ut våra pulkor och beten. Bottendjupen varierar kraftigt på den här platsen från 3m ner till 15 men med stora partier på 6-8 m och där brukar vi hitta fisken. Det tog 20 minuter innan första gäddan högg på ett av mina ytbeten och den drillningen var odramatisk för jag bara planade in en 65cm gädda på ytan och rätt in i håven. 12 minuter senare får vi 2 gäddor till 50 + 63cm sedan åker vi runt utan ett hugg den närmsta 1,5 timmen. Vid 10-tiden lyckas vi skrämma upp en 59cm och halvtimmen senare får jag en lite bättre fisk på kroken där kollegan Knoppen gör årets sämsta håvning och krokar wobblern i utsidan av håven så att vi inte kan få i fisken. Med lite gap skrik och en gnutta tur så hamnar gäddan tillslut inne i håven och vi kunde mäta in en 73cm till samlingen. Vi gör ett par wobblerbyten och vänder tillbaka dit där vi började så när klockan är 11 får Knoppen först en abborre sedan drar vi 2 gäddor och ytterligare en abborre inom 15 minuter. Att något sådant skulle kunna ske idag hade jag lite på känn så jag tog med en stor balja som fylldes med vatten, där vi kunde sumpa fisken innan fotografering och på så vis direkt och effektivt kunna lägga ut betena igen och fiska vidare. Att sumpa fisken 10 minuter underlättar ibland också att du får lite extra tid för att styra båten bort från otäcka grund eller krocka med andra båtar bara för att du måste fotografera en fisk mot brädan. Vid 12-tiden får vi vår 10.e fisk på pappret och det blir vår största gädda idag 87cm och det var Knoppen som lurade upp den, själv kontrar jag lite senare med 2 nya gäddor. Fick ett brutal hugg på min djuprigg där gäddan genast tog 20m lina sedan kunde jag knappt inte få in en meter så vi fick lägga ur växeln för att inte riskera att slita betet ur käften på fisken. En lite stund senare med lite gäddfrossa i kroppen så dyker det upp en inte alls så stor fisk bakom motorn, gäddan på 76cm är helt insnurrad i fiskelina och tafs runt näbben så utan att öppna munnen kunde gäddan fightas ordentligt men jag fick upp den till slut. När gäddan ligger i håven så hugger det på ett av Knoppens ytbeten men den fisken lossar till vår besvikelse och det skulle bli kostsamt skulle det visa sig senare idag. Eftermiddagen blir sedan väldigt seg med knappt några hugg alls men vi lurade i.a.f. upp 1 godkänd abborre och 2 gäddor till så med 15 fisk på pappret borde vi var med i toppen tänkte vi. Väl iland så visar sig sjön från sin bästa sida där många team har över 10 fisk och värsta konkurrenten Gäddkungen har så många som 17st så chansen för oss är om vi kan knipa 2.a platsen idag för den räcker för vinst åt oss i serien. Men vi har 2 team till tätt före oss så vi torskar i serien med futtiga 13cm till den där andraplatsen som skulle behövts, det är väldigt nära och det kan ha varit den där tappade fisken idag som avgjorde det hela. Nu blev vi 2.a i Noratouren för 7.e året på raken det är fasiken en jäkligt bra bedrift det med. Nya försök nästa år för det här var nog årets sista tävling på öppet vatten för mig.
Dagens resultat från deltävling 4 Vikern hittar ni HÄR
Totalen i Noratouren finner ni HÄR
Skickar ett stort TACK till er som är med och kämpar på tävlingarna och till er som gärna hjälper till så att vi kan arrangera tävlingarna.
Sedan tackar vi Sporting som år efter år skänker priser till serien TACK