fredag 16 november 2018

Flugfiske i Villingsberg

Gårdagen spenderades vid Svarttjärn i Villingsberg då det var dags för mitt nu mera traditionsenliga flugfiske efter regnbåge eller öring som jag sedan kan röka och lägga på vårt julbord när vi kommer fram till den årstiden. Förra året vill jag minnas att jag flugfiskade i Kviddtjärn och bommade helt den gången men den sjön är lite speciell med det glasklara vattnet och fisken skyggar där för det mesta om vädret är fel. Nu blev valet Svarttjärn som också är en flugfiskesjö och den ligger lagom kort bilväg in i skogen för jag skulle sedan vidare till brorsan i Karlskoga och skifta till vinterhjul på bilen. Åkte aningen tidigt hemifrån så jag var framme vid sjön 07.20 och det var då fortfarande ganska så skumt ute och det regnade också en hel del och det var inget YR hade uppmärksammat i sina prognoser. När det ljusnade så började jag med att gå runt sjön så jag kom ut på en udde mitt i sjön och jag såg flera vak på vägen ut dit så fisk fanns i sjön. Läste på hemsidan kvällen innan att de inte hade planterat ut några regnbågar på ett par veckor utan nu var det enbart öring som släpptes i fram till isläggningen så förhoppningarna om regnbågar på kroken var inte så stora då sjön inte är så stor. Jag fick fiska i motvind då det blåste en hel del så kasten blev därefter och jag kände inte något alls trots att jag la flugan i ett par vak. Efter ca 20 min kom det flera bilar till sjön så medans de packade upp sina fiskegrejer så packade jag ihop mina och skyndade mig bort till södra änden av sjön där det fortfarande var vindstilla och jag antog att det var dit de skulle gå. Jag parkerade mina grejer på en brygga precis vid en liten bäck och redan efter ett par kast så kände jag ett litet nyp i flugan som var en grå zonker och några kast därefter så var något framme och vände vid flugan utan att hugga. Jag bytte till en svart/gul montana och fick hugg nästan direkt och jag kunde drilla dagens första fisk inte så stor så jag förstod att det var en öring som satt på kroken. Efter lite drillning så kunde jag sätta mig på knä och håva en öring på 7 hg och efter fotografering och facebookuppdatering så dröjde det inte förrän nästa fisk var framme och tittade på flugan. Men efter att ha haft 3 fiskar till som bara tittade på montanan så blev det flugbyte nu till en fluffig orange streamer och det var melodin för jag fick fisk på första kastet. Drillade en mer argsint fisk men den var inte heller så stor så nästa öring var nu på väg in mot håven, fisken var lite större än den första 9 hg närmare bestämt så den fick också följa med hem till julbordet. Hade sedan flera virvlar bakom flugan utan att jag kände något innan det blev helt dött där jag stod, bytte då till sjunklina och en något större orange zonker som brukar vara bra på regnbåge under vårperioderna. Bara ett par kast därefter så högg det igen men även den var en öring runt 7 hg och den släppte jag åter igen för man får bara ta 3 fisk per kort och jag skulle vara här hela dagen var det tänkt eftersom jag skulle till Karlskoga kl. 17. Nästa kast åt andra hållet resulterade i fisk igen och jag drillade lugnt in en ny öring på 8 hg som jag första tänkte släppa åter men jag bonkade den med, rökt öring är inte helt fel och jag vet hur mycket min dotter uppskattar att få äta röktfisk. Visste att Kedjeåsensfiske sålde fiskekort online på Ifiske så jag löste ett nytt kort för klockan var ju bara 11 så vad skulle jag annars göra i 6 timmar om inte fiska ?
Att vara kaxig och lösa ett nytt kort när man "fiskat fullt" var tydligen lika dumt som att lyfta ur en kasse abborre ur ryggsäcken och ställa på isen när man är på pimpeltävling och tro att man skall få lika mycket till. Hela änden på sjön blev nu stendöd och det hjälpte inte hur många färger jag provade på flugorna inte ett tillstymmelse till liv fanns det så jag fick packa ihop och gå tillbaka bort till udden igen för jag hade sett att de håvade en regnbåge åt det hållet. Framme på udden blåste det ännu mera nu så jag fick kämpa på bra att få ut linan men det högg på första kastet, en väldigt liten fisk även det en öring som kanske var på 6 hg släppte den åter direkt i alla fall och fortsatte fiska. Hade ett par pet på flugan innan det blev dött igen och såg en annan fiskare som drillade upp en stor regnbåge men annars var det dåligt överlag nu på eftermiddagen. Flyttade mig igen bort till en vass där jag sett några små vak och jag vet att öringarna brukar stryka efter de kanterna, fick ett riktigt hårt hugg av en öring men den fastnade inte på kroken. Fiskade sedan åt andra hållet och hade först en virvel efter flugan innan den högg igen givetvis var det öring som hade huggit, drillade den in mot håven men då släppte den helt plötsligt. Fiskade sedan ända fram tills 16.00 och hade 3-4 hugg utan att kroka något så totalt blev det 20 kontakter med fisk varav 5 öringar fångades där 3 fick följa med hem till frysen. Ganska nöjd med den dagen trots alla tveksamma öringar som genomskådade mina flugval men det är väl det som är lite av tjusningen med fiske, att försöka överlista fisken med allehanda färg och formval av beten och när man väl lyckas med det så har man oftast en fantastiskt rolig fiskedag.